Vs:Energia

Julkaisija Vastaukset
OSQ # Posted on 29.10.2009 at 10.02
Profiilikuva käyttäjästä OSQ

Quote:
”Aivan, ja maakaasuna se on tasan yhtä fossiilista kuin raakaöljystä jalostettu bensiinikin. Ei mikään paras mahdollinen CO2-päästöjen leikkausmenetelmä.”

Sana fossiilinen maakaasumetaanin yhteydessä viittaa sen muodostumistapaan miljoonien vuosien aikana, eikä sen hyötykäyttöelinkaaren päästöihin.
Maakaasu on metaania eikä dieselin tai bensiinin kaltainen jaloste, joiden valmistus vaatii runsaasti energiaa. Esim. biodieselin jalostuksessa käytetään biometaania.
Metaani kulkee verkostossa ilman kuljetustarvetta. Biokaasua syötetään maakaasuverkostoon jo useissa maissa ja suomessakin Gasum on ilmoittanut halukkuutensa.

Metaanin etuja on sen monikäyttöisyys.
Metaani sopii sähkön, ja lämmön tuottamiseen sekä liikennepolttoaineeksi.
Biometaani on uusiutuva kotimainen polttoaine jota voidaan tuottaa jätehuollon sivutuotteena sekä maatilojen orgaanisten jätteiden puhdistuskäsittelyn yhteydessä.

Irti sähköverkosta itsenäisesti tuotetun sähkön etuja. 1. Siirtomaksut poistuu. 2. Uusien sähköntuottajien ilmestyminen markkinoille parantaa hintakilpailua. 3. Hajautettu sähköntuotanto on turvallisempaa puolustuspolitiikan kannalta, sekä turvaa kuluttajan sähkön tarvetta kriisitilanteissa esim. suurien alueiden sähkönjakelukatkoksissa.

Quote:”Lol. Pistän tuon hinta-arvion samaan kategoriaan niiden ajatuksiesi kanssa, että auto kuin auto toimii ”heittämällä” metaanillakin, ja että muutostyön saa teetettyä parilla satasella. Et taida olla paljoa teetättänyt töitä korjaamolla tai rakennusurakoitsijalla, jos maakaasuputken asennus menee noin halvalla.”

Lol itsellesi. Lähiverkon kaasuputki on matalapainetta kestävää muoviputkea jonka hinta on n. 80c metri. Voit soittaa Gasumin insinööreille helpottaaksesi oloasi. Maahan upottaminen maksaa mitä maksaa ja on aina paikasta ja urakoitsijasta kiinni, mutta omalla tontillani ojan kaivamisesta ei minulle tarvitse maksaa. Rivien välistä lukeminen taitaa olla sinulle tapa eikä poikkeus.
Quote:
”Voi jeesus. Miten sinä irtaudut metaanilla ”verkosta”? Tekemällä itse. Miten? Tuottaako oma kotitaloutesi tarpeeksi ulostetta auton liikuttamiseen? Epäilen, ellet asu maaseudulla ja omista tusinoittain lehmiä tai sikoja.”

Mielikuvasi ulosteesta saattaa johtua taidesuuntauksistasi, mutta metaania syntyy kaikesta orgaanisen aineen hajoamisesta. Jos et ymmärrä mitä on orgaaninen aine niin tässä pari linkkiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Orgaaninen_yhdiste
http://www.mm.helsinki.fi/MMEKO/KURSSIT/ME311/2006/Lab03som.pdf
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=11388&lan=fi

Nykyinen kaasuverkosto kattaa suurimman osan ruuhka suomea.

http://www.gasum.fi/gasumyrityksena/media2/julkaisuja/documents/verkosto-esite.pdf

Jospa ottaisit tässäkin asiassa mallia ruotsalaisilta ja katsoisit kuinka siellä on asia ratkaistu.

http://www.svenskbiogas.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biogas
Quote:
”Bemarissani on 80 litran tankki. Jos se syö 10 litraa satasella, sillä ajaa 800km. Opel Zafiralla ajaa 700km, kun käyttää tyhjiin sekä kaasu- että polttonestetankin. Ei todista, että kaasulla voisi ajaa edes 100 metriä koska pelkällä bensallakin ajaa jo 800km (ja minun BMW ei ole taloudellisimmasta päästä edes). Kertoisit edes kuinka kauan voi ajaa pelkällä kaasulla.”

Sisälukutaitoa kannattaa harjoitella. Mainitsemani Opel Zafiran kaasulla ajettava 700km on
hieman vanhaa tietoa jonkin vuoden vanhan mallin kaasulla ajettava matka.
Ajankohtaista tietoa saat vaikka erdgas linkistä. Tässä yksi monista.

http://www.erdgasautozentrum.com/
Quote:

”Mutta niin tai näin, minä ainakin haistatan paskat metaanille. (Pun intended.)”

Tuon kommentin lasken runoutesi näytteeksi.