Vs:Kaupallinen suoja-aika: 0 vuotta!

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Kaupallinen suoja-aika: 0 vuotta! Vs:Kaupallinen suoja-aika: 0 vuotta!

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 31.10.2009 at 22.39
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Aikoinaan Galileolle ja Darwinille naurettiin ja heitä vastustettiin hyvinkin kiivaasti, mutta loppujen lopulta kaikki ymmärsivät, että he olivat oikeassa. Sama juttu tulee olemaan immateriaalioikeuksien kanssa.”

Probleema: millä vakuutat muillekin, että piratismi on kuin Galileon idea eikä kuten esimerkiksi skientologia tai homeopatia? Taatusti homeopatian uskovainenkin voi väittää tasan samaa kuin sinäkin, että tulevaisuus todistaa hänen olleen oikeassa koko ajan vaikka hän ei saanutkaan ketään vakuutetuksi. Ääripiratismi on uskonto. Usko tätä. Tämä on totuus. Tulevaisuudessä näette, että näin oli.

”Kun kehitys nopeutuu, vanha teollisuus tipahtaa lopullisesti junasta ja kukaan ei enää käytä heidän palveluitaan, vaikka niiden kautta saisikin maksettua luovan työn tekijöille. Ne ovat yksinkertaisesti niin huonoja käyttää…”

Näinhän tulee tapahtumaan väistämättä nykyiselle CD-levitykselle. Tulee tapahtumaan myöhemmin DVD:lle, sitten BR:lle. Tosin BR-tasoista videota en tahtoisi nettilevitykseen ainakaan sillä kompressioasteella, jolla BR normaalisti on enkoodattu. Jos H.264 enkoodattu BR-rip kestää ladata päivän, BR image kestäisi kokonaisen viikon. Ja tämä siis DSL:llä. GPRS:llä kaupunkialueen ulkopuolella… jeesus. Internetin itsessäänkin tulisi kehittyä mutta sehän vain degeneroituu samaan aikaan, kun teleoperaattorien mobiilisiirtymää tuetaan valtion rahoilla. Todella huono investointi, mutta ”Nokia” on niin voimakas sana. Kun mobiilisoidaan Internet, poliitikko ajattelee Nokian tarjoamia työpaikkoja, ja kaikki Internetin perseraiskaus on heti oikeutettu.

Mielestäni tätä perinteisen suurten levy-yhtiöiden suorittamaa jakelua ei pitäisi kuitenkaan lähteä väkipakolla murtamaan, koska se johtaa (tilapäiseen) kaaokseen. Markkinat kyllä löytävät keinonsa aikanaan, mutta kukaan ei oikeastaan tahdo sitä tilapäistä kaaosta, jonka aikana kulttuurintuottajat eivät tiedä mitä tehdä ja asiakkaat eivät tiedä myöskään miten toimia eettisesti kaaoksen vallitessa (ja todennäköisesti johtaisi korvauksettoman tiedostonsiirron ylivaltaan).

Ennemmin näkisin mediateollisuuden riutuvan omassa typeryydessään kuin saavan martyyriasemaa. Piratismi nykyisellään vie jotakin, ja tuo jotakin takaisin mainosarvollansa. Jos tiedostonjakelu sallittaisiin, ”tappiot” ja mainosarvo molemmat kasvaisi. Perinteinen mediateollisuus saattaisi joillakin aloilla silti lähteä laskuun muista syistä kuin tiedostonjakajien piratismista tai poliittisesta piratismista ts. julkaisijoiden lyhytkatseisuudesta, muuttumishaluttomuudesta, ahneudesta ja kulttuurien tuottajien ja kulttuurin virallisen jakeluverkoston välisistä konflikteista (jotka ovat toistaiseksi olleet vähenemään päin mutta yleistynevät todn.).

”…koska ne perustuvat käytön rajoittamiselle (kuinkas muuten kopiointi voidaan estää?).”

Ei parane syyttää ikävistä käyttörajoituksista pelkästään tekijänoikeuksia. Piratismi on DRM:n aiheuttaja, usko tai älä. Ja jos tekijänoikeudet onnistuisimme lyhentämään tai purkamaan, DRM tulee jäämään ellei sitä erikseen lailla kiellettäisi. Onhan DRM tähänkin asti estänyt laillisen varmuuskopion tekemistä… sen varmuuskopion, jonka takia maksamme ”kasettimaksua” tyhjistä CD- ja DVD-levyistä, MP3-soittimista, jne.

DRM on omankädenoikeutta ja se elää ilman tekijänoikeuksiakin.

Totta kai kopiosuojauksen pystyy aina joku murtamaan ja pistämään murto-ohjeen, patchin, tai valmiiksi murretun tuotteen jakoon, mutta jos tulkitsemme DRM:ää laajemmin, tuotteen palveluistaminen on kanssa DRM:ää. Esim. World of Warcraft. Ja ironista kyllä, tämä peli käy siihen koukkuuntuneille pitkällä tähtäimellä todella kalliiksi verrattuna ”osta-omaksi” tyyppisiin peleihin, jotka jäävät muutenkin piraattien jalkoihin. Ja minä satun oikeasti pitämään osta-omaksi peleistä paljon enemmän enkä todellakaan toivoisi niiden katoavan ja muuttuvan palveluperusteisiksi – jossa (netti)pelaajat eriarvoistetaan sen mukaan kuinka paljon he haluavat syytää rahaa palvelun ylläpitäjälle.

5 vuoden suoja-aika kaupalliselta hyväksikäytöltä olisi ehdoton minimi, jotta niché-markkinoillekin saadaan esimerkiksi sellaisia hardcore (non-arcade) simulaattoreita kuten ArmA2, IL2 ja Live for Speed. Kyllä sitä avoimen koodin projektejakin on, kuten FlightGear ja Racer, mutta jos ollaan rehellisiä, ei niistä ole haastajiksi. Kiitos äärimmäisen nörttiytyneiden koodereiden, FlightGearissa on jotakin ominaisuuksia juten ”slatsit” ja ”spoilerit” matkustajasuihkukoneisiin (sen sijaan, että olisi yksinomaan ”flapit”), jotka puuttuvat jopa uusimmasta Mikkisoftan Flight Simulatorista, mutta kaikilta muilta osin peli on pelkkä raakile ja Racerin tavoin ilmeisesti jo kuollut kiinnostuksen puutteeseen. Ei kai ihmekään, kun jokainen lentokonemodelin laatinut bindaa eri näppäimille toimintoja ja lentokoneinen lento-ominaisuudet ovat suunniteltu erillään, ei suhteessa toisiinsa, sillä keskitettyä kehitystä ei ole.