Vs:Millainen Piraattipuolue?

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Millainen Piraattipuolue? Vs:Millainen Piraattipuolue?

Julkaisija Vastaukset
ikajaste # Posted on 22.4.2011 at 9.57
Profiilikuva käyttäjästä ikajaste

whiic kirjoitti:
Quote:”vihervasemmisto” on ainoastaan KIROSANA, jolla tarkoitetaan sananvapauden rajoittajia kyseisen ideologian sisällä.

”Vihervasemmistolla” on siis suunnilleen yhtä paljon tekemistä vihervasemmiston kanssa kuin ”uusliberalismilla” uusliberalismin kanssa.

Minusta tuo on sitten tietoista kommunikaation sekoittamista. Pura turhautumisesi jotenkin muuten. Lähes kaikki muut käyttävät termiä ”vihervasemmisto” viittaamaan vihervasemmistolaiseen politiikkaan, eivätkä halveeraavana kirosanana joka viittaa vain kyseisen politiikan radikalisoituneisiin vääristymiin.

Vaikka itse vihrevasemmistolaisuuteen kallistun, minua ei toki haittaa jos vihervasemmistolaisuutta halveerataan, tai jos siihen yhdistetään halveeraavia termejä. Mutta käytä sitten jotain termiä jota ei ole täysin identtinen itse poliittiseen käsitteen kanssa. Esim. ”vihervasemmistopelleily”, ”hysteeriset hippivassarit”, ”viherhattuiset sosiaalitantat” tai jotain sellaista.

Mutta vielä tärkeämpänä pointtina haluaisin ettei tällaista haukkumasanaretoriikkaa käytetä poliittisessa keskustelussa ollenkaan. Siis silloin kun yritetään keskustella asiaa. Ymmärrän toki turhautumisen purkamisen – teen sitä itsekin esim. Persujen kohdalla, ja olen minä oikeistosta aika törkeää settiä myös heittänyt, koska inhoan todella rajusti sitä mitä vaikkapa Kokoomuksen arvopohja minulle edustaa. Mutta valitsen paikat missä sitä teen. Omat naamakirjan statuspäivitykset ovat hyvä paikka, kuten myös vaikka baari-illat samanhenkisen porukan kesken. Poliittinen keskustelufoorumi ei.

Emme kaipaa politiikkaan yhtään enempää tyhjää ”me vastaan te” -henkeä, ja juuri sellaista turhautumiseen perustuva vastapuolen halveeraus aiheuttaa. Täällä pitäisi puhua asioista, eikä adhominemailla vastapuolen linjaa.

Ja kyllä, tietysti sama pätee muuhunkin: Konservatiivit eivät ole juntteja. Kun eivät ne ole. Ja Perussuomalaiset eivät yritä riistää meiltä kaikkea vapautta. Kun eivät ne yritä.

whiic kirjoitti:
Quote:ikajaste:[quote]Saattaa olla että poliittisessa feminismissä tapahtuu ylilyöntejä, ja suvaistevaisuutta saatetaan tukea liikaa sananvapautta vastaan.

”Saattaa olla”, LOL.[/quote]
Aivan niin, ”saattaa olla”. Eikä mitään LOL. Olet ilmeisesti sitä mieltä että asia on niin selvä että epäileväisyys asian suhteen on jopa huvittavaa?

Itse vaan en ole vielä nähnyt mitään oikeasti räikeää ylilyöntiä feminismiä, tai sukupuolten välistä tasa-arvoa ajavassa politiikassa. Sukupuolikiintiöitä voi pitää sellaisena, mutta silloin kyse ei ole ylilyönnistä vaan erimielisyydestä käytetyn keinon suhteen. Suvaistsevaisuudessa mentiin kyllä poliittisesti yli vaikkapa Halla-ahon tuomiossa, mutta en minä ole mitenkään kovin kummoisia liiallisuuksia suvaitsevaisuuden puolesta nähnyt. Olen itseasiassa yllättynyt kuinka vähän ylilyöntiä tässä on, kun ottaa huomioon laajemman keskustelun tilan jossa vaikkapa rasismikriitikoiden perheitä ja henkeä lähdetään uhkailemaan.

On tietysti helppo heittää lollia toisen analyysiin, ja kuvitella että tämä on jotenkin fiksua poliittista argumentaatiota. Ja onhan se, jos asiasta on selvä konsensus. Vaikkapa siihen että luomisoppi on pätevä teoria voisi lollailla. Olen kuitenkin ihan vakuuttunut että tästä ei ole PiPun piirissä konsensusta, ja olen vakuuttunut että sinäkin tiedät sen, jolloin lollauksen käyttö toimii vain keinona jossa pyritään luomaan muille keskusteluijoille mielikuva siitä että asia olisi niin selvä konsensus että se on lollauksen arvoinen.

Se ei ole kovinkaan kehittävää keskustelua.