Tekijänoikeuden autohuoltamoilla

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 3.1.2010 at 22.23
Profiilikuva käyttäjästä whiic

Autoihin ja katsastuksiin liittyen, mutta lähempää puolueen aihepiiriä:
http://nctimes.com/news/state-and-regional/article_4ea03fd6-090d-5c2e-bd91-dfb5508495ef.html
”High-tech vehicles pose trouble for some mechanics”

Artikkeli kertoo tekijänoikeuksien taakse vetäytyvien autonvalmistajien ja heidän merkkihuoltojensa viivytystaistelusta lakiehdotusta vastaan, joka velvoittaisi autonvalmistajia luovuttamaan autojen huoltoon liittyviä ohjelmistoja, manuaaleja ja säätöarvoja yleiseen jakeluun (tuhansien eurojen lisenssimaksua perimättä).

Suomessa ei moista lakiehdotusta ole tietääkseni vireelläkään. Päinvastoin, vastahan saimme OBD-vikakoodien tarkastuksen katsastuksen yhteyteen. Vikokoodit täytyy siis nollata merkkihuollossa ennen katsastamista vaikka vikaa ei olisikaan (esim. pakkasen aiheuttama häiriö, tai merkkihuollon ulkopuolella korjattu vika). Suomessa tekijänoikeuksien taakse piiloutuminen onnistunee jatkossakin, vieläpä katsastuslainsäädännöllä joka velvottaa merkkihuollon monopolin asiakkaaksi.

Siinä missä katsastuksien suorittaminen korjaamoilla ei välttämättä ole yksikäsitteisen hyvä asia (pelko jonkinlaisesta kiristysbisneksestä, jossa vain katsastusta suorittavassa paikassa suoritettu korjaus menee läpi), vaatimus merkkihuollon ohjelmistojen vapauttamista lisenssimaksuista tulisi vaatia kirjattavaksi lakiin, sillä nykyinen kartellilainsäädäntö ei kata härskiä lisensointia (ei edes vaikka käytännössä ohjelmiston lisensointi johtaa koko automerkin huolto-oikeuden lisensointiin, jonka kuuluisi olla vapaata).

Tämän epäkohdan esiintuominen saanee kannatusta yli puoluerajojen, koska aika harva taitaisi hyväksiä tekijänoikeuden ulottamista fyysisten tuotteiden hallintaan, erityisesti huomioiden kuinka kallista autojen huoltaminen on.