Sähköautojen tuloa kampitetaan Hollannissa

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 19.11.2009 at 22.02
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Hollannin autoliikenne täydelliseen GPS-valvontaan” (Piraattiliitto)

Tosin artikkelin olisi yhtä hyvin voinut otsikoida ”Sähköautojen tuloa kampitetaan Hollannissa – ympäristönsuojelu toimii tähän tekosyynä”, koska siltä se minun silmiini ainakin vaikuttaisi.

____

Artikkelista sitaatoitua:
”Hollannin hallitus päätti viime perjantaina säätää maahan ’vihreän’ autojen käyttöveron, joka perustuu kaikkien autojen liikkeiden täydelliseen ympärivuorokautiseen seurantaan GPS-paikannuslaitteiden avulla. Hanketta perustellaan tavoitteella leikata hiilidioksidipäästöjä kymmenellä prosentilla ja vähentää liikenneruuhkia.”

Jos tavoite on vähentää hiilidioksidipäästöjä, se että sähköautot poistuu verotuksen piiristä (koska niihin ei voisi määrätä polttoaineveroa) pitäisi olla juurikin tarkoituksen mukaista.

Tietenkin jos tarkoituksena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 10% ja estää että ne eivät vähenny sitä enempää niin sittenhän kilometriperusteinen vero sähköautolle on ymmärrettä. Ja pahoin pelkään, että ”se” on se tarkoitus. Tai tarkemmin vihreät arvot eivät ollenkaan ole tarkoitus, vain tekosyy, joka ironisesti on täysin päinvastainen kuin keinot (vrt. esim. lapsipornoteollisuuden suojelu lapsipornosensuurilla, tai kannabiksen dekriminalisoinnin vastustaminen sillä perusteella että alkoholi (kannabiksen kilpailija) aiheuttaa jo tarpeeksi vahinkoa).

Usein argumentit ovat nykypolitiikassa täysin nurinkurisesti asetettuja, mutta aina siten, että tavoite on sellainen, että kukaan ei ole eri mieltä siitä. Kun puhutaan emotionaalisen responssin aiheuttavista asioista (lapsiporno, 9/11, kasvihuoneilmiö, jne.) mikä hyvänsä argumentti joka väittää pyrkivän parempaan suuntaan, tulkitaan liian heppoisesti oikeutetuksi. Tässäkin tapauksessa sähköautoilun saattaminen nykyistä kovemmalle verolle vetoamalla pyrkimykseen vähentää päästöjä on yksi totaalinen emävalhe.

____

Hollannissa ollaan siis siirtymässä kilometri ja ajovyöhekeriippuvaiseen ajoneuvoverotukseen, joka ignoroi auton CO2-päästöt ja laskee vain kilometrejä ja missä päin maata ne on suoritettu.

Suomessa ollaan puolestaan siirtymässä CO2/kilometri-päästöveroon, joka puolestaan ei laske lainkaan ajokilometrejä. Näin ollen ihminen joka ajaa 10000 km vuodessa pihillä pikkuautolla ja 100 km vuodessa suuriruokaisella harrasteautolla maksaa enemmän veroa kuin ihminen joka ajaa 10100 km ympärivuotisesti sillä V8-moottorisella hirviöllä.

Kumpikaan ei ole CO2-päästöjen minimoimiseen soveltuva malli. Suomessa onkin keskusteltu yhdistelevästä mallista: Hollannista tuttu kilometriperusteinen vero kerrottuna CO2-päästöt/kilometri. Tällöin saadaan vero suoraan: N euroa per kilo CO2:sta.

Mutta mikä tässä suomen ”parannellussa” mallissa on vikana? Se, että täytyy taulukoida autojen keskikulutus ja asentaa GPS-mittarit tai muu valvontatekniikka ja lopputuloksena saadaan byrokraattisesti raskas järjestelmä, jonka olisi voinut korvata korottamalla polttoaineveroa! Ehkä merkittävintä kuitenkin on, että autoihin saadaan tekosyyllä asennutettua se (ympäristöasioiden kannalta) täysin turha valvontatekniikka.

____

Asia nyt ei ole mikään hot topic nyt ja on lähempiäkin uhkaavia pilviä taivaalla, mutta kun asia käy relevantiksi, olettaisin, että piraatit ovat rintamassa vastustamassa GPS-kyttäystä. Kyseessä ei ole vain riistoverotuksen ulottaminen uuteen ajoneuvotekniikkaan joka muutenkin on vielä kallista vaan myös uhka yksityisyydelle ja sille mitä kaikkea muuta kerätyllä tiedolla voitaisiin tehdä.