Vs:Jos kaikki noudattaisivat tekijänoikeuslakeja…

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Jos kaikki noudattaisivat tekijänoikeuslakeja… Vs:Jos kaikki noudattaisivat tekijänoikeuslakeja…

Julkaisija Vastaukset
HarriKivisto # Posted on 5.6.2009 at 7.43
Profiilikuva käyttäjästä HarriKivisto

Quote:Öö? Mikä estää sinua säveltämästä uutta biisiä? Teosto? Ei todellakaan. Mikä estää sinua käsikirjoittamasta ja kuvaamasta omaa elokuvaa ja säveltämään taustamuusikin? Ei mikään muu kuin raha, taito ja aika. Se on eri asia jos haluat ottaa toisen tekemän teoksen ja hieman muokata sitä, ja levittää sitä sitten. Mutta silloin teoksesi perustuu toisen omistamaan teokseen, joten on vain reilu, että neuvottelet tekijänoikeudet hänen kanssaan.

Se uusi biisi jonka sävellät perustuu kaikkeen siihen musiikkiin mitä olet aiemmin kuullut. Harmonian taju ja varsinkin se, millaiset harmoniset ratkaisu toimivat, perustuu suoraan niihin aiemmin kuulemiin ratkaisuihin. Toki voit tehdä jotain kokeellista kamaa, mutta mitä kokeellisempaa se on, sen pitempään tavallisesti kestää, että yleisö hyväksyy sen. Käytännössähän kyse on siitä, että vähitellen muut tekijät alkavat käyttää ratkaisuja, joita sinä olet kokeellisesti esittänyt ja jossain vaiheessa ne alkavat levitä sen verran, että niistä tulee tuttuja. Samoin se tekemäsi käsikirjoitus olisi mahdoton ilman niitä tarinoita joita olet nähnyt tai lukenut. Jotta kulttuuri olisi relevanttia yleisölle, siinä täytyy olla riittävästi sellaisia asioita, jotka ovat yleisölle tuttuja. Ongelmaksi muodostuu varsinkin musiikissa se, että nämä voidaan kovin helposti katsoa jo jonkun omistamiksi ja niiden käyttö tekijänoikeuksien loukkaukseksi. Periaatteessa siis kaikki kulttuuri mitä teet on sitä, että otat jonkun tekemän teoksen (joidenkin tekemät teokset) ja muokkaat hieman.

Kuten jo sanoin, tämä kulttuuriperintö on arvokasta, ja on tärkeää että sitä voi vapaasti käyttää, jotta uusi kulttuuri toisaalta vetoaa yleisöön ja toisaalta vie kulttuuria uusiin suuntiin. Jos rakennat hirsimökin niin ajattelemme automaattisesti että omistat sen. Kulttuurin tapauksessa hirret omistaa joko joku muu tai sitten ne ovat yhteistä omaisuutta. Joudut pyytää lupaa käyttää niitä, jotka muut omistavat. Loppujen ”omistus” on rauennut, joten sinulla on automaattinen lupa käyttää niitä. Toki omistamisesta puhuminen on absurdia kulttuurin tapauksessa (kuka omistaa kielen?).

Usein tekijänoikeuksista puhuttaessa luodaan sellainen rakenne, että on olemassa viihdeteollisuuden tuote, josta ihmisen on maksettava voidakseen nauttia siitä. Asetelma on hieman monimutkaisempi kun otamme huomioon mainonnan, promootion jne. Ei ole kyse siitä, että ihmiset aina valitsevat, mitä musiikkia kuuntelevat – musiikkia kuuluu joka tapauksessa miltei kaikkialla, ellei oleskele sivilisaation reunamilla. Samoin elokuvista nähdään niitä trailereita – niistä jopa uutisoidaan. Markkinakoneisto työntää kulttuuria miltei pakkosyötöllä, ja toisaalta media ja lopulta koko yhteiskunta mirroroi sitä eteenpäin. Yksilö ei voi valita siitä, minkälainen kulttuuri häneen vetoaa, vaan nämä käsitykset muokkautuvat jatkuvasti. Se että tietynlainen tarinakaari toimii, johtuu siitä, että siihen on totuttu, ei vain aikuisiässä vaan aivan liki syntymästä saakka. Tässä ei ole mitään ihmeellistä sinänsä, mutta tämä vallan massakulttuuri kehittää luonnostaan vastavoimansa. Nk. underground (vaikkakin osittain anakronisesti) on koko moderniteetin ajan tapellut vastaan – remixannut, parodioinut ja niin edelleen. Maan alla on turvallista leikkiä, mutta mikäli omat teokset ovatkin nousemassa tietoisuuteen, vaarana on huomion herättäminen. Mitä pitempi suoja-aika on, sitä enemmän sillä rajoitetaan sananvapautta. Kun se kappale soi siellä youtube videolla taustalla, sen koko ääniraidan voi poistaa varsin helposti. Toki tässä viitataan Amerikkalaiseen lainsäädäntöön, mutta ei meillä Suomessakaan ole sen helpompaa. Ongelmana on se, että nämä oikeudet aina lopulta valuvat neljälle suurelle.

Ja tosiaan, teoksia ei voi omistaa, se pitää vielä toistaa. Tässä ei ole kyse vain teknisestä kikkailusta. Ideoiden omistaminen on lähtökohtaisesti paradoksaalinen konsepti. Samoin on mielestäni virheellistä ajatella oikeuksia omistettaviksi asioiksi. Jos tekijänoikeuksissa on jotain luonnollista, niin silloin niiden omistaminen muuttuu vieläkin omituisemmaksi. Samalla logiikallahan voisi ihmisoikeuksiaankin myydä. Tekijänoikeuksia ei omisteta – kyse on vain siitä, että yhteiskunta on vakuuttanut toimivansa tietyllä tavalla. Kun tekijä tietää tämän, hän voi olettaa voivansa luottaa tiettyihin toimintamalleihin. Nyrkkisääntönä: vain materiaa voi omistaa, muotoa ei.