Vs:Sähköautot vs.

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 21.7.2009 at 21.21
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Sähköauton huoltotyöt eivät myöskään likaa käsiä millään lailla, koska moottoritilassa ei ole öljyjä ja tököttejä samalla tavalla kuin polttomoottorissa saati pakokaasuja tms.”

Vihje: jos pakokaasut nokeavat kaiken jota löydät konepellin alta, autosi pakoputken on nyysinyt joku mustalainen. :)

Luulen lisäksi, että en vaihtaisi sähköautoon iskunvaimenninta jatkossakaan pyhävaatteet päällä.

___

Mutta jos jätän saivartelun sikseen niin vähemmän likaa kyllä siellä konetilan puolella joutuisi kärsimään. Vähän katupölyä, ellei konetilaa sitten saataisi täysin eristettyä ulkoilmasta johtamalla hukkalämpöä auton koriin, mutta ei juuri sen kummempaa. Moottorissa itsessään yksi liikkuva osa, ei kahtakymmentä. Moottorilla ei olisi laturin, vesipumpun ja ilmastoinnin kompressorin kaltaisia laitteita remmin päässä. Moottorissa ei olisi kaasuläppää, kaasuvaijeria, jne. pistevoitelua tarvitsevia osia. Jäähdytysjärjestelmässä ei kierrä vesi. Moottorin hukkalämpöä ei käytetä auton sisätilojen lämmittämiseen, joten sielläkään ei kierrä vesi (eikä hukkalämpöä ole tarpeeksi, jotta voisi VW Kuplan tavoin käyttää ilmajäähdytteiseltä moottorilta tulevaa kuumaa ilmaa). Ei ole kuumavesiventtiileitäkään. On vain tuuletin ja lämmitysvastus. Ja mahdollisesti se kaksisuuntaisesti toimiva lämpöpumppu.

Takalasin huurteenpoistonkin voisi vastuslankojen sijasta tehdä kuumailmapuhaltimella, koska enää ei oltaisi rajoituttu siihen, minne kuumaa vettä täytyy letkuttaa, tai minne asti täytyy viedä puhallisilman putket lämmitysjärjestelmän lämmönvaihtimelta. Lisäksi kuumaa ilmaa voisi puhaltaa HETI, odottamatta moottorin lämpenemistä. Voitaisiin siis tehdä vastuslangattomat (näkyvyyttä heikentämättömät) huurteen ja jäänpoistimet auton jokaiselle ikkunalle asentamalla puhaltimet ja lämmitysvastukset ovipanelointien sisään ja hattuhyllyn alle. Tuotetaan lämpö juuri siellä missä ilma puhalletaan: ei siellä moottorihuoneessa.