Re: Vaihtoehtoiset menetelmät

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Vaihtoehtoiset menetelmät Re: Vaihtoehtoiset menetelmät

Julkaisija Vastaukset
Solon # Posted on 4.3.2008 at 10.07
Profiilikuva käyttäjästä Solon

Seurasin vuosituhannen vaihteessa tämän online musiikkikaupan elämää (ja kuolemaa) suurella mielenkiinnolla: MP3.com (enganniksi)

MP3.com oli online musiikin osalta suuri pioneeri. Palvelu oli (ainakin atlantin toisella puolella) tavattoman suosittu sekä kuluttajien, että artistien keskuudessa. Merkittävintä tässä palvelussa oli nimenomaan se, että tuntemattomat taiteilijat saivat mainostettua teoksiaan erittäin laajalle kuulijakunnalle lähes nollakustannuksin. Tämä myös auttoi käytännössä tuntemattomia artisteja. Kun tämmöinnen luonnonvalintaan perustuva järjestelmä oli luotu ja toiminnassa, parhaat pääsivät pinnalle, juuri niinkuin pitääkin. Lisäksi palvelu tarjosi keskitetyn paikan, mistä ostaa musiikkia.

Suurinpiirtein tästä alkoi MP3.com:in alamäki ja oli minulle henkilökohtaisesti suuren surun ja järkytyksen paikka (vaikken palvelua itse käyttänytkään):
On January 12, 2000, MP3.com launched the My.MP3.com service which enabled users to securely register their personal CDs and then stream digital copies online from the My. MP3.com service. Since consumers could only listen online to music they already proved they owned the company saw this as a great opportunity for revenue by allowing fans to access their own music online. The record industry did not see it that way and sued MP3.com claiming that the service constituted unauthorized duplication and promoted copyright infringement.
Judge Jed S. Rakoff, in the case UMG v. MP3.com, ruled in favor of the record labels against MP3.com and the service on the copyright law provision of making mechanical copies for commercial use without permission from the copyright owner.

Tuosta näkee hyvin levy-yhtiöiden kannan informaation käsittelyyn ja internetin mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin. Tuossa nimenomaan ei ollut kyseessä edes teoksien jakaminen, vaan pääsy omien – laillisesti ostettujen teosten sisältöön netin avulla. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ! Nämä yhtiöt eivät mielestäni aja artistien eivätkä kuluttajan etua millään tavalla, enkä niiden valta-aseman murenemista sure millään lailla. MP3.com todisti, että toimiva vaihtoehto on mahdollista toteuttaa palvellen sekä artisteja (tuntemattomia sekä tunnettuja), että kuluttajaa. MP3.com todisti myös sen, että levy yhtiöiden ja testomaksuihin perustuva järjestelmä ei ole enää tarpeellinen artistien elannon turvaamiseksi. Kuten aina käy, valta-asemassa kauan olleet ja sen avulla mielinmäärin mellastaneet tahot näkivät tulevan muutoksen ja heidän puoleltaan alkoi suuri vastarinta (aseina käytetään mm. ennakkoluuja, rikolliseksi leimaamista, harhakäsityksiä, uhkakuvia ja pelottelua).

MP3.com:in myymisestä (=the end) on jo jonkin verran aikaa. Levy yhtiöiden ja teoston rautainen kuristusote on vain ajan mittaan tiukentunut. Mukaan tulee/on tullut koko ajan lisää kaikenlaisia kuluttajan oikeuksia polkevia menetelmiä (esim. DRM, puhumattakaan suomen Lex Karpelasta). Lisäksi TO-mafia+levy yhtiöt ovat tähän mennessä pystyneet kampeamaan kaiken kritiikin ylläpitämästään järjestelmästä rikolliseksi ja varastamista tukevaksi toiminnaksi.

[EDIT] Kirjoitusta muokattu paljon postaamisen jälkeen. Ensimmäinen versio sisälsi karmean paljon kirjoitusvirheitä ja epäselviä asiakokonaisuuksia.