Vs:Kaupallinen suoja-aika: 0 vuotta!

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Kaupallinen suoja-aika: 0 vuotta! Vs:Kaupallinen suoja-aika: 0 vuotta!

Julkaisija Vastaukset
mrZombie # Posted on 31.10.2009 at 11.39
Profiilikuva käyttäjästä mrZombie

whiic kirjoitti:
Quote:Jos PP saa yhdenkin paikan eduskuntaan, se auttaa kummallisesti median kiinnostuksessa puoluetta kohtaan ja tarjoaa näkyvyyttä aatteelle sen kautta.
Ja sen tuoman näkyvyyden takia aate pitäisikin olla niin hyvin ja perusteellisesti perusteltu, että näkyvyys voidaan oikeasti käyttää hyväksi. Jos vaalit pidettäisiin nyt ja PP saisi yhdenkin paikan, seuraisi ikäviä ongelmia, kun kukaan ei ole vielä miettinyt miten sen jälkeen pitäisi edetä. On kova tahto saada oma kansanedustaja, mutta mitäs sitten, kun sellainen saadaan? Ei se vielä pelkällä olemassaolollaan ratkaise yhtään mitään.

(Näistä strategisista ongelmista voisin kirjoitella joskus lähiaikoina enemmän, kunhan ehdin.)

Menestystä ei tosiaankaan mitata sillä, kuinka monta ääntä saadaan vaaleissa. Menestystä mitataan sillä, kuinka tehokkaasti pystymme kääntämään sekä tavallisia kansalaisia että poliitikoita kannattamaan asiaamme.

Quote:Mutta siinähän se ongelma onkin, kun ääripiratismi on suunnilleen yhtä vakavasti perusteltava kuin kommunismi: joko sitä perustelee kieliposkessa tehden koko hommasta vitsiä, tai sitä tekee jalat ilmassa leijuen realiteetit unohtaen tehden itsestään vitsin.
Se, että hyvin suuri osa ihmisistä kannattaa jotain asiaa, ei vielä tee siitä totta. Aikoinaan Galileolle ja Darwinille naurettiin ja heitä vastustettiin hyvinkin kiivaasti, mutta loppujen lopulta kaikki ymmärsivät, että he olivat oikeassa. Sama juttu tulee olemaan immateriaalioikeuksien kanssa. Kehityksen myötä tulee käymään selväksi, ettei niitä oikeasti tarvita mihinkään. Tällä hetkellä ihmiset kannattavat niitä vain siksi, koska he ovat kasvaneet maailmassa, jossa ne ovat käytössä. Hyvin harvat ihmiset lähtevät kyseenalaistamaan arkipäiväisten asioiden totuuspohjaa.

Saattaa hyvinkin olla, että menee vielä monta vuotta, ennenkö ilmapiiri on suotuisa edes pienelle muutokselle. Mutta se on kuitenkin tulossa, kun tämän hetken nuoret pääsevät jossain vaiheessa valtaan – sellaiset, jotka ovat eläneet internetissä ja nähneet omin silmin, kuinka teosten ja ideoiden vapaa saatavuus ja jakaminen hyödyttää koko yhteiskuntaa.

