Vs:Energia

Julkaisija Vastaukset
OSQ # Posted on 30.10.2009 at 0.32
Profiilikuva käyttäjästä OSQ

Quote:
”Mutta käytännössä kun puhutaan ”ympäristöasioista” keskustelu on tänä päivänä fiksatoitunut CO2-taseeseen. Kaikki fossiilinen lisää CO2 määrää ilmakehässä.”

Fiksaatioihin en viitsi juuttua, mutta metaani on metaania vaikka voissa paistais.
On kolme tapaa.
1. Hyötykäyttää olemassa olevaa ja syntyvää metaania tai
2. Varastoida sitä jotenkin ettei se pääse ilmakehään jossa se on 22 kertaa CO2 päästöä voimakkaampi kasvihuonekaasu.
3,Tuhota sitä polttamalla, niin kuin nyt tehdään esim. vedenpuhdistamoilla suomessa vuosittainen liekitetty mää on noin 60milj. kuutiota joka vastaa karkeasti 6o milj. litraa dieseliä. (aika tuhlausta) luvut saat vaikka biokaasuyhdistyksen sivuilta. En laita linkkiä.

…Metaanin etuja on sen monikäyttöisyys.
Metaani sopii sähkön, ja lämmön tuottamiseen sekä liikennepolttoaineeksi….

Quote:”Se etu on myös haitta. Kun kilpaillaan rajallisesta määrästä biometaania, siitä ei riitä jaettavaksi kaikkeen mihin sitä voisi käyttää. Pääosa kaasun tarpeesta tulee jatkossakin olemaan fossiilista.”

Mikä ihmeen metaani kilpailu? Rajallinen määrä? Nyt voisit jo sinä pistää linkkiä näkyville.
Fossiili fiksaatio.

Quote:”Kivasti väistät kysymyksiä. No, paljonkos sinun ulosteista PLUS sinun ruoantähdekompostistasi tulee yhteenlaskettuna biometaania ja montako kilometriä sinä ajat viikon aikana kertyneellä kaasulla? Ala nyt jo pikkuhiljaa lopetteleen kiertelyä, kun kerran esität väitteitä omavaraisuudesta, yms”.

Ruotsin omavarainen malli ei sinulle kelvannut, Ruotsissa on maanlaajuinen biometaani verkosto ja tuotantomääriä voit kurkkailla aikaisemmista linkeistä. Maakaasua ei ruotsissa ole ja silti yksi eniten bifuel autoja tehdas versioina on myynyt Volvo.

Quote:”Sinä väität, että kaasulla pötkii kyllä pitkälle, mutta kun lukuja annat, annat matkan jonka pystyy ajamaan kun ajaa molemmat tankit tyhjäksi. On itsestäänselvyys, että valtaosa matkasta tällöin taittuu juuri bensiinillä.”

ZAFIRA 700km KAASULLA lue 7 0 0 kilometriä. Bifuelautoja on erilaisilla säiliövarustuksilla asiakkaan toiveiden mukaisesti. Esim. Volvossa matkaa taittuu 300km per aine. Saksassa ja Ruotsissa on paljon pelkästään kaasulle tehtyjä versioita koska verkosto on tiheä. Myös takseja, busseja, jäteautoja, jakeluautoja jne. löydät vaikka Helsingistä ja määrä kasvaa koko ajan.

Quote:”Ja sitten oma numeronsa on se kuinka tyhmästi jälleen kerran tietokone toimii, kun se ei yksinkertaisesti voi tietää kuinka pitkää matkaa ajetaan. Kaasusta on eniten hyötyä moottorin kylmäkäynnistyksessä ja kylmäkäynnissä. Jos kuitenkin ajat bi-fuel autolla Lappiin, ajat kaasusäiliön (ainakin sinun kuvauksesi perusteella) ensin tyhjäksi ja kulutat sen jälkeen bensiiniä. Matkalla voit tankata, mutta vain bensiiniä, sillä maakaasuverkko on ruuhka-Suomessa. Kaikki Lapin matkan kylmäkäynnistykset suoritetaan siis bensiinillä, koska tietokone ei tajunnut jättää kaasua varalle ja polttaa matka-ajossa bensiiniä.”

Autossa on kaasulle oma määrämittari ja on totta että lapissa vielä ”joutuu” ajamaan bensiinillä, koska suomi on kehitysmaa asemien suhteen. Jyväskylässä tosin voi vielä tankata biokaasua jos sitä kautta menee. Pieni tarkennus. Bifuel auto käynnistyy bensiinillä.

Quote:”biodieselillä kulkee paljon pidemmälle kuin biometaanilla (kiitos nestemäisen olomuodon). Ja perustelu, että bi-fuel kulkee 700km (tai pidemmälle uudemmilla malleilla) ei kelpaa, koska valtaosa tästä tapahtuu kuitenkin bensiinillä… joka on dieselillä ajamista epätaloudellisempaa.”

Kerran vielä kun jakelussa on katkoksia. Nestemäinen olomuoto josta puhut joudutaan ensin kaasuttamaan, siksi autoissa on kaasutin. Metaani on valmiiksi kaasua ja tulee omalla paineellaan paineensäätimen kautta, paineen säädin on mekaaninen eikä kuluta energiaa kuten jossain mainitsit. Koska suurin osa suomessa bifuel autoja käyttävä haluaa säilyttää kohtalaisen ison bensatankin on säiliöt vaihtelevan kokoisia. Taloudellisuudesta sen verran että metaanilla ajaminen tulee aina vähintään puolet edullisemmaksi kuin bensiini. Lisäksi se ei karstoita konetta ja huoltovälit kasvaa.

Quote:”En ole suinkaan metaanin keräämistä vastaan. Päinvastoin. Olen ainoastaan sitä mieltä, että autoilussa ainoa todellinen uudistus on päästä eroon polttomoottorista kokonaan ja korvata se sähkömoottoreilla, joka saavat energiansa joko akuilta,” superkondensaattoreilta, polttoainekennolta tai mukanakuljetettavalta ydinreaktorilta(lol). ”

Metaanipolttokennoja kehitellään vedyn ohella. Polttomoottoreista eroon pääseminen saattaa kestää jonkun aikaa, ja siihen asti niitä kannattaa käyttää mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Olen ymmärtänyt mieltymisesi ydinvoimaan.

Quote:”Mutta jäähdytetty tankki on sekin aika hankala ajatus, kun parkissakin kylmälaitteiden täytyisi toimia, eikä voi olettaa, että auto olisi aina seinävirralla ladattavissa pidempiä aikoja seisotettaessa.”

Jäähdytetyllä tankilla ajattelet ilmeisesti LNG kaasua, eli nesteytettyä metaania, joka ei liity mitenkään ajoneuvokäyttöön. Jos nesteytettyä metaania kuljetettaisiin ajoneuvokäyttöön, se tankattaisiin CNG muodossa autoon, mutta nesteytettyä kaasua kuljetetaan pääasiassa teollisuuskäytössä.