Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka DRM-kielto vs. DRM-haittavero Vs: DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Julkaisija Vastaukset
Pottumaa # Posted on 3.3.2010 at 13.01
Profiilikuva käyttäjästä Pottumaa

Spif kirjoitti:
Quote:slux

Kohta 5: Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.

Tartutaan nyt tähän.

Oletko kuullut esimerkiksi Ubisoftin uusimmasta DRM suojauksesta, joka vaatii internet yhteyden pelaamiseen. Mikäli internet yhteys katkeaa peli antaa tallentaa edellisessä checkpointissa jonka jälkeen peli lopettaa toimintansa, toisin sanoen sammuu.

Omasta mielestä ainakin on kohtuutonta vaatia pelin ostaneelta vielä jatkuvaa internet yhteyttä. Nettipelaaminen on nykyaikaa, mutta edelleen varmasti puolet pelaajista ei edes tiedä tälläisestä vaatimuksesta ja ihmettelee miksei peli toimikkaan sillä upouudella tietokoneellaan.

Ubisoft viimeisimmissä tiedotteissaan on luvannut julkaista peleihin DRM:n kiertävän patchin kun pelin elinkaari tulee täyteen, mutta ubisoftin tuntien tämäkin saattaa jäädä vähän puolivillaiseksi lupaukseksi.

En edes viitsi aloittaa aikaisemmasta starforce systeemistä avautumista.

Tai jos vielä halutaan esimerkkejä hakea niin esimerkiksi Spore joka sallii vain tietyn määrän asennuksia.

Konsolipuolella konsolien modaaminen on edelleen yhtä ”harvinaista” kuin esimerkiksi PlayStation ykkösen aikoihin. Tähän tuskin koskaan tulee minkäänsortin buumia vaikka tuo Xboxin modaaminen vaatii vain uuden firmware päivityksen, tässä tosin on vaikea pysyä sitten mukana Liven kannsa ja välttää ikuiset bannit ja kovalevyjen lukittautuminen.

Tulipahan avauduttua taas. :dry: