Vs:Energia

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 29.10.2009 at 0.08
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Metaani on uusiutuva luonnonvara joka on ongelma ilmakehässä, mutta hyvä energialähde.”

Se ei silti tarkoita, että sitä on tarpeeksi. Siis ”biometaania”.

”Biokaasun muodossa sitä syntyy jatkuvasti yhteiskunnassa sekä luonnossa. Metaania on varastoitunut maakaasuna valtavia määriä. Maakaasu on samaa metaania kuin biokaasukin”

Aivan, ja maakaasuna se on tasan yhtä fossiilista kuin raakaöljystä jalostettu bensiinikin. Ei mikään paras mahdollinen CO2-päästöjen leikkausmenetelmä.

”Putken hinta n. 80c m.”

Lol. Pistän tuon hinta-arvion samaan kategoriaan niiden ajatuksiesi kanssa, että auto kuin auto toimii ”heittämällä” metaanillakin, ja että muutostyön saa teetettyä parilla satasella. Et taida olla paljoa teetättänyt töitä korjaamolla tai rakennusurakoitsijalla, jos maakaasuputken asennus menee noin halvalla.

”Metaanilla tehdään myös sähköä verkkoon josta sähköautoja ladataan.”

Aivan. Metaanille on paljon muutakin kysyntää kuin käyttää sitä autojen suoranaisena voimanlähteenä. Sillä voidaan tuottaa sähköä, kaukolämpöä, lähilämpöä, jne. Tämä tukee ajatustani siitä, että CO2-neutraalia biometaania (jota on häviävän pieni osa kaikesta metaanista suurimman osan ollessa fossiilista nestekaasua) ei todellakaan riitä autoille.

”Lisäksi biokaasu antaa mahdollisuuden irtautua verkosta ja tehdä aitoa piraattienergiaa omilla ehdoilla.”

Voi jeesus. Miten sinä irtaudut metaanilla ”verkosta”? Tekemällä itse. Miten? Tuottaako oma kotitaloutesi tarpeeksi ulostetta auton liikuttamiseen? Epäilen, ellet asu maaseudulla ja omista tusinoittain lehmiä tai sikoja.

Voisit toki etsiä biokaasulle myyjää maaseudulta. Kuinka monen asiakkaan energiatarpeen yksittäinen maatila mahtaisivat olla kykenevä täyttämään?

”Heh itsellesi! Huomaa että et tiedä asiasta mitään, joten olisi syytä tutkia asiaa uhoilun sijaan. Jos auto on pelkästään kaasulle asennettu esim. Opel Zafiran säde on vähintään 700km.”

Bemarissani on 80 litran tankki. Jos se syö 10 litraa satasella, sillä ajaa 800km. Opel Zafiralla ajaa 700km, kun käyttää tyhjiin sekä kaasu- että polttonestetankin. Ei todista, että kaasulla voisi ajaa edes 100 metriä koska pelkällä bensallakin ajaa jo 800km (ja minun BMW ei ole taloudellisimmasta päästä edes). Kertoisit edes kuinka kauan voi ajaa pelkällä kaasulla.

Sanon vaan, että pääsisi perkeleesti pidemmälle nesteytetyllä kaasulla. Kyllähän kaasu säiliöihin pakattuna tyypillisesti nesteenä sinne pistetään, koska siitä höyrystyessään laajenee tolkuttomasti. Pelkillä höyryillä ei kovin pitkälle pötki… tietenkin tolkuttomilla baareilla vähän pidemmälle, mutta jos säiliön pistää kestämään kovia paineita, miksi ei pistä kestämään aavistuksen vielä kovempia paineita, jotta kaasu pysyisi nesteenä? Metaani/maakaasu on toki nestekaasua v-mäisempi pitää nesteenä, koska huoneenlämmössä se tuottaa perkeleellisen paineen. Tosin ne nestettä sisältämättömät, lämmittämättömät CNG-autotkin käyttää 200 baaria. LNG-autot 0-2 baaria ja -170 asteen cryogeniikka. Miksi ei laitetan LNG:tä kanssa 200 baariin niin voisi riittää vähemmän järkyttävä jäähdytyksen tarve?

Käytännön ongelma on tietenkin siinä, että auton seistessä pidempään, täytyisi polttoainetankin jäähdytyksen silti toimia keskeytymättä tai varoventtiili päästäisi polttoaineet karkuun estääkseen autoa räjähtämästä ilmaan.

Mutta miksi ihmeessä meidän pitäisi käyttää käsittelemätöntä metaania? Me osataan tehdä raakaöljystä bensiiniä, dieseliä, kaasua, muoveja… mitä vain. Olisi se ihme, jos me ei pystyttäisi muuttamaan metaania, raakaöljyä tai kiinteää biomassaa esim. matalassa paineessa nesteytyväksi nestekaasuksi. Paljon kätevämpi aine kuin metaani. Tosin veemäiseksi käy liian kylmällä säällä, jos kieltäytyy höyrystymästä (tai höyrystyminen hidastuu, koska höyrystyminen sitoo energiaa ja jäähdyttää tankin ympäristöä kylmemmäksi).

Mutta niin tai näin, minä ainakin haistatan paskat metaanille. (Pun intended.)

”Muitakin nestemäisiä polttoaineita kuten etanolia käytetään myös suomessa. St1 uutisoi tänään uudesta lahden jalostamosta, missä jätteistä tehdään polttoainetta suuressa mittakaavassa. Ympäristöystävällistä toimintaa ja piraattihenkeä.”

A) Mitä piraattihenkeä siinä on?

B) Kun kerran ymmärrät, että metaani ei ole perusedellytys bioenergialla tapahtuvalle autoilulle, voisitko nyt selittää miksi metaani esim. etanolin sijasta? Ja tarkoitan tässä kierrätysetanolia, ei primääristä ruoka-aineksesta kuten ruokosokerista valmistettu brasilialainen sademetsäviina. Millä tavoin metaani tuo suuria ympäristösäästöjä verrattuna järkevämmin tuotettuun etanoliin? Etanolikonversion on helpompi kuin metaanikonversio.