Re: Yle ja TV-lupamaksu

Julkaisija Vastaukset
MrHUU # Posted on 11.3.2008 at 5.56
Profiilikuva käyttäjästä MrHUU

[quote=tiikki]Itse kannatan lupamaksua. Sillä mielenkiintoisimmat ohjelmat tulee juuri YLEn kanavilta ja mainosten tiirailu ei kiinnosta pätkääkään. Digitelevisioon siirtyminen (eli YLE Teema lähinnä) on vain lisännyt Ylen kanavien katsomista.

Haluan vaihtelevaa ohjelmaa televisioon, enkä vain suurella rahalla tuotettuja Hollywood viihdettä.[/quote]

Näkökanta se on tuokin asiaan.

Itse kannatan vaihtoehtoa, jossa olisi yksi vapaa ylen kanava, joka tarjoilisi mm. uutiset. Muut kanavat olisivat maksukorti takana. Tällöin kuluttajat voisivat äänestää kukkkrollaan kenen sisältöä haluavat katsella. Itselläni ei ole edes TV:tä (tai siis digiboxia), joten sinällään minua ei haittaisi vaikka lupamaksu olisi 1000e/vuosi, mutta siitä huolimatta haluaisin muutoksen nykyiseen järjestelmään. Toisaalta, miksei ylelle riittäisi vain yksi kanava?

Kesäisin kun telkkua olen yleensä katsonut, ei sieltä juuri ole tullut mitään katselemisen arvoista miltään kanavalta. Suomen kanavien sijasta katselen kesällä taivaskanavia, sieltä löytyy tarjontaa laidasta laitaan kun free-to-air kanaviakin näkyy reilut 3000 kpl.

Pitää kuitenkin muistaa että yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas molemmista. Siksi on vaikea miellyttää kaikkia päätöksillä, mutta veikkaan että lupamaksun poistamisen kannalla on jokatapauksessa paljon ihmisiä. Köyhillä, kuten myös opiskelijoilla ja eläkeläisillä ovat rahat usein vähissä. Tämän takia olisi hyvä että muutama peruskanava olisi täysin ilmaisia, kuten esim YLE 1 (tasapuolisuuden vuoksi, vaikka itse en yleen perustakaan) , MTV3ja Nelonen. Mikäli kukkaron nyörit antavat myöten ja haluaa katsella laajempaa ohjelmatarjontaa, voi sitä halutessaan ostaa lisää. Tällöin kuluttajalla olisi mahdollisuus sekä taloudellisen tilanteen että valinnan vapauden kautta mahdollisuus vaikuttaa siihen mitä haluaa katoa. Tämä kuluttajan valinnanvapaus vaikuttaisi varmasti myös kanavien ohjelmatarjontaan sekä sisällön suuntautumiseen tietynlaisille kuluttajaryhmille.