Vs:Mitä Piraattipuolue antaa muusikolle?

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Mitä Piraattipuolue antaa muusikolle? Vs:Mitä Piraattipuolue antaa muusikolle?

Julkaisija Vastaukset
Mikko Kunnari # Posted on 5.2.2009 at 10.14
Profiilikuva käyttäjästä Mikko Kunnari

Edellisestä Independent_Artistin viestistä:

”Yksi merkittävä kysymys onkin että jos kerta TEOSTO:n mielestä heidän systeeminsä on ruudinkestävä järjestö ja jokainen penni kulkeutuu alkuperäisille tekijöille niin kuinka on mahdollista että suurin osa heidänkin hyvin lahjakkaista asiakkaistaan joutuvat elämään luovan työnsä vuoksi lähes kädestä suuhun?”

Rahojen jakelu perustuu myytyjen levyjen määrään. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Todennäköisesti eniten myytyä musiikkia myös kopioidaan eniten, joten korvaus kopioinnista menee keskimäärin sille, joka sen on ansainnut. Omasta mielestäni joku katto kuitenkin kannattaisi olla, jotta pieni- ja keskituloisille artisteille jäisi enemmän jaettavaa, sillä varsinkin pienet artistit todellisuudessa rahoja tarvitsee. Tekijänoikeusjärjestelmä on kuitenkin luotu kannustamaan luomaan kulttuuria ja omasta mielestäni Teoston pitäisi kunnioittaa tätä. Tietenkin joku minimiraja pitää olla, että rahaa voi saada. Muutenhan minäkin liittyisin teostoon vaikka en mitään teekään.

”Kun sen sijaan jokainen heidän asiakkaansa on sidottu täysin viihdeteollisuuden raakaan kilpailuun mukaan joka tekee heistä täysin riippuvaisia levy-yhtiöistä sekä kustannusyhtiöistä joista jälkimmäinen katsoo oikeudekseen luoda tekijän kanssa sopimuksia joissa kustantaja nappaa 1/3 osan teoksen tekijänoikeuskorvauksista. Eli kvartaalikapitalismi jyrää vahvasti ja entistäkin enemmän muusikoita on työttömänä.”

Tekijät menevät levy-yhtiöiden oravanpyörään, josta ei juuri ulospääsyä ole, koska muita vaihtoehtoja saada rahoitusta kivikkoiseen alkuun ei ole. Tarvittaisiin tukimuoto luovan työn tekijöille samaan malliin kuin yrittäjillekin. Lisäksi Neljän Suuren (Warner, Emi, Universal, Sony) kontrolli markkinoista, radioista, alan lehdistä, järjestöistä ja niin edelleen on niin suuri, että paljon muuta toitotusta ei ihmisten korviin pääse. Näitä vastaan itsensä markkinointi on lievästi sanottuna hankalaa. Myös ihan pienemmät levy-yhtiöt ovat tässä suhteessa aika liemessä, kuten Poptori Oy:n toimitusjohtaja blogissamme aikoinaan viestitti.

”Kaupallinen musiikki onkin sitten aivan eri osastoa ja jos sinne onnistut myymään sielusi niin nälkään ei tarvitse kuolla ja varsinkin suurien levy-yhtiöiden suojateilla menee lujaa. On Porchet ja Jaguarit alla sekä löytyy ylimääräistä rahaa luksusasuntoihin kun samalla paljon lahjakkaammat musiikintekijät joutuvat tyytymään hernekeittoon ja näkkileipään.”

Jep. Monen aloittelevan artistin kanssa kun on jutellut esim. muusikoiden.net foorumeilla, niin emme kuulemma ymmärrä heitä. Emme ymmärrä miten paljon voivaa on jossain kopissa vääntää demolevyä niin kauan kunnes se kelpaa levy-yhtiölle. Tähän muusikot sitten ajautuvat lottovoiton perässä, joka onnistuessaan tulee käteen. Olisiko kuitenkin terveempää kaupitella sitä musiikkiaan kuluttajalle, eikä levy-yhtiölle? Onneksi suurien levy-yhtiöidenkin rahat ja toiminta vähenee ja yhä harvempi on lottovoittaja, jolloin toivottavasti alkaa vaihtoehtoisetkin tavat kiinnostaa. Ongelma on myös se, että artisteilla on turhan monesti muut aineet mielessä (huomaa vitsi, äläkä ala rähjäämään;), kuin kaupalliset aineet koulussa, jolloin bisnesosaamista ei juuri ole.