Nissan ja sähköautojen läpimurto

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 4.8.2009 at 14.55
Profiilikuva käyttäjästä whiic

Yritystä juu löytyy. Kaikki muu on tuttua kauraa oikeastaan, mutta merkittävin anti on se, että autoa luvataan markkinoille noin vuoden kuluttua. Se on hyvin eri asia kuin se tyypillinen ”10 vuotta” lupaushetkestä, joka on pätenyt viimeiset puoli vuosisataan. Vähän niinkuin poliittinen muisti, tuo 1 vuoden lupaus on paljon tärkeämpi pitää… muuten markkinat ja osakkeenomistajat pettyvät karvaasti ja kyseisen lupauksen antamista ja pettämistä ei katsottaisi enää tyypillisenä taivaanrannanmaalauksena ja PR-artikkelina, vaan kyseisen lupauksen syöminen olisi EPÄONNISTUMINEN auton saataville saattamisessa.

Voisin siis sanoa, että nyt on todella tulossa massatuotettu sähköauto markkinoille, ja sen tulemista ei pysty pienet vastoinkäymiset estämään. Nissanin kokoista auto”jättiä” ei pysäytä investointikustannukset eikä byrokraattien nihkeys.

”Jätille” on pakko nauraa, koska Nissanit ovat kyllä sisätiloiltansa todella säälittäviä autoja kaksimetriselle arjalaiselle. Ne ovat siis säälittäviä jopa japanilaisten riisikippojen kesken verraten. Siitä huolimatta, tuosta lupauksesta on enää kivenheittämä siihen, että muut autonvalmistajat tarjoavat samaa. Luulenpa, että suurin osa varteenotettavista valmistajista ilmoittaa valmistavansa sähköauton seuraavan 1-2 vuoden sisällä ja julkistavat lupauksensa ennen tai suurinpiirtein Nissanin myynnin alkaessa. Tärkeäähän on viivästyttää Nissania harkitsevien ihmisten ostopäätöstä kriittisellä hetkellä.

Jos siis Nissan tulee 1-2 vuodessa, ensimmäiset kilpailijat Nissanille tulee 2-4 vuodessa. Kun ensimmäinen eurooppalainen ”premium”-merkki lupaa sähköauton, siitä on 1-2 vuotta eteenpäin, kaikilla premium-merkeilläkin ”tulee” olla sellainen. Eli premium-merkeille, jotka tähän osti ovat kilpailleet hevosvoimilla ja suurella koolla, tulee sähköautot ehkä 5+ vuodessa.

Premium-merkit tuskin muuten lähtisi sähköautoihin mukaan, mutta jos kaikki karvalakkivalmistajat valmistaisivat high-techinä miellettyä (joskin pääsääntöisesti 100 vuotta vanhaa) sähköautoa, sähköauton valmistamatta jättäminen olisi (riippumatta siitä onko luvannut niitä valmistaa vai ei) olisi ”epäonnistumista”. Toistaiseksi epäonnistumista on luvata ja syödä sanansa, mutta sitten, kun kaikki muut ovat luvanneet ja toteuttaneet, lupaamatta jättäminen on main-stream automerkille aika noloa. Jokin Ferrari tai Koeningsegg voi hyvällä mielin jättää toki lupaamatta, mutta esim. BMW urheilullisesta imagostaan huolimatta joutunee sähköauto-option tarjoamaan halusi sitä tai ei.

Viimeistään 10 vuoden kuluttua tullee markkinoille myös 150+ hevosvoiman sähkömoottoriautoja (jotka eivät kuitenkaan ole juuri lainkaan epätaloudellisempia kuin 50 hevosvoiman karvalakkisähköautot) ja sähköautoja, jotka omaavat tavallisen farmariauton mitat sen sijaan, että olisivat A-Mersun kaltaisia katon kautta ympäripyörijöitä. Viimeistään tässä vaiheessa 2 metrinen pohjoisen karpaasikin mahtuu sähköautoon sisään hyvällä tai kiitettävällä arvosanalla, tosin luulen, että tyydyttävään arvosanaan päästää heti kun Nissan saa ensimmäisen kilpailijansa – riippumatta siitä kuka haastajaksi ilmoittautuu.

Oma arvaukseni timelinesta olisi siis:
1-2 vuotta: Nissan
2-4 vuotta: pari muuta kilpailijaa
5-10 vuotta: kaikilta mainstream-valmistajilta vähintään yksi sähköautomalli

Oikeastaan ainut vaihe kampittaa kehitys olisi, että öljy-yhtiöt kaataisi Nissanin sähköautoprojektin. Taitaa olla aika hankala lobbaustyö, kun tehtävänä olisi tapella sellaista päätöstä vastaan, joka on jo julkistettu ja jota ei voi epä-julkistaa enää. Sähköautoilun POLIITTINEN läpimurto on siis veitsenterällä. (Teknologinen läpimurto olisi ollut mahdollinen jo piiiiiitkän aikaa.)