Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka DRM-kielto vs. DRM-haittavero Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Julkaisija Vastaukset
Ruuhijarvi # Posted on 5.3.2010 at 1.34
Profiilikuva käyttäjästä Ruuhijarvi

Spif kirjoitti:
Quote:Ei se pelialalla ole kovinkaan kiistanalaista. Vertaa PC- ja konsolimyyntejä vastaaviin latausmääriin.

Suuret lautausmäärät eivät tarkoita, että myyntiä on menetetty paljon, kuten jo tuli mainituksi. Syitä voidaan varmasti hakea myös siitä, että ihmiset kokeilevat PC:llä ja ostavat konsolille. Konsolilla nettipelaaminen on vaivattomampaa ja moni tuntuu pitävän konsolien helppokäyttöisyyttä ja DRM:n vaivattomuutta peruskäytössä suuremmassa arvossa kuin teho-PC:n parempaa grafiikkaa. Se on ihan samalla tavalla kiistanalaista pelialallla.

Spif kirjoitti:
Quote:
Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.

Lähinnä? Tuohan on merkittävä haitta. Jos konsoli menee rikki, ei esimerkiksi Nintendo korvaa aiemmalle konsolille ladattuja pelejä. Tarpeeksi suuri vitutuksen aihe on jo se, että tallenukset on menneet Wiin mukana, mutta kun parin sadan euron edestä virtuaaliomaisuutta on samaan aikaan tipotiessään, on haitta jo suunnaton. Lisäksi käyttäjät eivät voi luoda laitteille sisältöä.

Miten niin ei ole uudelleenkäyttöarvoa? Nimim. Banjo-Kazooie >10 kertaa läpi. Uskon, että ainakin omalla kohdallani yhtälössä läpipeluukerrat/läpipelatut pelit=x olisi x jossain kolmen paikkeilla. Okei, matalampi kuin musiikilla, mutta toisaalta kun miettii yhteen läpipeluukertaan kuluvaa aikaa jne…

Eli kääntyy melko suoraan.

Spif kirjoitti:
Quote:
Pelin maksullinen versio ei anna oikein mitään lisäarvoa piraattiversioon nähden, jos ei ole DRM:ää. Aika vaikea kuvitella, että peleissä toimisi sama tutustumisargumentti kuin musa- tai leffapiratismissa.

Itseasiassa ainakaan itselleni peli ei tuota samanlaista tyydytystä, jos se ei ole oikea versio, eli sitä ei ole saatu lahjaksi (alias sen tilalle olisi voinut saada jotain muuta, jos pelin olisi warettanut) tai ostettu itse (alias rahalla olisi voinut ostaa jotain muuta, jos olisi warettanut). Lainapelinkin pelaaminen jostain syystä tuntuu hyvältä, mutta en ole itse ainakaan koskaan syttynyt kummemmin pelipiratismille. DRM:ää vihaan silti yli kaiken, koska se rajoittaa pelin pelaamista missä tykkää.

Vaikka DRM teettää peruskäytössä vähemmän ongelmia konsoleilla kuin tietokoneilla, on se oikeastaan rasittavampaa konsoleilla, koska sen kiertäminen on liian vaikeaa. Esimerkiksi digitaalisten pelien lainaaminen on käytännössä mahdotonta ja oman Xbox Live -tunnuksen ostosten käyttäminen kahdessa eri konsolissa on erittäin työlästä, koska joka kerta on ”palautettava” tunnus ko. konsolille, mihin menee pari minuuttia. Ilman digitaalista käytönhallintaa ongelmaa ei olisi, vaan samaa käyttäjätunnusta pystyisi vaivatta käyttämään konsolilla kuin konsolilla.

Aito peli tuo vähintään saman verran lisäarvoa kuin maksettu musiikki, minulle itselleni moninkertaisesti enemmän.

Tutustumisargumentti taas on erittäin hyvä, koska kaikista peleistä ei julkaista demoa, ja jos julkaistaan, niin se on usein naurettavan suppea.

//Mitä tulee DRM-veroon, ja sen aiheuttamaan tuotteiden kallistumiseen, olisi se mielestäni suotavampi vaihtoehto kuin DRM:n kieltäminen kokonaan. DRM:stä poistumiseen taas tulee tarjota muitakin kannustamia kuin kuluttajien marina, koska kuluttajat ovat tyhmiä, eivätkä oikeasti tiedä mitä haluavat ja tarvitsevat, tai niin ainakin meihin tunnutaan suhtautuvan myyntipuolella. Myyntipuoli määrää tarpeet, eivät ostajat. ;)