Vs:Millainen Piraattipuolue?

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Millainen Piraattipuolue? Vs:Millainen Piraattipuolue?

Julkaisija Vastaukset
Jonii # Posted on 28.4.2011 at 1.38
Profiilikuva käyttäjästä Jonii

Itse olen ollut kohtuullisen pitkään Piraateissa mukana, ja vaikka olenkin melkoisen arvoliberaali ja talousliberalismiinkin vahvasti kallellaan, vastustan yritystä sisällyttää uusia asioita Piraattien ohjelmaan.

Piraattipuolue perustettiin edistämään tiettyjä, erityisesti tietotekniikkaorientoituneita nuoria kiinnostavia asioita. Piraattipuolueen nimi tulee tiedostoja, tietoa, laittomasti jakavista käytetystä haukkumasanasta. Puolueen kova ydin ja olemassaolon oikeutus tuli nimenomaan informaation kädettömästä käsittelystä. Informaation vangitseminen patenttien ja IP-oikeuksien taakse aiheutti selvää haittaa. Myös sananvapauden voi nähdä informaation vapautena, informaationvälityksen suojauksena. Nämä ideaalit olivat ehkä isolle yleisölle melko marginaalisia, mutta kuitenkin ne olivat se mitä uutta alunperin PiPu lähti tuomaan.

Vaaleissa kuitenkin painopiste oli aivan muualla. Ehdokkaat blogasivat, suositellun linjan mukaisesti(tarkoitus oli välttää yksi ruotsalaisten piraattien virhe puhumalla myös omista muista mielipiteistä) ydinvoimasta, tasa-arvosta, perustulosta, kannabiksen laillistamisesta ja ties mistä. Nämä asiat olivat monille ehdokkaille ja aktiiville asioita joista oltiin samaa mieltä, joten näiden esiintyminen ei ole yllättävää. Kuitenkin, nämä asiat eivät kuulu piracoreen. Ydinvoimaa lukuunottamatta nämä ovat samaa kauraa mitä vasemmistovihreät ovat ajaneet jo pitkään. Mitenkään haluamatta kenenkään eroa, jos tuo suunta kiinnostaa, olisi luontevampaa mennä noihin puolueisiin ajamaan piraattiasioita kuin yrittää ajaa vasemmistovihreiden politiikkaa Piraattipuolueessa.

Toisten puolueiden hyvien ajatusten esiinnostaminen ei sinällään olisi niin pahaa, jos piraattiagendan ydin olisi tullut selvästi esiin. Isoin ongelma PiPun uskottavuudelle minun nähdäkseni oli piracoren täysi näkymättömyys. PiPu ei vaaleja edeltävänä aikana näyttänyt edes Vihreiden tietotekniikkasiiveltä. Ainoastaan pilvi&perustulo-osastolta. PiPu piti itseään tietoyhteiskunnan kehittämisen edelläkävijänä, mutta huolimatta Piraattien ahkerasta seuraamisesta, en ole nähnyt juuri mitään suoria kehitys- tai korjausehdotuksia. Tipottain, välillä, mutta ei likimainkaan siinä määrin kuin olisi perusteltua odottaa. On helpompi poimia vasemmistoliiton jo 90-luvun alussa keksimä idea perustulosta kuin lähteä itse luomaan pohjaa uudelle, paremmalle ja järkevämmälle tietoyhteiskunnalle.

Tämä on juuri se miksi näen että on paitsi mahdollista, myös kannattavaa pysyä harvan asian liikkeenä ja pitää kiinni piracoresta ilman ylimääräistä tauhkaa. Piraateille on mahdollista keskittyä tähän yhteen asiaan ja tehdä se hyvin ja edistyksellisesti. Yksittäinen fiksu kanta johonkin niin merkityksettömään kuin maahanmuutto sai Persuille liki 20% kannatuksen. Usea fiksu, uusi ja edistyksellinen ajatus piracoren asioista hyvin esilletuotuna ja toteutettuna voisi riittää vastaavaan, mutta olisin täysin tyytyväinen parin prosentin kannatukseen. Se riittäisi tekemään todella paljon.

Mikä palauttaa meidät minun nähdäkseni isoimpaan ongelmaan: Puolueesta puuttuu isolta osin yritys edistää tätä piracorea ja rakentaa jotain uutta siihen. Ymmärrän tämän täysin, minulla ei ole mitään kovin hyviä ideoita tietoyhteiskunnan kehittämiseksi, ja tiedän että uuden ja fiksun luominen on todella haastavaa ja vaatii puolueelta paljon. Mutta nimenomaan tätä tarkoitusta varten tämä puolue syntyi, nimenomaan tämä on se valttikortti jota puolueen odotetaan käyttävän, ja tämä valtti on edelleen pitkälti käyttämätön. Jos tämä valtti ei toimi, puolue tulisi haudata.

Tosin, kannatan sitä että mediastrategiaa kehitetään niin, että puolueen kantoja kysyttäessä lähes jokaiseen kysymykseen ei tarvitse vastata ”noh, puolueella ei ole tähän kantaa, mutta…”. Puolueohjelman laajentaminen on liian iso hinta maksettavaksi aiempaa paremmasta mediastrategiasta, mutta jotain hienovaraisempia kikkoja voisi olla varastossa.

—-
Pahoittelen viestin sekavuutta. Pärjäilkää.