Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 21.7.2009 at 19.09
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Karu totuus on että mitä enemmän autosta löytyy elektroniikkaa sitä hauraampi se tulee olemaan oikosuluille, valmistuvirheille, ohjainlaitteiden häiriöille ja niinpäinpois.”

Mitä enemmän elektroniikaa, sitä enemmän potentiaalisesti vikaantuvaa elektroniikkaa.

Mutta täytyy ottaa huomioon, että vaihtoehtoinen, mekaanisesti säänneltö tekniikka on epätarkkaa ja vaatii manuaalista säätöä, sekä huoltojen yhteydessä, että ajon aikana. Enää ei tarvitse pumpata poljinta käynnistysrikastuksen saamiseksi, ei tarvitse käsiryypyllä hakea kylmälle moottorille tasaista käyntiä. Huollon yhteydessä ei mittailla ja säädetä ventiilivälyksiä, eikä katkojan kärkien kuntoa tarvitse tarkkailla. Sytytyksen ajoitusta ei tarvitse tarkistaa eikä säätää. Kaasuttimen puuttuminen niinikään vähentää huoltotarvetta. Tietokone tietää tyhjäkäyntikierrokset, joten niin kauan kun tietokone toimii, ja tyhjäkäyntiventiili ja ruiskutusjärjestelmä toimii, ei tarvita tyhjäkäynnin ilmamääräruuvia ja tyhjäkäynnin seosruuvia. Polttoaineesta toiseen voi usein vaihtaa ongelmitta, koska lambda näkee jos kaikki ei pala tai jos happea jää yli. Ei tarvitse purkaa kaasutinta ja vaihtaa erikokoisia suuttimia.

”Nykyautoissa saattaa olla jo pelkille tuulilasin pyyhkijöille 3-4 ohjainlaitetta(aika järjetöntä).”

Jeps. Aina ei ole järki tallella.

”Kuulostaa tylysti polttomoottoriautojen puolustamiselta, mutta sitä tämä ei todellakaan ole. Itse en ainakaan haluaisi nähdä n. 50% sähköautoilijoista olevan jumissa talvella koska auto ei erinäköisistä syistä toimikkaan.”

Luulenpa, että sähkömoottorinen auto on paljon yksinkertaisempi elektroniikkansa suhteen kuin polttomoottorinen. Lambdat, kampiakselin asentoanturit (sytytysennakolle ja ruiskutusajankohdelle, kierroslukumittarille ja tyhjäkäynnin ylläpitoon), ilmamäärämittari (tarvitaan avustamaan esim. kun lambda ei ole lämmennyt toimintalämpötilaan), kaasuläpän asentomittari (nopealle kaasunvasteelle, lambda tulee viiveellä), jäähd.nesteen lämpömittari, öljynpaineanturi, tyhjäkäyntiventtiili (sähkötoiminen), korkeajännitepuolat, …ja vielä lisäksi sitten ne tietokoneet itse. Yksin ne tietokoneet eivät kuitenkaan toimi koska tarvitsevat paljon dataa sisään osatakseen tehdä päätökset, ja tarvitsevat toimilaitteet, joita käskeä.

Sähkömoottoriautossa tietokone on yhä tarpeen, mutta sisään tulevia syötteitä on vähemmän ja ulospäin suunnattua käskytystä vähemmän. Sähkökapistuksia tulee lähinnä lisää:
-sähkömoottori itse
-akut (löytyy toki autostakin, mutta tarvetta on yli satakertaiselle kapasiteetille)
-perkeleellisiä ampeereja syöttävä moottorinohjausboksi… eräänlainen ”vahvistin”, joka toimisi todennäköisesti pulssinleveysmodulaatiolla, jottei ohjausboksi itse joudu toimimaan sarjavastuksena

Ilmastointilaitetta ei pyörittäisi enää sama moottori joka liikuttaa autoa. Sähköauton moottori kun ei ikinä pyöri auton ollessa paikallaan (koska vaihdetta ei saa vapaalle vaihdelaatikon puuttuessa, ja kytkintäkään autossa ei ole), täytyy olla erikseen (vähemmän järeä) ilmastoinnin moottori. Ja lämpöä pitää myös pystyä siirtämään ”käänteiseen” suuntaankin.