Quote:Tuottajapuoli on OSA yhteiskuntaa, kuten on kuluttajakin. Teosto et kumpp ajavat ainoastaan tuottajan etua (ja sitäkin melko huonosti). Ääripiraatti ajaa vain kuluttajan etua (ja siinäkin saattaa ampua itseään tai kuluttajaa jalkaan, sillä kaupallisen alan ahdinko vaikuttaa kulttuurin tuotantoon). On toki totta, että nykyiselläänkin on public domainiin lisensoituja tuotteita, mutta kovin ankea olisi elokuva ja animaatiotarjonta ilman kaupallista toimintaa. Tai, jotakin kaupallista toimintaahan aina jäisi, mm. maksetuista mainoksista sivustolla joka streamaa omia tuotoksiaan, mutta aika moinen notkahdus se silti olisi.
Korostan edelleen sitä, että paras argumentointikeino on keskittyä koko yhteiskunnan hyötyyn. Tekijänoikeusteollisuus haluaa nimenomaan viedä keskustelun jatkuvasti omiin tappioihinsa, koska se pystyy siten osoittamaan, että jotain negatiivista tapahtuu, koska tämä harhauttaa ihmiset ajattelemaan että muutos on paha asia. Mutta kun katsomme asiaa oikeasta näkökulmasta, eli siitä, mitä hyötyjä ja haittoja tästä kehityksestä on koko yhteiskunnalle, meidän argumentointimme helpottuu huomattavasti, koska niitä hyötyjä on niin paljon.

Ja sen lisäksi on myöskin muistettava, että vaikka tekijänoikeusteollisuuden edustajat jatkuvasti yrittävät vaatia piraatteja keksimään heille parempia bisnesmalleja, he eivät ota niitä käyttöön, vaikka saisivat kuinka paljon esimerkkejä. He haluavat pitää vanhan mallinsa käytössä, koska ovat niin tottuneet siihen ja rakentaneet valta-asemansa sen päälle. Kaikki muutos on aina pahasta, koska se vaatii työtä, jotta oma asema säilytettäisiin yhtä hyvänä.

Jos kiinnostaa lukea enemmänkin nettiajan bisnesmalleista, niin voisin suositella Chris Andersonin kirjaa Free: The Future of a Radical Price (kirjoitin viime vuonna aihetta käsitelleen artikkelin perusteella Piraattiliittoon jutun). Techdirtissä Mike Masnick on kirjoittanut paljon bisneksen tekemisestä immateriaalihyödykkeillä ja kehittänyt kaavan ”Connect with Fans (CwF) + Reason to Buy (RtB) = $$$” (he ovat myös testanneet sitä itse, ja päätellen siitä, että monta tuotetta on myyty loppuun, se on toiminut varsin onnistuneesti). Kannattaa myös katsoa Masnickin pitämä esitelmä aiheesta: How Trent Reznor and NIN Represent the Future of the Music Business.

Quote:Tuo on kaikki yksityistä kopiointia, jolle PP esittää 0 vuoden suoja-aikaa. Nyt oli puhe kaupallisesta kopioinnista, ei vertaisverkoista. Kaupallisten piraattikopioiden kohdalla ei ole moista käsiin räjähtämistä nähtävissä (Kiinaa lukuunottamatta). Enkä halua sen räjähtävän käsiin, koska se ei ole hyväksi kuluttajan kannalta.
Jos epäkaupallinen kopiointi sallitaan, mitä luultavimmin hyvin suuri osa sellaisesta kopioinnista, josta oltaisiin valmiita maksamaan, tapahtuukin epäkaupallisesti. Piraatit ovat aina olleet ensimmäisinä ottamassa käyttöön uutta, parempaa tekniikkaa ja tekijänoikeusteollisuus on taistellut sitä vastaan kaikin keinoin (Matt Mason on kirjoittanut muun muassa tästä kirjassaan The Pirate’s Dilemma). Kun kehitys nopeutuu, vanha teollisuus tipahtaa lopullisesti junasta ja kukaan ei enää käytä heidän palveluitaan, vaikka niiden kautta saisikin maksettua luovan työn tekijöille. Ne ovat yksinkertaisesti niin huonoja käyttää, koska ne perustuvat käytön rajoittamiselle (kuinkas muuten kopiointi voidaan estää?). Tällöin suurinpiirtein kaikkien, jotka haluavat ansaita rahaa, täytyy ottaa käyttöön sellaiset bisnesmallit, jotka eivät perustu immateriaalioikeuksille – kellään ei yksinkertaisesti ole varaa yrittää käyttää hyväkseen tekijänoikeuksia (lakimiehiä lukuunottamatta).