Vs:Luovasta työstä ja harrastamisesta

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Luovasta työstä ja harrastamisesta Vs:Luovasta työstä ja harrastamisesta

Julkaisija Vastaukset
alalla # Posted on 3.6.2009 at 11.13
Profiilikuva käyttäjästä alalla

Mikko Kunnari kirjoitti:
Quote:alalla:

Kiinnostaisi kysyä, että kuinka suuri osa kuvistasi maksavista tahoista on yksityisiä henkilöitä, jotka eivät käytä niitä mihinkään kaupalliseen tarkoitukseen vaan laittavat taustakuvaksi tai seinälle?

Sinua varmaan kiinnostaakin tuo suoja-aika enemmän ja siis se, ettei public-domainia olisi olemassa, jolloin kaikki kaupalliset kuvat olisi pakko ostaa aina jostain, joka saatat hyvällä onnella olla juuri sinä? Mikä olisi mielestäsi sopiva suoja-aika valokuville? Huomautettakoon, että esimerkiksi patenteissa (vaikkapa keksittäessä lääke syöpään) on suoja-aika 20 vuotta.

Kieltämättä nämä mainoskampanjat tyyppiä ”osallistu kilpailuun ja lähetä kuvasi, niin ehkä julkaisemme ne mainoksessa ja saat 100 litraa jätskiä palkaksi” saavat minut ymmälleni.
Netissä myytävistä kuvistani suurin osa menee kaupalliseen käyttöön, se on selvä. Huomattava määrä myynnistäni on kuitenkin järjestölehtiin ym. epäkaupallisiin kohteisiin, joten tämä myynti on myös hyvin tärkeää. Hinnat ovat paljon halvemmat näihin epäkaupallisiin käyttöihin ja haluaisinkin tietää, että mitä Piraattipuolue ajattelee tästä. Riittääkö halpuus vai pitääkö olla ilmaista? Yksityiset henkilöt ostavat sitten suoraan minulta eivätkä välitystoimiston kautta. Kuvatkin ovat yleensä eri kuvia kuin netissä.

Mikä on muuten yksityisen ja epäkaupallisen ero? Onko niillä eroa?

jss kirjoitti:
Quote:Jos taas myyt vaikkapa taidekuvia yksityiseen käyttöön, niin oletko ajatellut, että voisit myydä pelkkien kuvien sijaan (puoli)valmiita tuotteita, kuten tauluja, printtejä, yms..? Ja vieläpä vaikka taiteilijan omakätisellä signeerauksella varustettuna.

Onko kaupunginmuseolle myyminen teidän käsityksenne mukaan kaupallista myyntiä? Käsittääkseni museoiden (siis ainakin valtion- ja kaupungin-) tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa vaan säilyttää ja arkistoida kulttuuriperinnettä. Entä sitten jos minulla on näyttely ja joku ottaa kuvan kuvastani, tulostaa siitä julisteen ja laittaa seinällensä yksityiseen käyttöön? Taidenäyttelyiden myynnistä erittäin tärkeä osa menee nimenomaan yksityisille ihmisille heidän kotinsa seinälle.

Mitään puolivalmiita tuotteita en ikinä möisi kellekkään, ellei se sitten olisi teoksen idea. Taidevalokuvasta teen edition, esimerkiksi minulla se on 5 kpl/ kuva, ja sitoudun vedostamaan vain ja ainoastaan nuo 5 kpl. Tämä tietysti sotii valokuvan olemusta vastaan koska se on luonnostaan monistettavissa loputtomiin. Mutta tässä sitten mennään jo taidefilosofian puolelle.

Sitten suoja-ajasta. 5 vuotta nyt on todella lyhyt aika ihan mitä tahansa kuvaa ajatellen. Netissä esimerkiksi on niin loputon määrä kuvia myynnissä että ei ole mitenkään harvinaista, että kuva myydään ensimmäisen kerran vasta 5 vuoden kuluttua, vaikka siihen järjestölehteen. Ja jos jokainen kuva myytäisiin vain kerran, olisi tuloni olemattomat. Taidekuvien kohdalla saatan työstää jotain teosta 5 vuotta ja myydä sen 10 vuoden päästä, niin näihin lukuihin verrattuna 5-10 vuoden suoja-aika tuntuu kohtuuttomalta. Ja miten nämä näennäisen erilaiset kuvatyypit erotetaan? Kyllä sama suoja aika tietysti on oltava kaikkiin kuviin. Jos sanon 20 vuotta varmasti monet taiteilijat pitäisivät minua hulluna. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kuoleman jälkeen ei enää tarvitse rahaa tienata.