markkinointi ja yritys-/tuoteimago

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Lääkepatentit markkinointi ja yritys-/tuoteimago

Julkaisija Vastaukset
smarko # Posted on 15.6.2010 at 1.30
Profiilikuva käyttäjästä smarko

INTRO

Tämä viestini liittyy markkinointiin, yritys-/tuoteimagoon, markkinasegmentointiin, sekä tästä kuultaa läpi kasvava mielenkiintoni ”avointa lääketiedettä” kohtaan (vaihtoehtoisesti ondemand-periaatteella yksittäiskappaleen tilaaminen suoraan valmistajalta). Kimmokkeen tälle sain siitä huomiosta, että sitä tuotetta, johon olin jo ehtinyt mieltymään, ei enää saakkaan Suomesta ja näen syyksi muita syitä kuin tuoteinnovatiiviset syyt.

KÄSITELLYT TUOTTEET

Minulla on vielä muutaman kymmentä kappaletta jäljellä hyväksi kokemani tuotteen Gerimax Extreme Energy (valmistaja: norjalainen Axellus). Tuotteen kerrotaan sisältävän guaranaa, ginsengiä ja ruusunjuuriuutetta. Epäolennaisena seikkana mainittakoon, että opin tänään viimeeksi mainittua voitavan pitää kattonimikkeenä, johon sisältyy salidrosidit ja rosavinit, joista jälkimmäinen jakautuu edelleen rosiniin, rosariiniin ja rosaviniin (vrt. Omega-rasvahapot ja mm. EPA, DHA, GLA)

Uudemmassa ”versiossa” eli tuotenimikkeeltään Gerimax Energy Maxissa ei guaranaa ja ruusunjuuriuutetta ole ollenkaan, mutta niiden sijaan on tullut nippu vitamiineja ja kivennäisaineita. Erityisen mielenkiintoista on, että ne ovat täsmälleen samat mitkä ovat kilpailevaksi katsottavaksi tuotteessa Bion3. Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että vaikka molemmissa tuotteissa on vitamiinien ja kivennäisaineiden määriksi kerrottu ”100% päivittäisestä suositusarvosta”, niin absoluuttiset arvot ovat silti ihan erilaiset. Sitä ei tuoteselosteissa kerrottu, minkä koodisia tai minkä maan suositusarvoja tarkoitettiin.

SAATAVUUDESTA

Siihen, että liikkuva myyjä (missä tahansa liikkeessä) esittää jonkin tuotteen saatavuudesta jonkin väittämän, olen jo oppinut suhtautumaan varauksella, koska ihmisten yleensäkin on kovin vaikeaa sanoa ”en tiedä” – joten he sanovat jotain, mikä saa heidät kuulostamaan siltä kuin he tietäisivät mistä puhuvat. Paitsi silloin kun he ounastelevat voivansa nolaavansa itsensä. Silloin ennakoiva ”en tiedä kuule ollenkaan tästä mitään” irtoaa oikein helposti. Näin ollen soittelin itse puolelle tusinalle suomalaisia asiaanliittyviä verkkokauppiaita ja kyselin saatavuudesta. Vastaukset noudattelivat samaa linjaa, mikä Axelluksen Suomen markkinoinnista vastaavan tahon verkkosivuilta ilmenee eli aiempaa ”versiota” ei ole enää saatavilla.

Osa kauppiaista (puhelimeen vastanneista farmaseuteista) tiesi heti kertoa, että tuotetta ei ole saanut enää pitkään aikaan, osan piti se muualta varmistaa, osan ollessa hämmästyneitä, että heidän verkkokaupastaan löytyi Googlen kautta saapumalla vanhoja tuotetietoja, joita ei verkkokaupan omalla haulla edes löytynyt (kirjoittaja on tietotekniikan insinööriopiskelija, toim. huom.).

Axellukselle itselleen en itseasiassa ole vielä soittanut. Kai se on antoisampaa spekuloida ensin. Axelluksen norjalaisilla sivuilla ei ole mainintaa siitä, että kyse olisi tuotteen versioinnin kautta tapahtuneesta korvaantumisesta. Lähinnä kerrotaan, että Norjassa tuotevalikoima rajautuu Gerimax-portfoliossa olevista tuotteista kahteen, joista toinen on juuri se, mihin itse olen mieltynyt. Norjalaisten sivujen englanninkielisillä versioilla sen sijaan on listattu puolisen tusinaa erilaista tuotevariaatiota.

