Reply To: Keskustelua puolueohjelman muuttamisesta

Etusivu Foorumit Arkisto Kevätkokous 2013 Keskustelua puolueohjelman muuttamisesta Reply To: Keskustelua puolueohjelman muuttamisesta

Julkaisija Vastaukset
Letesgubbe # Posted on 5.7.2013 at 9.06
Profiilikuva käyttäjästä Letesgubbe

Kirjoitin tämän ketjun ensimmäiseen viestiin idean ”Yksilön ajalle hintalappu”. En ole ainakaan huomannut kenenkään kommentoinen ajatusta.
Kyse on sinänsä pienestä säädöstä, joka kuitenkin aiheuttaisi suuria muutoksia a) ihmisten elämän laatuun b) nuorten työllisyyteen.

Kysyn vielä varmuuden vuoksi: muokkaanko siitä lyhyen kappaleen ohjelman osioon Talous-, kunta- ja perusturvaohjelma (esitys) vai unohdanko koko jutun?

******* tässä vielä ehdotus kokonaisuudessaan uudelleen *******

”Saako kannatusta seuraava ajatus (Talouspolitiikka osioon)?

Työnimi ”Yksilön ajalle hintalappu”

Taustaa:
Tällä hetkellä kansalaisen aika on ilmaista. Siitä seuraa, että erilaisia palveluja (yksityisiä ja yhteiskunnan) suunniteltaessa optimointi tapahtuu palveluja tarjoavan organisaation näkökulmasta. Kokonaistaloudellisuus jää osaoptimoinnin jalkoihin. Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että säästääkseen pienipalkkaisen asiakaspalvelijan palkan verran rahaa, organisaatio jonotuttaa asiakkaita kohtuuttomasti. Ja miksei jonotuttaisi, kun se ei mitään organisaatiolle maksa!

Muutos:
Yksilön ajalle hintalappu, ihan mikä vain, ei tarvitse olla paljoa, 5e/h riittää.

Seuraukset:
Yksilö voi paljon helpommin ja yksiselitteisemmin hakea vahingonkorvausta kun häntä kohdellaan asiattomasti (jonotutetaan turhaan).
Tällöin kannattavuuslaskelmat menevät uusiksi, eli organisaatiot palkkaavat hieman lisää väkeä tai tekevät nettipalvelunsa toimivammiksi.
Tällöin
– Toiminta tehostuu => kansantalous hyötyy (asiakkaat voivat tehdä hyödyllistä työtä jonottamisen sijaan)
– Työllisyys paranee
– Palvelujen hinnat voisivat periaatteessa nousta, mutta käytännössä näin tuskin tapahtuu, sillä palvelujen hinnoittelu on jo ajat sitten irronnut tuotantokustannuksista ja hinnat perustuvat vain asiakkaiden maksukykyyn ja -halukkuuteen. Todennäköisemmin marginaaliset lisäkustannukset kohdistuisivatkin palvelun myynnistä saatavaan voittoon.”