Vs:Autot pitää katsastaa huoltamoilla

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Autot pitää katsastaa huoltamoilla Vs:Autot pitää katsastaa huoltamoilla

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 6.1.2010 at 14.31
Profiilikuva käyttäjästä whiic

pirattimies: ”Miksi näitä ei valmisteta jo Suomessa ja Suomen oloihin sopivina?
Valtio höpisee että rahaa annetaan hyviin innovaatioihin mutta ei taideta oikeasti antaa.”

”Valtio” (siis eräät istuvat ministerit) höpisee mm. että Suomesta ei kannata pyrkiä luomaan brändejä (esim. perustamalla omaa automerkkiä sähköautoille tai ostamalla Saabia). No eihän se tietenkään ole valtion asia näitä automerkkejä luoda, mutta on vähän kumma, että valtion pitää kommentoida, että omaa merkkiä ei kannata luoda. Sanovat, että Suomen tuotanto on ja tulee jatkossa olemaan entistä enemmän alihankintavetoista.

LOL! Suomen merkittävin USA:lle toimitettava sotilaskäyttöön tarkoitettu laite on… kuumailmapuhallin (lentokerosiinilla toimiva). Very high-tech.

Mikä on Suomen merkittävin alihankintatuote autoteollisuudelle? Porsche Boxteria on tehty kokonaisena, mutta paljonko meillä on alihankintaa (latureita, moottoreita, ilmastointilaitteita)? Ei senkään vertaa. Harvestereihin kyllä tehdään alihankintaa…

Ja mitäs on uutisoitu elektroniikkabisneksestä laman aikana? Aivan, juurikin sitä, että alihankinta on kärsinyt enemmän kuin omat brändit. Itseasissa, jopa suomalaisen yhtiön (Nokia) alihankkijat ovat kärsineet lamasta ja jo ennen lamaa tuotantotilat alihankinnalle on jo ulkoistettu Kiinaan.

Kuka oikeasti uskoo tätä paskaa alihankinnan tuomasta rikkaudesta? Kiinallakin on enemmän ja nopeammin kasvavia brändejä kuin Suomella. Heillä on sisämarkkinoita, heillä on vientimarkkinoita. Suomalaisilla ei ole pääomaa (Nokiakin on ulkomaisessa omistuksessa) eikä omaa tuotantoa. Me vaan luotetaan, että Suomessa pääkonttoria pitävät, Kiinassa laitteensa valmistavat suuryritykset jaksavat jatkossakin maksaa liikevaihtoveronsa Suomeen. Tämä kupla voi poksahtaa ja vaikka se ei poksahtaisi, nykyistä lamaa maksetaan takaisin velkojille ainakin toistakymmentä vuotta. Vaikka kaikki toimisi ihanteellisesti, saisimme hädintuskin maksettua uudet lainamme ennen seuraavaa lamaa: mahdollisuus lyhentää vanhoja lainoja on aika surkea. Olisi kannattanut maksaa pois, kun rahaa vielä oli… lähinnä siitä saa syyttää SDP:tä.

Ydinfuusio on aina ollut noin 50 vuoden päässä toteutumisesta, riippumatta millä vuosikymmenellä haastattelit asiantuntijoita. En luottaisi siihen liikaa vaan rakentaisin häikäilemättä lisää fissiovoimaa ainakin sen verran, että saadaan se vuotuinen perussähkö katettua. Kulutuspiikkejä voidaan sitten hoitaa esim. biojäteperäisellä metaanilla tai polttamalla kaatopaikkajätettä.

Mitä Hummer H1:een tulee niin se suojaa lähinnä (äärimmäisen tulivoimaisilta) aseilta kuten .22LR, muutoin se on tasan yhtä turvaton kuin panssarivaunu. Kokeilepa ajaa panssarivaunulla kallioleikkaukseen. Ennemmin törmäisin Volvolla.

Suuren auton turvallisuus on illuusio. Se on turvallinen ainoastaan törmätessä pieniin kulkuneuvoihin ja se saavutettu turvallisuus on aina pois toiselta. Useimmiten turvallisuuden siirrossa sinun turvallisuuslisäsi on pienempi kuin toisen menettämä, koska suuri massa takaa, että autotehdas ei vaivaudu suunnittelemaan törmäysenergiaa sitovaa koria, sillä olettaakin sinun törmäävän kauppakassiin, eikä siihen periksiantamattomaan kallioleikkaukseen. Maasturit, citymaasturit ja panssarivaunut ovat todellisia surmanloukkuja, kun törmäät tarpeeksi massiiviseen: rekka, kallio, siltapylväs, tms. Myöskin aktiivinen turvallisuus eli auton hallittavuus hätätilanteessa on jotakin surkea ja täysin paskan väliltä. Pelkkä väistöliike voi heittää autosin katon kautta ympäri vaikka et törmäisikään mihinkään.