Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 21.7.2009 at 22.29
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Näinhän se on ja tulee olemaan niin kauan kuin halutaan autoon hienoja lisävarusteita ESP:stä ABS:ään. Juuri näiden osien hajoamiset työllistävät varmasti eniten merkkikorjaamoja.”

Listasinkin lähinnä moottoriratkaisuun liittyviä vehkeitä, antureita ja toimilaitteita. Sitten, kun otetaan ajovakaudenhallinta, tuulilasinpyyhkimet, yms. mukaan niin niistä tulee lisää. Mutta homma ei muutu juuri lainkaan tai ei todellakaan pisaraakaan polttomoottoriautoista. Lämmitys on yksi poikkeus. Siinä on paljon potentiaalia mm. johtuen siitä, että lämpö voidaan tuottaa lämmitystä tarvitsevassa kohteessa eikä sitä tarvitse kuljettaa ilmavirran tai nesteen mukana moottorista esim. takapenkkien jalkotilaan (jolloin lämmönvaihdin on tyypillisesti kojelaudan takana, ja lämpö kuljetetaan sieltä ilmakanavia pitkin, jotka kulkevat keskitunnelissa tai kardaanitunnelin päällä.

”Jos nyt oikein aletaan mielikuvituksellisiksi ja rakennettaisiin auto jossa olisi vaikka oma sähkömoottori jokaiselle pyörälle, tulisi kaikki nämä moottorit synkronoida keskenään erilaisilla ohjainlaitteilla joka tapauksessa, muutenhan tästä aiheutuisi esimerkiksi kaarre ajossa ongelma jossa olisi aina tasauspyörästön lukko 100% päällä.”

Öö… jos jokaisella pyörällä olisi oma moottorinsa, ei tarvittaisi tasauspyörästöä eikä tasauspyörästöä simuloivaa ohjelmaa. Jos jokaisen pyörän moottori tuottaa tietyn samansuuruisen momentin, se ei tarkoita silti 100% tasauspyörästölukkoa vastaavaa tilannetta. Voimat ovat samat, mutta pyörimisnopeudet voivat kaarteesta riippuen vaihdella.

Luonnollisesti, jos halutaan samaan autoon lisäksi toteuttaa ajovakaudenhallintaa, niin SITTEN tarvitaan jotakin älykästä pyöräkohtaisten vääntömomenttien koordinointia. Mutta jos tultaisiin toimeen ilman ajovakaudenhallintaa/luistonestoa/ABS:ää, mitään tarvetta ei olisi lisätä älykästä koordinointia. Niin kauan kuin mikään rengas ei osoita merkkejä alkavasta luistosta, vääntöä voidaan ohjata tasaisesti kaikille pyörille eikä tämä haitaa lainkaan kaarreajoa tai kuluta renkaita ns. Wärtsilän lukon (eli lukkoperän) tavoin.

Yksinkertaisimmillaan moottorinohjaus voisi ottaa suoraan kaasusignaalin polkimen akselille asetetulta potentiometriltä (eli säätövastukselta) ja moduloi siitä pulssinleveyssignaalin, jolla pätkitään käyttövirtaa kaikille moottoreille. Niin kauan kuin mikään ei luista, sama kontrollisignaali kelpaa kaikille pyörille. Niin uskomattoman simppeliä, joskin menee paljon monimutkaisemmaksi, kun mukaan tulee ajovakauden hallinta. Mutta ei sikäli… monimutkainen se on polttomoottorin kanssakin.

”Unohdin mainita että ei se ylipaineventtiili loputtomiin kestä, tarkoitan tällä siis jatkuvaa kaksinkertaista öljynpainetta moottorissa.”

Tarkoitinkin sähkö-öljypumpun käyttötarkoituksen olevan voitelujärjestelmän esipaineistaminen ennen käynnistystä. Mutta ei jauheta siitä. Se on nyt off-topic. Sähköauto ei tarvitse öljypumppua missään. Riittää että laakereillä on jokin kestovoitelu, eli jokaisella laakerilla itsellänsä oma pieni tilkkasensa öljyä, ja tiivistys joka estää öljyn karkaamista.

”Tuo elektroniikan vaihtaminen kuin sulakkeen ei tule varmaankaan ”ikinä” toimimaan, jo pelkästään eri laitteiden sijainti aiheuttaa tämän.”

Ottaen huomioon, että omassa Bemarissakin on puolet sulakkeista konetilassa, mutta toinen puoli takapenkin alla, on elektroniikkaboksin irrottaminen jo omasta vanhahkosta käyttökulkineesta yhtä helppoa kuin sulakkeen. Se penkin irrottaminen siinä aikansa vie… Se, irrottaako sulakkeen, releen vai kontrolliboksin, on vain muodollisuus. Repäisemällä ne irti tulee.

Moottorinohjauselektroniikka on toisella puolella konetilaa. Huomaa, että ei ole tarkoitettu avattavaksi, kun on ruuvit jo ulkokotelossa ja sisällä erikseen monta boksia, jotka nekin on autossa kiinni. Ruuveista huolimatta moottorinohjausboksikin lähtee autosta nopeammin kuin sulake takapenkin alta, kiitos sulakkeiden ”ihanan” sijainnin.

Sen verran kuitenkin joudun sähköauton ihanuuksia toppuuttamaan, että sähkömoottori itse ei lähde kovin helposti vaikka sähkölaite onkin. Siellä on oltava turkasen paksut ja kireälle väännetyt pultit, ettei se lähde kävelemään kiihdytyksessä.

”Samalla tavalla sähköauton voimansiirto vaatii tököttinsä oli se sitten mitä tahansa.”

Joo… mutta kyseessä voisi olla joka akselilla rasvanipa, johon ruutataan voimansiirtorasvaa vuosihuollon yhteydessä. Puhuttatisiin siis millilitroista eikä litroista. Tai sitten olisivat huoltovapaita. (Oman kokemukseni mukaan se tarkoittaa sitä, että laite on korjauskelvoton viimeistään 20 vuodessa…)