Re: Vaihtoehtoiset menetelmät

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Vaihtoehtoiset menetelmät Re: Vaihtoehtoiset menetelmät

Julkaisija Vastaukset
mutsis # Posted on 3.3.2008 at 17.33
Profiilikuva käyttäjästä mutsis

[quote=MrHUU]
Todennäköisesti pohjautuu tuohon, sillä prosentit tuntuu aika tutuilta :)

Tässa samaa kuvaaja tekstiksi muutettuna (+järjestystä muutettu)

Kotimaisen CD:n hintarakenne:
Vähittäiskauppa: 25%
Arvonlisävero: 22 %
Markkinointi ja jakelu: 20%
Äänityskustannus: 15%
Levy-yhtiön voitto: 8%
Teostomaksu: 6%
Artistisroyalty: 4%

Eikös tuo kulurakenne ole hieman nurinkurinen?

Periaatteessa hieman hassua että normi levystäkin pitää maksaa teostomaksua :) Jos teostomaksut jateaan (jaettaisiin) tasaisesti levymyyjien kesken, pitäisi artistin saada periaatteessa kaikenkaikkiaan 10% levyn hinnasta. Käsittääkseni kuitenkin teostomaksujen jako ei ihan ole näin yksioikoista, joten artisti saa vähemmän kuin mitä laskelma osoittaa.

Myös muut kustannukset tuntuvat aika kovilta. ALV:lle ei voi tehdä juurikaan mitään, mutta esimerkiksi vähittäiskaupan saama 25% on minusta aika paljon, verrattuna esimerkiksi artistin saamaan 4%-osuuteen. Useimmiten äänitys, markkinointi ja jakelu hoidetaan levy-yhtiön puolesta, joten periaatteessa levy-yhtiön osuus levyn myyntihinnasta on 43% (49% teostomaksun kanssa), artistin saadessa edelleenkin vain sen 4%. Ei ole ihmekään että TO-mafia puolustaa artistejaan (lue omaa kassavirtaa) niin hanakasti.[/quote]

Kauppahan niitä levyjä myy ja voi niille pistää haluamansa katteen. Jos kauppa katsoo järkevämmäksi pitää 50% kuin 10% katetta se niin myös tekee. Jos kuluttaja ei halua tukea tiettyä kauppaa niin se ostaa muualta, jos levy-yhtiö/artisti ei halua tukea tiettyä kauppaa niin sama homma.

Teosto maksaa teostomaksusta saadut tulot takaisin artisteille, joten käytännössä tätä ei kannata huomioida. Suomalaiset artistit nimenomaan yleensä saavat pääosassa tuottonsa juuri teostomaksuista. Tosin tietysti teosto ry ottaa oman osansa siitä, mutta suurin osa teostomaksusta päätyy takaisin oikeaan kohteeseen. Teosto kun ei voisi pyöriä jos siellä ei saataisi asianmukaista palkkaa vert. toimikuva. Mitä paremmat ihmiset siellä on töissä sitä paremmin artistit saavat rahaa, ja hyvät ihmiset maksaa. Pointtisi teostomaksujen suhteen on kuitenkin oikea, mutta toisaalta artistilla on vapaus päättää siitäkin.

Artisti taas saa päättää täysin itse noista maksuista, se voi vaikka perustaa oman kaupan jos yhdenkään kaupan katteet eivät nappaa. Se voi myös levittää musiikkia vapaasti Internetissä. Artisti voi liittyä tai olla liittymättä teostoon tai isoon levy-yhtiöön.

Kulurakenne on siis täysin artistin päätettävissä ja täten on vähän outoa väittää sen olevan nurinkurinen, vaikka tottakai se kuluttajan näkökulmasta näyttää väärältä. Kuitenkin loppupeleissä keskimääräiset artistit ovat katsoneet kys. kulurakenteen olevan vaihtoehdoista paras. Voitot vaativat sijoituksia, täten yrityksen tai bändin on viisasta tuhlata rahaa kys. asioihin maksimaalisen voiton saamiseksi.

Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi se iso levy-yhtiö satsaa erittäin suurilla rahamäärillä jokaiseen artistiin, joten sen on ihan luonnollista saada siitä myös voittoa. Tätä voisi verrata vaikka pääomasijoitustoimintaan, levy-yhtiö auttaa asioista tietämätöntä artistia käytännössä kaikessa ja lisäksi rahoittaa toiminnan täysin. Iso levy-yhtiö on useille artisteillekin melkonen voitto, koska heillä on varaa ja resursseja nostaa artisti globaaliin tietoisuuteen mihin artisti ei yksin välttämättä koskaan pääsisi ja täten myös artisti tienaa paljon enemmän – vaikka se saisikin esimerkiksi 20% katteesta.