Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 20.7.2009 at 11.53
Profiilikuva käyttäjästä whiic

Tuohon lämmitysongelmaan idea: lämpöpumppu. Kun kerran ihmiset ovat tottuneet jo siihenkin, ettei kesäisin ajeta ilman ilmastointia, lämpöpumppu autossa on oltava. Käännetään lämpöpumpun pumppaussuunta talvella.

Ikävä puoli tässä on, että lämpötilan mennessä tarpeeksi pakkaselle, lämpöpumpun hyötysuhde menee niin surkeaksi, että lämmitysvastuksella pääsee lähes yhtä hyvään tulokseen… aiheuttaen samalla vähemmän damagea kun vältetään pumpun kylmäkäynnistys. Erityisesti jossakin -20 asteen tienoilla lämpöpumpun käynnistyminen täytyisi estää, koska olisi ikävä korjauttaa auton ilmastointijärjestelmää ennenaikaisen kulumisen takia.

Sähköauton perustekniikka olisi muutoinkin huomattavasti luotettavampi kuin tuo lämmitin/viilennin-monitoimilaite, joten on parempi välttää tarpeetonta rääkkiä valmiiksi epäluotettaville komponenteille ja käytää lämmitykseen yksinomaan vastuksia kun pakkasta on yli 10 astetta. Ja alle 0 asteen kelissä saattaisi olla fiksua aloittaa sisäilman lämmitys vastuksilla ja esilämmittää pumpun moottoria hieman ennen sen käynnistystä. Ehkä hyvin kylmissä säissä olisi hyvä esilämmittää osa auton sähkömoottoristakin, esim. laakerit.

Kyse ei liene kuitenkaan mitä kaikkea kivaa voisi keksiä sähköauton luotettavuuden parantamiseksi vaan se montako senttiä maksaa ylimääräisten lämpövastuksien asentaminen. Kun ei edes kalliimpiin autoihin ole asennettu ylimääräistä, sähkökäyttöistä öljypumppua mekaanisen öljypumpun rinnalle, jotta öljynpaineet saataisiin koneeseen ENNEN käynnistämistä. Siinäkin on kyse pienestä rahasäästöstä, jota autoteollisuudessa harrastetaan. Myöskin se, että dieselautoissa on usein webasto/eberspächer/bacho/whatever polttoainetoiminenlämmitin vakiona, jotta diesel saadaan lämpiämään nopeammin… mutta säästetty on pari senttiä rahaa sillä, että PA-lämmitintä ei voi käyttää ESIlämmittimenä eli sitä ei saa käyntiin käynnistämättä moottoria ensin. Tök tök. Onko ketään kotona? Säästäisivät oikeassa paikassa… Jos lämmitin maksaa jo omakustannehintana 100 euroa, miksi säästä 1 euro jättämällä kontrollipaneeli pois. No, sen saa lisävarusteena… eli ne jotka haluavat olla ympäristöystävällisiä, maksavat PA-lämmittimen niidenkin ihmisten autoihin, jotka eivät aio PA-lämmitintä käyttää! Jeps. Laittakaa luonnonystävät maksamaan muiden ihmisten autoista.