Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka DRM-kielto vs. DRM-haittavero Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Julkaisija Vastaukset
slux # Posted on 3.3.2010 at 15.02
Profiilikuva käyttäjästä slux

Spif kirjoitti:
Quote:slux

Tarkoitatko Nokian ajamilla DRM:llä näitä comes with music-systeemejä? En ole pahemmin tutustunut, mutta eikö se tarkoita että puhelimen ostaja voi ladata rajattoman määrän musiikkia ilmaiseksi? Miten tämä nyt sitten on huono asia maksavalle asiakkaalle? Minä puhuin lähinnä suoramyynnissä käytetyistä DRM:stä ja nehän ovat poistuneet. Kuten sanoin: ”Jos niistä aiheutuu ongelmia maksaville asiakkaille niin ne joko poistetaan myyjän toimesta kuten musiikin myynnissä on käynyt tai toteutustapaa muutetaan.”

Tulevista laitteista ainakin N900:n seuraaja, Maemo/MeeGo-laite tulee sisältämään rautapohjaisen DRM-järjestelmän. Olisin yllättynyt jos Linux-pohjainen malli olisi ainoa johon Nokia tuollaista kaavailee. Comes With Music on kyllä ainakin toistaiseksi rajoitettu, ilmeisesti jotain huhuja jopa DRM:n poistamisesta on ollut joka tuntuu oudolta siihen nähden että uusien tehokkaampien estojen tuotekehittely selvästikin jatkuu. Musiikin ja muun median kohdalla DRM on vielä yhdellä tavalla huono jota se ei pelien kanssa ole – sen täytyy väistämättä olla sidottu vain tiettyihin laitteisiin ja pahimmillaan vain siihen omaan riippuen siitä millaisia mielivaltaisia estoja on keksitty.

Quote:
Jos kuluttajat kokevat nokian musamyynnit huonoksi niin eihän niitä sitten osteta. Pakkohan Nokian on muuttaa DRM:äänsä asap jos niin käy. Niin se piiri pieni pyörii.

Miksiköhän kuvittelet vaikkapa Applen poistaneen DRM:t, jos ei sen vuoksi että niistä oli haittaa maksaville asiakkaille? Ei varmasti ainakaan sen vuoksi että piraattien olisi helpompi kopioida niitä. :D

Sanoin jo missä kohdassa minun mielestäni tuollaisen ”kyllä markkinat hoitaa” -ajattelun heikkous on.

Mitä taas tulee Applen valintoihin oman musiikkikauppansa kanssa niin asia ei ole ihan niin yksinkertainen, että ainoat syyt valita tai olla valitsematta DRM olisivat olleet ”haittaa maksaville asiakkaille” ja ”haittaa piraateille”.

Applella on epäilemättä ollut tiettyä painetta yhteensopivuuden tarjoamiseen muillekin soittimille kuin vain iPodille sen ollessa sekä suurin ladattavan musiikin myyjä, että suurin mp3-soitinten valmistaja. Tämä on johtanut pariin oikeudenkäyntiinkin. Kuten Jobs Thoughts on Music -esseessään joka tarjoaa kaunistellun kuvan syistä jotka ovat Applen ratkaisuihin johtaneet, tuollaisen yhteensopivan DRM-järjestelmän ylläpitäminen ei olisi erityisen helppoa. Muitakin syitä, yritysten toiminnasta puhuttaessa harvemmin esille nostettavia, tällaiselle valinnalle tietysti voi olla.

Quote:
Piraattipuolueen argumentit epäkaupallisen kopioinnin sallimiseksi ovat toki omastakin mielestäni päteviä siltä osin kun niitä on käytetty esim. puolueohjelmassa. Nyt kuitenkin listasit lähinnä musiikkialaa koskevia argumentteja ja oletat niiden pätevän ihan yhtä hyvin pelialaan.

Minusta se on vakava heikkous piraattipuolueen argumentoinnissa jos ilmenee, että nuo argumentit pätevät vain musiikkiin tai vaikka vain musiikkiin ja elokuviin. Niillähän sentään perustellaan kantaa jonka mukaan kaikki epäkaupallinen kopiointi olisi sallittava.

Quote:
Kohta 2: Ei se pelialalla ole kovinkaan kiistanalaista. Vertaa PC- ja konsolimyyntejä vastaaviin latausmääriin.

Kuten nyt ainakin pitäisi olla musiikin puolelta tullut selväksi, suuret latausmäärät eivät välttämättä tarkoita sitä, että myynti edes kärsisi ja ennen kaikkea myyntiin vaikuttaa pelikoneiden määrä joka voi hyvinkin olla selittävällä tavalla pienempi PC:n puolella. Tiedän, että argumentoit ettei peleihin pätisi sama kuin musiikkiin, mutta että tuollaiset tilastot voisivat olla uskottavia niin se pitäisin ensin osoittaa.

Quote:
Kohta 5: Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.

Haittaa myös vaikkapa pelimodien, homebrewin ja machiniman tekijöitä.

Quote:
Kohta 6: Pelit eivät käy keikoilla eikä myy juurikaan oheistuotteita. Pelin maksullinen versio ei anna oikein mitään lisäarvoa piraattiversioon nähden, jos ei ole DRM:ää. Aika vaikea kuvitella, että peleissä toimisi sama tutustumisargumentti kuin musa- tai leffapiratismissa.

Minun ei todellakaan ole vaikea kuvitella, että peleissä toimisi tutustumisargumentti. Ihan henkilökohtaisesti se on minulla toiminut useaan otteeseen ja osasta pelejä tehdään jollain aikataululla jopa demoja juuri siksi, että pelintekijätkin tuntuvat uskovan tutustumisargumenttiin. Nähdäkseni kohdassa 6 viitatut edut eivät tosin oheistuotteisiin tai tutustumisargumenttiin suoranaisesti liittyneet.