”jos molemmat öljypumput päättävätkin pumpata painetta samaan aikaan voi tästä aiheutua suuretkin vahiingot”

Näh. Se on vain hukattua energiaa. Paineiden noustella liian ylös, aukeaa öljynpaineventiili, joka päästää osan öljystä purkautumaan takaisin öljypohjaan. Näin ainakin Wanhassa Heraldissani.

Eli kylmillä öljyillä öljynpaineet pysyvät melko vakiona moottorin kierroksista riippumatta. Tämä johtuu siitä, että ventiili on vaihtelevasti auki tarpeen mukaan. Moottorin lämmettyä öljy notkistuu ja öljynpaineet laskee. Öljynpaineventtiili sulkeutuu. Tyhjäkäynnillä öljynpaineet putoaa, koska öljyä vuotaa yhä laakereiden läpi, mutta öljypumpun kierrokset putoavat samaa tahtia moottorin kierroksien kanssa.

En usko, että uudet autot olisi jotenkin toteutettu ainakaan huonommin kuin 40 vuotta sitten. Siksi en usko, että varaöljypumppu loisi vaaran ylipaineesta. Enempi minua huolestuttaisi se, että jos esim. sähköpumppu failaa, niin öljynpaineet saattaisivat kadota öljyn virratessa sähköpumpun lämpi takaisin öljypohjaan, eli öljynvirtaus ”oikosulkeutuisi” sen sijaan, että piiri jäisi auki ja aiheuttaisi ylipaineen.

”Eipä sillä niin huomattavaa merkitystä olisi taas jos sähköinen öljypumppu ei toimisikaan sillä mekaaninenhan pitäisi auton hengissä.”

Siinähän se onkin, kun voitelu tapahtuu useimmiten tyydyttävästi jo nykyiselläkin tekniikalla, ja autoissa ei pyritä äärettömään luotettavuuteen. Lentokone- ja laivatekniikassa sekä konerikot että huoltotarve on pakko pitää täysin minimissään, mutta autoilussa on hyväksytty, että moottori voi kylmillä säillä käydä vaikka minuuttikaupalla täysin kuivana. Hyväksytään automoottoreissa muutakin, kuten huohottimen jäätymiset, koko öljytilavuuden oksentaminen pikalle mittatikun reiän kautta, ja niin edelleen… vain koska Suomi ei ole pääasiallinen markkina-alue.

Niistä ”selittämättömistä” elektroniikan talvioikkuiluistakin pääsisi varmasti eroon, kun vaan otettaisiin kylmät olosuhteet huomioon asianmukaisesti suunnittelussa. Mutta jälleen kerran jokainen euro on niin uskomattoman nihkeässä, erityisesti siellä tehtaan puolella. Autoilija saa sitten korjauttaa susiyksilöä omasta kukkarostansa.

Olen sitä mieltä, että sähköautoilu helpottaa monia pohjoisen olosuhteisiin liittyviä liikennehaasteita. Jos autoihin esimerkiksi asennetaan ne sähkömoottorin tarvitsemat massiiviset akut, niin eikö ikkunanlämmittimistä voisi tehdä moninkertaisesti tehokkampia… esim. nykyinen huurteenpoisto, mutta lisäksi jäänpoisto-ominaisuus. Keskuslukituksen kaukosäätimellä saisi ikkunat vastuslankojen ja kuuman puhallusilman avulla niin suliksi, että lasit saisi jäättömäksi pelkällä lumiharjalla ilman skrapaa.

Tosin jälleen kerran, sähköautojen valmistajat tuskin osaisivat tehdä näin hienoja ominaisuuksia, kun niitä ei tarvittaisi Saksassa eikä Italiassa. Eli tyytyminen nytkin olisi lämmitystolppaan… jota ei tosin käytettäisi lohkolämmittimen käyttöön vaan ainoastaan sisäilman lämmittämiseen ja akkujen lataamiseen. Akkuja tosin tarvitsisi ladata yön yli, mutta lämmitystä tarvitsisi vain lyhyen aikaa ennen lähtöä. Ajastimen tulisi siis olla auton sisällä eikä tolpassa…