Vs:Hyvitysmaksu

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 10.6.2009 at 15.40
Profiilikuva käyttäjästä whiic

Näyttää siltä, että kriitikoilta meni nyt luu kurkkuun Gramex-maksujen kohdalla. Niin menisi minultakin, jos minun täytyisi väkisin vastustaan kaikkea PP:n jäsenten esittämiä ideoita. Aina välillä (ja aika useinkin) esille tulee sellaista, johon ei voi kuin olla samaa mieltä riippumatta millä kannalla asioissa on.

Gramex-maksun ohjaus radiotoiston mukaisesti ei taatusti tyydytä ketään muuta kuin listahittejä julkaisevia levyttäjiä (lue: Big Four). Maksaja on festarivieras (kuten olisi silloinkin, jos Gramex-maksu päätyisi oikeaan osoitteeseen). Ja artisti ketä soitetaan jää nuolemaan näppejään.

Asian voisi korjata ohjaamalla Gramex-maksun oikeaan osoitteeseen eli festarin soittolistojen mukaan. Tähän Gramex ei varmaan ryhtyisi, koska heidän työtaakkansa vaikeutuisi moninkertaiseksi. Radioasemien soittolistojen lisäksi tulisi joka festarilta ja yökerhoillasta omat soittolistansa. Helpompi jakaa rahat väärin yhden listan perusteella kuin oikein (eli jakaa jokaisen festarin Gramex-tulo kyseisen festarin soittolistan kesken)…
Varmasti Gramexin sisältä ja Gramexin asiakkaista tämä muutoinkin olisi epäsuotuisaa, koska Gramex ei enää voisi epäoikeudenmukaisesti periä rahaa ei-asiakkaitten soittoajasta eikä tilittää näitä rahoja asiakkaillensa (ja palkkojen muodossa Gramexin omalle henkilökunnalle).

Toinen ratkaisu olisi purkaa tämä sääntely, jotta festarit sopisivat itse tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa. Tämä tuottaa ongelman tekijänoikeuden haltijoiden tavoitettavuudessa ja lienee Gramex-maksun pääasiallinen perustelu (joskin todella huono sellainen, koska Gramex-maksulla varmistetaan ainoastaan festarin järjestäjien maksuvelvollisuus, mutta ei artistin elantoa). Festarien pitäjät eivät halua neuvotella diilejä kymmenien tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa.

Kolmas ratkaisu olisi tekijänoikeuslainsäädännön löysentäminen julkisissa esityksissä. Monet taiteilijat tätä taatusti vastustaisivat, mutta hyötyvätkö he oikeati nykytilanteestakaan, jossa rahat ohjataan jo entuudestaan kaikista parhaiten menestyville artisteille ja heidän levy-yhtiöillensä? Useimmille artisteille julkisten esitysten vapauttaminen Gramex-maksusta on plus-minus-nolla, koska he eivät Gramexin kautta saa pennin hyrrää koska eivät soi radiossa. Luultavasti vastustus lienee lähinnä tietämättömyyttä asioista.

___

PP ajaa tekijänoikeuksista vapaata epäkaupallista kopiointia ja lyhennettyä suojaa kaupalliselle kopioinnille. Mikä muuten on PP:n kanta julkisiin esityksiin? Onko kaupallinen julkinen esitys rinnastettava kaupalliseen kopiointiin (eli sallittaisiin 5…10 vuoden suoja-aika)? Kuinkas Gramexin asema tänä aikavälinä… ei liene kannatettava tämä nykyinen järjestelmä ainakaan, mutta onko ollut ideoita korvaajasta?

Omasta mielestäni tämä on aika ongelmallinen asia, sillä tuona 5…10 suoja-aikana Gramex ei juurikaan auttaisi artistia. Pitäisikö kaupallisten julkisten esitysten suoja-aika olla epäkaupallisten kopioiden 0 vuotta, jotta päästäisiin Gramexista eroon?