Vs:Piraattinuorten puheenjohtajiston ehdokkaat 2011

Etusivu Foorumit Piraattinuoret Piraattinuorten puheenjohtajiston ehdokkaat 2011 Vs:Piraattinuorten puheenjohtajiston ehdokkaat 2011

Julkaisija Vastaukset
JoonasD6 # Posted on 19.6.2011 at 9.33
Profiilikuva käyttäjästä JoonasD6

Ilmoitan halukkuuteni Piraattinuorten puheenjohtajaksi ja varapuheenjohtajaksi.

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Olen Joonas Mäkinen, 22-vuotias, asun Helsingissä Puistolassa/Pitäjänmäessä.

Tämänhetkinen ammatti sekä ammatillinen ja koulutustausta?

Olen koulutukseltani ylioppilas ja opiskelen Helsingin yliopistossa muun muassa matematiikkaa, biokemiaa ja erityispedagogiikkaa. Ammatiltani olen matemaattisten aineiden opettaja ja säveltäjä. Freelancer.

Mitä kaikkea olet tehnyt Piraattinuorissa?

Olen perustajajäsen ja toiminut sen jälkeen yhdistyksen varapuheenjohtajana.

Olen vastannut kansainvälisistä yhteyksistä, ottanut osaa Ruotsin ja Saksan nuorten piraattien toimintaan ja toiminut yhteyshenkilönä, kun olen kutsunut ulkomaalaisia piraattivieraita Suomeen; viimeisistä mainittakoot Piratpartietin perustaja Rick Falkvinge ja The Pirate Bay: n perustaja ja Flattr-mikromaksupalvelun kehittäjä Peter Sunde Kolmisoppi – tulevista (ensi syksy) mainittakoot WikiLeaksin entinen tiedottaja ja Islannin parlamentin jäsen Birgitta Jónsdóttir, Piratpartietin nykyinen puheenjohtaja Anna Troberg ja piraattimeppi Amelia Andersdotter.

Yleensäkin olen tiedottanut hallitukselle/jäsenille mahdollisuuksista osallistua kansainväliseen toimintaan, ja tutkin tarkasti maailman piraattimenoa.

Seuraan myös hyvin aktiivisesti yhteisöllisessä mediassa ympäri maailman (ja useilla kielillä) käytävää keskustelua yksilönvapauksista sekä tietoyhteiskunnasta, ja olen suomalaisista piraateista aktiivisin tvittaaja ja feisbuukkaaja. Näiltä alustoilta on löytynyt piraateille paljon yhteistyökumppaneita ja liittolaisia.

Olen edustanut Piraattinuoria (ja nuoria yleensäkin) YK:n mandaatilla toimivassa Internet Governance Forumissa, joka viimeksi järjestettiin Vilnassa, Liettuassa. Kansainvälisten kontaktien lisäksi minulla on sidoksia ja yhteistyömahdollisuuksia muun muassa Effin, TIEKEn ja ulkoministeriön kanssa, ja saan heidän kauttansa usein hyödyllistä tietoa tulevista tapahtumista. Olen edustanut Piraattinuoria Finnish Internet Forumissa ja liikenne- ja viestintäministeriön pyörittämässä mediafoorumissa, johon osallistuvat jatkuvasti muun muassa useat teleyritykset, Yleisradio, Allianssi ja TTVK.

Tunnen myös paljon toimittajia ja olen toiminut lehdistö-, radio- ja tv-kontaktina.

Paikallistoiminnassa olen ollut mukana usein järjestäjänä: Olen järkännyt ja kustantanut lautapeli-iltoja, coneja, mielenosoituksia, Assembly-ryhmätilauksia, kalliokiipeilyä, grillausta ja uusien iltoja.

Aloitin juuri avoimia oppimateriaaleja koskevan selvityksen TIEKEn ja Opetushallituksen kontaktien kanssa, josko Piraattinuoret voisivat lähteä ajamaan valtakunnallista kuntien/valtion tukemaa kokeilua valmistaa vapaat opetusmateriaalit tiettyille koulutusryhmille.

Olen myös Helsingin yliopiston akateemisten piraattien puheenjohtaja ja yhteyshenkilö.

Millä nimimerkillä sinut löytää IRC:stä tai netistä yleensä?

Irkistä minut löytää yleisellä lempinimelläni JoonasD6. Käytän muun muassa verkkoja PirateNet, IRCnet, QuakeNet, Freenode ja Freequest.

Nimimerkki JoonasD6 toimii myös seuraavissa palveluissa:
Diaspora, Twitter, Skype, Facebook, Steam

Blogaan sivustollani http://www.joonasmakinen.com, ja politiikkatekstejä löytyy myös Uuden Suomen blogipalvelusta joonasmakinen.puheenvuoro.uusisuomi.net ja Piraattipuolueen blogista. Tulevaisuudessa tehostan panostani blogaamiseen, myös Piraattinuorten blogiin.

Onko sinulla jotakin erityisosaamista tai erityisiä harrastuksia?

– Muusikkona oleminen antaa mukavasti ristiriitaista ajateltavaa piraatteihin kielteisesti suhtautuville.
– Sujuvan suomen ja englannin kielen lisäksi pärjään myös ruotsiksi ja venäjäksi, ja olen hoitanut kansainvälisiä yhteyksiä näillä kaikilla kielillä.
– Kielipoliisi
– Kävelen Helsingistä Lahteen 24 tunnissa.
– Tämän vuoden sisällä minua voi kutsua kirjailijaksi.

Miksi haluat (vara)puheenjohtajaksi?

Olen erityisen kiinnostunut nuorisojärjestön vetämisestä siksi, että näen piraatteja huolettavat ongelmat johtuvan juuri liiallisesta konservatiivisuudesta ja vanhentuneista tiedoista; nuoret ovat tulevaisuus, mutta edelleenkin yhteiskunnassa nuorista puhutaan erikseen nuorina, eivätkä nuoret ole itse puhumassa. Osallistumista yhteiskunnalliseen toimintaan tulee kehittää ja pitää huoli, että sen sääntöjä eivät sanele ”vanhat valkoiset miehet”. Tällainen sukupolvien välinen ymmärtämättömyys johtaa vallassa olevan väestönosan luomaan sensuuriin ja rajoituksiin, koska heillä ei ole nuorten keskustelusta poissulkemisen vuoksi hyvää kokonaiskäsitystä yhteiskunnasta.

Tittelistä on suurta hyötyä verkostoitumisessa, ja ”seurapiireissä” nuorisoa saa tuotua paljon paremmin esille puheenjohtajan tittelillä. Saisin tämänhetkisistä nuorisojärjestö- ja ministeriökontakteistani paljon enemmän irti, ja järjestön yhteistyömahdollisuudet kehittyvät.

Haluan osaltani pitää huolen myös siitä, että Pinun menee yksilönvapauksien kohdalla vielä radikaalimpaan suuntaan ja täyttää näkyvästi tällä hetkellä polittisesta kentästä puuttuvan aukon hyvin arvoliberaalille nuorisojärjestölle. Mikään muu yhdistys ei vielä vaadi oikeutta elää miten vain, kunhan siitä ei ole haittaa muille. (Mielipahaa ei lasketa.)

Näen mahdollisena, että ohitamme jäsenmäärällämme vuoden sisään useat eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt.