Vs:Kai Sotala Ykkösen Aamu-TV:ssä

Etusivu Foorumit Uutisia maailmalta Kai Sotala Ykkösen Aamu-TV:ssä Vs:Kai Sotala Ykkösen Aamu-TV:ssä

Julkaisija Vastaukset
Paranox # Posted on 5.1.2010 at 21.29
Profiilikuva käyttäjästä Paranox

Piti rekisteröityä ja osallistua keskusteluun. Koskaan en ole politiikasta aiemmin tosissani kiinnostunut, mutta nämä aiheet liippaavat jo niin läheltä että ei malta pysyä erossa :)

Alkuun kehut Sotalalle tulikasteesta, joka meni olosuhteet huomioon ottaen hyvin. Vaikea noita vastaan on sanaa ulos saada kun eivät ota mitään kuuleviin korviinsa. Sitten eteenpäin nykyiseen keskustelunaiheeseen…

Itse olen pelialalle pyrkivä peliharrastaja, joten tekijänoikeusasiat tulevat pikkuhiljaa nyrkin lailla päin kasvoja. Sivusta piratismi-/tekijänoikeustaisteluita seuranneena ja surkuhupaisana silmiä pyöritelleenä en voi kuin todeta että myös pelialalla tuhlataan aivan liikaa energiaa ja etenkin rahaa tähän asiaan.

Jo vaikka kuinka monet pelitalot ovat keuhkojen pohjalta ulvoneet että uudet kopiosuojat helpottavat ja suojaavat vaikka ketä, mutta kas kummaa seuraavana päivänä peli on virheettömästi saatavilla ties kuinka monesta lähteestä netissä. Puhumattakaan sitten suojausten mahdollisesti aiheuttamista haitoista kuluttajille, kuten myös äänite- ja elokuvabisneksessä välillä tulee ilmi. Jos tuote ei toimi vanhassa laitteessa suojauksen takia, eikä uutta ole muutoin syytä hankkia, ei tuotetta silloin kyllä ostetakaan.

Itse olen koittanut varovaisesti keskustella asiasta kotimaan tekijöiden kanssa silloin tällöin, ja toistaiseksi ainakin pelienkehittäjien puolella ihmiset ovat suhteellisen hyvin kärryillä missä mennään ja mitä kannattaa tehdä, mutta varmasti rahoitusportaalla ollaan näreissään potentiaalisista tulojenmenetyksistä.

Tässä kuitenkin tulee väkisin mieleen äärimmäisen hyvä argumentti, jonka olen useampaankin kertaan kuullut ties kuinka monen suusta. Miksi kukaan ostaisi esimerkiksi kaupallista DVD-elokuvaa, kun vastaavanlaatuista tavaraa saa ilmaiseksi parilla klikkauksella? Vaikka vasta-argumentiksi kelpaa sinänsä hyvin se, että tuote on tehty myytäväksi, ja kulut pitäisi peittää, ei se vielä riitä myymään tuotetta. Asiaa ei auta se että DVD:t on suojattu moninkertaisesti ja sisältävät ennen itse elokuvan alkua pakotettuja mainoksia ja monia muistutuksia piratismista, joita ei yleensä pysty edes ohittamaan. Niitä ei kukaan halua ikinä nähdä.

Aikoinaan itsekin huomasin kuinka mukavaa oli päästä irti pakotuksesta pitää pelin levykettä asemassa möykkäämässä pelatessani. Toki konsoleilla tämä on vielä nykyäänkin melko välttämätöntä, mutta se on vähän eri asia kuin tietokoneilla pelatessa. Nykyään on hyviä esimerkkejä isojen firmojen peleistä, jotka ovat luopuneet viimeisimpien päivityksien kautta levypakotuksesta ja mahdollistavat alun mainosten estämisen yhden katsomiskerran jälkeen.

Nykyään kuitenkin näen yhä enemmän ja enemmän kalliita pelejä, joista ei koskaan tule minkäänlaista pelikokemusta oikeasti kuvaavaa demoa tai videota julki ennen kuin joku ostaja sellaisen laittaa vaikkapa youtubeen. Miksi demoista oltaisiin luopumassa? Juuri tämä käsin kosketeltava, mutta cliffhangeriin lopettava esimaistelu on se koukku, joka tuo pelaajan ostoksille, tai ainakin herättää halun pelata pitemmälle. Loistavia esimerkkejä on tästä trendistä huolimatta vieläkin paljon, ja etenkin isoimmat MMO-pelit tarjoavat usein ilmaista peliaikaa koukuttamaan uusia pelaajia maksamaan, ja vanhojakin palaamaan takaisin.

Sama pätee musiikkiin vaikken aivan suurkuluttaja sillä saralla olekaan. Kuten pelienkin kanssa, en halua ostaa musiikkilevyä, joka sisältää kaksi hyvää biisiä ja 10 surkeaa filleriä. Aiemmin levyä ei pystynyt välttämättä mitenkään testaamaan ennen ostosta. Näinä päivinä Spotify ja Youtube ovat helpottaneet tätä päätöstä tuntuvasti, mutta ongelma on edelleen levykokonaisuuden myyminen ensisijaisesti.

Toinen asia mikä koskee erityisesti musiikkia, ja josta on hyviä esimerkkejä pelialalla, on indietuottaminen vastaan isot julkaisijat. Otetaanpa esille peli nimeltä Crayon Physics Deluxe, joka on yhden miehen yksin tekemä indiepeli, ja tuonut ihan kohtuulliset tuotot tekijälleen. Peli levisi älyttömän nopeasti julkisuuteen youtuben ja muiden sosiaalisten sivustojen kautta, ja sai valtavan kiinnostuksen aikaan ympäri maailmaa, ja tietääkseni kokonaan ilmaiseksi, ilman minkäänlaisia välikäsiä. Suhteellisen houkuttelevaan hintaan pelin omilta sivuilta myytynä kate oli varmasti kohtuullinen ja menekki silti kova.

Musiikkibisneksessä on taatusti vastaavia ilmiöitä nytkin, mutta minä vaan en niistä tiedä henkilökohtaisesti, joten en tähän hätään laita esimerkkejä pöytään. Jos muusikko tai pelintekijä haluaa myydä itsensä ja tuotteensa isoille firmoille, siitä vaan, mutta nykyteknologia antaa jo hyvät mahdollisuudet indietuotteiden menestykselle. Jos vain ottaa selvää miten homma hoituu hyvin, ja osaa kohdentaa tuotteen oikeisiin markkinaryhmiin, pärjää suhteellisen pienellä panoksella mainiosti. Leikatkaa turha välikäsi pois ja antakaa niiden valittaa myyntilukujen putoamisesta. Välikädet nostavat hintaa aivan turhaan, jos tuote on hyvä ja myy itseään.

Se on kyllä totta, että indienä on vaikea saada isoja keikkoja, mutta indienä on hyvä lähteä liikkeelle ja kerätä uskollinen asiakasryhmä taakseen, jonka jälkeen voi sitten pyrkiä laajentamaan toimintaa pikkuhiljaa. Ja jos joskus pystyy edes osittain omakustanteena järjestämään keikkoja, on voitotkin sitten aivan eri luokkaa.