Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 30.11.2009 at 2.37
Profiilikuva käyttäjästä whiic

Minkä takia auton mukana kulkeva dieselmoottori olisi hyötysuhteeltaan parempi kuin iso kaasuturbiini tai iso dieselmoottori, joka voisi tahkota keskeytyksettä (optimaalisella kierrosnopeudella tietysti) ja kylmäkäynnistyksettä energiaa satojen autojen tarpeisiin kerralla, kun molemmissa tapauksissa tarvitaan kuitenkin autoihin sähkömoottorit ja akut? Sähköauton voit ladata kotona, sitäpaitsi. Ja sähköt ne tulee huoltoasemillekin… mistäs muuten tulisi sähkö kahvinkeittimeen, valoihin, ilmoitustauluun, bensiinipumpuille, jne. Sähköt tulee työpaikallesi, lämmitystolppiin. Pikalatauksen mahdollistaminen sekä sähköautojen läpimurto mainstreamiin toki aiheuttavat enemmän sähkökuormaa kuin yksittäinen lohkolämppäri, mutta paksumpi kaapeli on suhteellisen halpa kertainvestointi. Sen jälkeen kun kaapeli on vedetty, kaapeli saa pysyä samana riippumatta siitä tuotetaanko energia vesivoimalla, ydinvoimalla, tuulivoimalla vai fuusiovoimalassa (vuonna 2300, ehkä). Jos autoja itseään lähdetään kehittämään kestämättömästi bensiinistä biokaasuun, jne. on autot RAKENNETTAVA UUDESTAAN aina, kun halutaan (hieman) vähempipäästöinen liikenne. Sähköautoilla tämä ohjaus voidaan suorittaa keskitetysti.

Oletatko sähköautojen latausverkoston tulevan ennen sähköautojen yleistymistä? Itse uskon, että kotona ladattavien sähköautojen lukumäärän tulee Suomessa nousta suhteellisen korkealle ennen kuin huoltoasemien latauspalvelut edes alkaa muodostua. Mutta sehän ei todellakaan ole ongelma, koska sähköauton voit siihen asti tankata kotonakin. Biokaasun saatavuuden kanssa menee puolestaan peukku perseeseen, kun kodin sijasta joutuisit tankkaamaan auton Helsingissä.

”Syy miksi tämä on parempi tällä hetkellä kuin puhdas sähkömoottori on yksinkertainen: hyötysuhde on samaa luokkaa kuin kaukana tuotetun sähkön, mutta saasteet vain murto-osa siitä niin kauan kun sähköä tuotetaan fossiilisilla menetelmillä.”

Selittäisitkö vielä miksi oletat sähkötuontannon perustuvan fossiiliseen (esim. maakaasu tai diesel) kun taas oletat sähkögeneraattorilla ja polttomoottorilla toimivan auton toimivan uusiutuvalla (esim. biokaasu tai biodiesel)? Miksi biokaasua tai biodieseliä ei voisi samantien polttaa sähköntuotantolaitoksessa? Hyötysuhde? Ulkoisessa laitoksessa parempi. Hieman ottaa takkiin siirtohävikissä, mutta eiköhän siinä suunnilleen plus-minus-nollaan päästä. Sähkön jakeluketju on kuitenkin paljon helpompi toteuttaa kuin polttoaineen. Vaikka kyseessä olisi biodiesel, se täytyisi pitää erossa fossiilidieselistä, koska biodiesel tuhoaa fossiilidieselille suunnitellun auton polttoainejärjestelmästä tiivisteet. (Konversiotyö ei toki ole mahdottomimmasta päästä, mutta tehtävä kaikkiin autoihin, eikä onnistu keskitetysti niin, että olisi kuluttajalle läpinäkyvä toimenpide. Biopolttoaineiden ongelma on myös siinä, että jos kaikki autot kulkisi primäärillä biopolttoaineella, tarvittaisiin puoli tusinaa maapalloa liikuttamaan planeetan autot. Ja ruokaa ei jäisi yhdellekään ihmiselle yli, kun autot varaisivat kaikki pellot energiarehutuotantoon.)

Keksi miten ydinreaktori saadaan ympättyä autoon niin ehkä sitten voidaan unohtaa ladattavat sähköautot.