Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 23.7.2009 at 1.40
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Edelleenkin, mistä helvetistä sulle on iskostunut se, että kaikki pyöräparit käyttäisi samaa akselia? NE EI KÄYTÄ.”

Yritäs nyt ymmärtää, että puhekielessä voidaan puhua ”taka-akselista” vaikka se koostuukin täysin erillisestä vasemmasta ja oikeasta taka-akselista. On nimittäin akseli (esine) ja akseli (pyörimisakseli, liikkumiseen liittyvä, koskemattaomissa oleva asia). Tosin yksittäistä pyörimiakseliakaan harvoin on, lukuunottamatta 50-vuotisista ja vanhemmista autoista löytyviä jäykkiä taka-akseleita (tällöinkin taka-akseli on jaettu kahteen erilliseen osaan, mutta jäykällä tarkoitetaan sitä, että ne ovat samansuuntaisi ristinivelen puuttuessa). Sittemmin on siirrytty erillistuettuihin taka-akseleihin (ns. retkuperä) jossa on ristinivel tasauspyörästön vieressä. Niistä tuppaa sisäkaarteen puoleinen rengas taittumaan auton alle ja yliohjaaminen saattaa olla oireena. Tästä sitten on kehitelty ties millaisia hienompia tuentoja, joilla renkaat ei muuta camberia peräpään kuormituksen mukaan.

Takavetoisen auton etupyörillä ei sitä akselia ole:ei yhteistä, eikä erillisiäkään. Pyörimisakseli on, mutta muuta akselia ei. Ei tarvita semmoista. Vetämätön etupää on ollut siinämielin helppo ripustaa vaikka sen tuleekin olla ohjattavissa.

Saivarrellaanko lisää? Mitä tästä hyötyy?

”Ei nykyaikana pisteä neljää moottoria ihan siksi, koska se nyt on vaan kivaa. Siihen pitää olla järjellinen perustelu, jota en ole vielä nähnyt tai kuullut.”

Järjellinen perustelu: täydellinen ajovakaudenhallinta, joka ei perustu yhtäaikaiseen kiihdytykseen ja jarrutukseen. Samalla pyöräkohtaisesti toimiva liike-energian talteenotto jarrutuksissa.

Yhtä hyvin voisi sanoa, että ei joka ikisellä pyörällä pidä olla omaa jarrujärjestelmäänsä. ABS on turha. Toimii ilmankin. Simppelimpi.