TUOTTEEN HILLITÖN HYÖTYVAIKUTUS

Syyt sille, miksi pidän siitä tuotteesta, mitä ei siis ole saatavilla Suomessa, on sinänsä helppo määritellä sanallisesti. Positiiviset vaikutukset ovat aina selkeärajaiset, samoina toistuvat ja pitkään kestävät – kunhan vain ravitsemuksella puolella ei ole puutteita.

Koska Suomesta juuri nyt saatavilla oleva tuote ei toimi juuri ollenkaan samaan tapaan ja sen ainoa ero kilpailevaan Bion3-tuotteeseen on lähinnä ginsengin sisältymisessä mukaan, päättelen tästä abduktiivisesti, että vaikutuksen täytyikin olla johtunut joko guaranasta tai ruusujuuriuutteesta, mutta koska guaranaa on mm. monissa energiajuomissa, eikä niillä ole samaa vaikutusta, ajaudun ajattelemaan, että vaikutus olisikin vain ja ainoastaan ruusujuuriuutteesta.

Huomaankin, että ruusujuuriuutteella kerrotaan saatavan juuri niitä samoja vaikutuksia aikaan, mitä itsekin olen havainnut sillä ei-juuri-nyt-saatavilla olevalla tuotteella (poimittu Herbosuksen sivuilta):

* antaa fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä
* parantaa kehon liikunnallista koordinaatiokykyä ja toimintanopeutta
* parantaa muistia, keskittymiskykyä, oppimislykyä sekä henkistä suorituskykyä

Kävin tänään ostamassa Lifen tuotesarjaan kuuluvia ruusujuuriuutekapseleita, mutta testaan niiden vaikutusta vasta huomenna. Toivon saavuttani niillä ainakin seuraavat aiemmin aina tavoittamani positiiviset vaikutukset:

+ toimeenryhtymiskynnys erittäin matala
+ urheilusuorituksiin, kuten lenkkeilyyn, lisäpuhtia (teho- ja jaksavuuslisään helpostikin pitkäkestoinen ja jyrkkä 300%:n nousu verrattuna olemiseen ilman)
+ stressitilanteissa keskittymiskyky tehostuu ja havainnointi siirtyy tehostettuun ”valppaustilaan” (mutta mieli tuntuu silti tyyneltä)
+ jaksaa lukea mitä tylsimmistä asioista mitä suurimmalla mielenkiinnolla (ja kirjoittaa.. :)

Jos käy niin, että en saavuta tuolla ruusujuuriuutteella noita vaikutuksia, täytynee minun alkaa omin nokkineni käydä selvittämään esim. sitä mikä merkitys on rosinin, rosariinin ja rosavinin prosentuaalisilla suhteilla. Suomenkielistä keskustelua niistä ei löytynyt yhtään. Jos se taasen toimii, niin sitten mielenkiintoni laajentuu miettimään tarkemmin muitakin ruusujuuriuutteen vaikutuksia, joista vielä muutama poiminto Herbosuksen sivuilta:

* torjuu elimistössä erilaisia stressitekijöitä, kuten kemikaali- ja säteilystressit
* toimii antioksidanttina eli puhdistaa soluja haitallisista vanhentavista jäteaineista
* parantaa levon ja unen laatua
* tukee elimistön erilaisia torjuntamekanismeja ja immuunijärjestelmää

AXELLUKSEN IMAGO

Kun tarkastelen Axelluksen Suomen osaston sivuja ja erityisesti tuotemerkkien brandeja, niin niistä jää samantapainen kiiltokuvamainen vaikutelma kuin Prismasta: pikkunättiä, turvallista ja särmätöntä. Heidän Maxim-tuotesarjaansa kuuluvat kuntoiluun- ja suorituskykyynkään liittyvien tuotteiden joukossa ei ole mitään muuta kuin proteiineista, hiilihydraateista ja kivennäisaineista koostuvia tuotteita.

Mahdollisesti sama linja jatkuu myös Orkla-konsernissa, jonka osa Axellus on.

