Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 23.7.2009 at 17.59
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Ensin jaaritellaan sivutolkulla neljästä moottorista, koska tarvitsee tasaupyörästöä kuitenkin”

Öööö… jos jokaisella pyörällä on oma moottorinsa, siellä ei tarvita mitään voimansiirtoa eri pyörien välillä… kaikki toimivat itsenäisesti. MIHIN tarvitset siis joka tapauksessa tasauspyörästöä? Pottumaa sen esiin otti EN MINÄ. Ja hänen ajatusmallinsa varmaankin lähti yhdestä sähkömoottorista, jonka voimaa jaetaan usealle renkaalla. Ehkä hän missasi minun pointin, mutta sinä ainakin missasit totaalisesti kuka on puhui mitä, kun yhdistelet eri henkilöiden ideoita, ja luot näistä yhteisen johtopäätöksen, jolla kaikki muut sinua lukuunottamatta olivat väärässä.

”neljästä ”pakollisesta” moottorista”

Ei kaikkien täytyisi olla nelipyörävetoisia ja kahdella pyörällä vetävä tarvii kaksi moottoria tai yhden + tasauspyörästö. Jos yhden ”akselin” vedolla (oli sitten etu- tai taka-”akseli”) toteutetaan perusmalli, siinä ei tarvitse
– tasauspyörästöä vetämättömälle ”akselille” ollenkaan (koska akselia ei oikeasti ole, on vain pyöräntuennat ja pyöränlaakerit, ei voimansiirtoa)
– tasauspyörästöä vetävälle akselille AINOASTAAN jos käytetään yhtä moottoria, jonka kuorma pitää jakaa molemmille puolelle.

Keskityin nelivetoihin lähinnä siksi, että tämän topiikin ideana olikin olla taivaanmaalailua eli täyden potentiaalin esiintuominen. Käytännössä karvalakkiauto kulkee jatkossakin vain kahden vetävän pyörän avuin.

”Ajonvakautus ei tarvitse ”täydelliseen” hallintaan neljää vetävää pyörää”

Ei tarvikaan. Kuten sanoin, se toimii nykyään sillä, että moottori vetää (tai on vetämättä) ja tasauspyörästöt tyhminä laitteina ohjaa voiman kaikkiin vetäviin pyöriin riippumatta siitä onko ESP-kytkeytynyt vai ei.

Samaan aikaan, kun moottori vetää, osa pyöristä jarruttaa. Hukkaa energiaa moottorissa, hukkaa energiaa jarrulevyllä. ”Täydellisesti” toimiva ajonvakausjärjestelmä turvallisuuden kannalta, mutta ei energiatalouden.

En tiedä kuinka monessa autossa moottori katkaisee väännön ESP:n kytkeytyessä eli tapahtuuko moottorin kiihdytystä samalla kun pyöriä jarrutetaan. Jos tapahtuu, energiaa menee hukkaan. Jos ei tapahdu, tapahtuu moottorijarrutusta KAIKILLA vetävillä pyörillä, ja moottorijarrutuksen balanssi eri pyörien välillä ESP hallitsemattomissa, silloin, kun pelkkä moottorijarrutus yksistäänkin saa aikaan renkaiden luistoa. Eikö tämä ole puute? Saahan siinä toki olla tumpelo kuski, jos kierrättää konetta korkeilla kierroksilla ja nopeasti nostaa kaasupolkimen ylös kaarteessa, mutta tumpelointia vastaanhan ESP on tarkoitettu ja jos se ei osaa tuohon keksiä pelastusta (vaikka sitten riistämällä moottorinohjausta pois kuljettajalta) niin se ESP ei silloin toimi tarkoituksensa mukaisesti.

Pelkillä jarruilla ei saa täydellistä ajonvakauden hallintaa. Tarvitaan pyöräkohtainen voimantuotanto… tai tasauspyörästö, joka osaa siirtää voimia eri pyörien välillä dynaamisesti, tietokoneen käskemänä. Yksi moottori ja simppeli tasauspyörästo voi tänä päivänä olla halvempi kuin kaksi sähkömoottoria (kiitos polttomoottoriautojen tuotantovolyymin), mutta sellainen tasauspyörästö, joka osaisi toimia tietokoneohjatusti, ei ole sitä mitä polttomoottoriautoista tänään löytyy.

”Eihän se olisi nelivedossa pelkällä tasauspyörästölläkään mahdollista.”

Niin, eipä ESP:tä nykyään (eikä tulevaisuudessakaan) rakenneta älykkäille tasauspyörästöille. Tasauspyörästöt ovat tyhmiä laitteita, jopa ne viskoperät ja muut rajoitetun luiston tasauspyörästöt.

4 erillisellä sähkömoottorilla kuitenkin saat jotakin ESP-ominaisuuksia. Siis 4 kiihdytykseen sekä jarrutukseen kelpaavaa moottori-laturia, joilla on lisäksi kitkajarrut tehostettua jarrutustarvetta varten. Liukkaalla säällä varmaan riittäisi ajovakauden hallintaan ”moottorijarruttaa” osalla renkaista ja kiihdyttää toisilla. Näin ollen moottorijarruttava sähkömoottori syöttäisi liike-energiaa toisille sähkömoottoreille. Totta kai 10% menee harakoille jarruttavassa moottorissa ja toiset 10% menee kiihdyttävässä, mutta 81% hyötysuhde on silti parempi kuin 0% johon päästään nykyisellään, kun jarrutusenergiaa ei saada talteen.

”Ajonvakautus perustuu sitä paitsi tänä päivänä pitkälti jarrutukseen. Tokihan noita moottorinkin ”trimmaajia” on, mutta…”

Oho! Ihan kuin sitatoisis minua. Et tainnut lukea viestejäni kunnolla, sillä näinhän minä olen sanonut nykypäivän ESP:n toimivan.

Samalla totean tähän että kaikki jarruttaminen kitkajarruilla on polttoainetalouden kannalta vaan yksinkertaisesti v*tun tyhmää (oli kyseessä jarrupolkimella suoritettu jarrutus tai ESP:n rengaskohtainen jarrutus). Kitkajarrun tehtävä kuuluisi olla ainoastaan pysäyttää auto kun nopeus on laskenut alle 20 km/h nopeuteen (koska induktiivinen jarru toimii sitä tehokkaammin mitä nopeammin pyörät pyörii, ja ei pysty siis lainkaan toimimaan parkkijarruna).