Vs:Sähköautot vs.

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 23.7.2009 at 0.35
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Ihan just näin.”

Okei, JOS sähkömoottorit sijoitettaisiin pyöriin itseensä. MUTTA KUN EI SIJOITETA.

Taatusti ymmärsit että kumosin koko ajatuksen sähkömoottorin sijoittamisesta jousitettuun osaan, lisäämään jousitettua massaa, silti tartuit huonosti kirjoitettuun lauseeseen, jolla tarkoitin ”tuskin toteutetaan näin”, en sitä että ”tuskin kävisi näin jos mielenhäiriössä kuitenkin sijoittaisi sen moottorin pyörään kiinni”.

En hetkeäkään epäile, ettetkö ymmärtänyt mitä tarkoitin, mutta sinunhan oli pakko tulla diskreditoimaan minua uskottelemalla kaikille, että olen pihalla jousittamattoman massan merkityksestä, eikös?

”Moottorit (jos nyt ylipäätään joka nurkkaan erillistä laitettaisiin) pitäisi sijoittaa iskunvaimentimien taakse, jolloin siihen tulisi vielä lisäksi nivelet.”

Jep. Ja vaikka moottoreita olisi yksi, silti tarvitaan niveliä joka pyörälle.

”Kun vielä laskee kustannukset ja sen miten paljon tuossa kuluisi sähköä hukkaan, suhteessa yhden moottorin laitteestoon”

Suhteessa yhteen moottoriin plus
– etuakselin tasauspyörästö
– taka-akselin tasauspyörästö
– etu- ja taka-askelien välinen tasauspyörästö. Ja jotta ominaisuudet olisi lähelläkään samaa huonolla kelillä liikkeellelähtöön, täytyisi tasauspyörästöjen olla kitkalukkoja eikä vapaastipyöriviä.

Mieti siinä sitten energianhukkaa kolmessa tasauspyörästössä…

”jos auto toteutetaan vain yhdellä pyöräparilla vetävänä, niin sen toteutus olisi hyvinkin helppoa siihen nähden, mitä tässä nyt on maalailtu.”

Silloin ero tasauspyörästön ja kahden moottorin ratkaisun välillä käy pienemmäksi.

”Neliveto on sitten oma juttunsa, mutta sekin olisi kaikenkaikkiaan fiksumpi toteuttaa yhdellä moottorilla. Ihan jo niiden moottoreiden koon perusteella.”

Jaa’a. Neljä pientä moottoria on neljä PIENTÄ moottoria. Ei niiden täytyisi olla yhtä järeitä, jos vetävät vain yhtä pyörää. Ei tasauspyörästötkään mitään pieniä ole ja nelivetotekniikka vaatisi kolmetasauspyörästöä. Mikään kitkalukko ei tietenkään tarjoa yhä monipuolista voimansiirron kontrollia kuin ajotietokone. Polttomoottoritekniikassa tämä voimansiirron säätö ajonvakautuksessa toteutetaan jarrujen ja polttomoottorin yhtäaikaisella käyttämisellä, koska voimansiirtoa akseleita pitkin ei voi hallita, se ylimääräinen voima täytyy vaan hukata jarrulevyillä. Ja yhden renkaan noustessa ilmaan koko auto jää jumiin, koska vedon jakaminen tapahtuu jarruilla ja jarruilla ei todellakaan saa autoa liikkeelle, ainoastaan pysähtymään.