Jäävä vaikutelma saa minut miettimään, onko Gerimax Extreme Energy poistettu tuotevalikoimasta sen vuoksi, että sitä on ”liian helppo käyttää väärin”, joten on imagollisesti riskialtista pitää sitä valikoimassa? Mm. Helsingissä käydessäni kyseisen tuotteen vaikutuksessa minussa voi huomata siitä, että juoksen ylinopeutta asfaltoiduilla kaduilla – koska se vaan yksinkertaisesti käy niin vaivattomasti sen kera (myös palautuminen nopeaa).

Teoriaa kiiltokuvaimagon ylläpitämisestä tukisi sellainenkin, jos Gerimax Energy Plus (saatavilla oleva vitamiineilla täydennetty tuote) olisi ginseng-lisän vuoksi useimmille ihmisille vain yhden tabletin verran sopiva, ylimääräisen tabletin aiheuttaessa kehon kuivumista ja vaikutuksen kääntymistä negatiivisemmaksi – tällöin halu välttää huonoa saisi pitäytymään muidenkin sisältyvien aineiden osalta suositelluissa arvoissa ”ihan itsestään”. Ainakaan oma kehoni ei siedä ginsengiä kovin paljoa kerralla.

Toki voisi olla myös silkka liiketaloudellinen vaikutin eli tuotetta ei vain ole mennyt kaupaksi niin paljon, että siitä kertyisi riittävältä tuntuvaa rahavirtaa. Minulta meni pitkään ennen kuin huomasin uuden tuotteen korvanneen ”vanhan”, koska minulle riittää itseasiassa vähemmän kuin 1/16 tablettia per päivä. Eli käytännössä per päiväannos hintaa kertyi n. 0,03 euroa – aika vähän niiku.

LÄÄKEPATENTIT JA KEKSINTÖJEN HYÖDYNNETTÄVYYS

Vertaillessani sisällöltään lähes samankaltaisten tuotteiden Bion3 ja Extreme Energy Plus markkinointisivuja keskenään, nousi ensin mainitun kohdalla esiin sellainen ajatus, että voisiko tuotteiden (yleensä) valmisprosessiin kuuluvan dokumentaation tai niihin liittyvien patenttien vapauttaminen edesauttaa yksittäistä DIY-hengistä kotikäyttäjää mitenkään. Siis, jos tuotteen imeytymiseen ja käyttäytymiseen elimistössä vaikuttaisi kapselin rakenne itsessäänkin, niin kotikokki saisi ehkä itse aikaiseksi ”ihan kivan pirtelön”, johon aineet olisivat sekoittuneena, mutta jokin ”kapselointiin erikoistunut firma” voisi olisi tarpeen. Ellei sitten jotain näppärää ”just press the button”-tyyppistä laitetta olisi ostettavissa Mustasta Pörssistä.

MUITA MIETTEITÄ

Sinänsä, tämän asian vatvominen on saanut huomioni kääntymään ulkomaisten verkkokauppojen puoleen, mahdollisesti johtaen myöhemmin kitinään ”Tullin mielivallasta” tms., mutta se olkoon sitten oma mietintänsä.

Luulen, että minun kismittää tässä asiassa myös intohimon yleinen katoavuus siihen mitä tehdään; tuotteistus ei ole itseisarvollisesti ole paha asia, mutta tuotteiden tekijöiden intohimo ei välity kuluttajalle asti, eivätkä osaavat tekijät pääse vapaammin koettelemaan kykyjään.

Vaihtoehtoisesti yrityksien, pienistä yhden henkilöiden yrityksistä kansainvälisiin konserneihin toiminnalla voi olla listatut arvot ja väitetty missio, mutta käytännössä heitä kiinnostaa vain raha. Ohjelmistoteollisuudessa tämä on periaatteessa helposti huomattavissa, sillä ikivanhoja tuotteita myydään ”tyhmille asiakkaille” vaikka vuosikymmenet, lähinnä kuorrutusta välillä vaihdellen.

Isommissa yrityksissä tämä voi johtua osittain siitä, että tuote on niin massiivinen, että sitä ei helposti muuteta; pienemmässä yrityksessä yrittäjälle voi riittää, että pari kertaa vuoteen uusi asiakas joku ostaa lisenssin tuotteeseen, johon hyvin harva uusi työntekijä haluaisi edes koskea. Onkohan lääkefirmoissa koskaan vastaavia tilanteita?

Loppujen lopuksi huomaan taas päätyneeni kysymykseen: ”Mikä on elämän tarkoitus?”

Minulle on kerrottu, että päädyn tähän kysymykseen aika usein.