Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka DRM-kielto vs. DRM-haittavero Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Julkaisija Vastaukset
Spif # Posted on 2.3.2010 at 16.55
Profiilikuva käyttäjästä Spif

DRM-tekniikat voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti. Jos niistä aiheutuu ongelmia maksaville asiakkaille niin ne joko poistetaan myyjän toimesta kuten musiikin myynnissä on käynyt tai toteutustapaa muutetaan. Ei tarvita kieltoja eikä veroja, koska DRM-haitat näkyvät suoraan myynnissä.

Hyvänä esimerkkinä toimivasta DRM-tekniikasta on nimenomaan konsolipelit. PC-peleissä DRM:ää on vaikea toteutettaa hyvin, koska kuluttajien softat ja raudat ovat erilaisia. Konsoleilla taas ne ovat täysin samanlaiset jokaisella kuluttajalla. Käytännössä konsolipelien DRM-suojauksien ei tarvitse olla edes murtovarmoja. Xbox360:n saa käsittääkseni modattua niin että sillä toimii warepelitkin, mutta eipä niitä kovin paljoa kuitenkaan wareteta. Modaus on vaikeaa ja se mitätöi boxin takuun. Mikäli haluaa pelata netissä niin modatusta konsolista saa elinikäisen porttikiellon Xbox Liveen. Esteitä piratismille löytyy kyllä vaikka suojaukset olisivatkin murrettavissa. Maksavalle asiakkaalle Xboxin DRM:stä ei kuitenkaan ole mitään haittaa.

Jos DRM toteutetaan niin että siitä on haittaa piraateille mutta ei maksaville asiakkaille, niin miten sen kieltoa tai haittaveroa edes voisi perustella?