Vs:Sähköautot vs.

Julkaisija Vastaukset
Pottumaa # Posted on 21.7.2009 at 14.57
Profiilikuva käyttäjästä Pottumaa

whiic kirjoitti:
Quote:Ei taida olla ollut yhtäkään polttomoottoriautoakaan, joka olisi puhtain paperein noista selvinnyt – siitä huolimatta tiemme ovat täynnä pörisijää ja pärisijää. Ei suola syövytä sähköautoa sen enempää kuin bensiiniautoa. Jos bensiiniauton elektroniikka kestää pakkaset, miksi ei sähköautonkin. Lumi, vesi ja jää… niin lähinnä asettava vaatimuksia auton korille, tiivisteille, renkaille, jarruille, jne. Kaikki toimivaksi todettu polttomoottoreita käyttävissä autoissa.

Kyllä minä sen uskon, että ei ole sähköautoa, joka ei oikeanlaisessa talvessa, oikeanlaisissa kosteissa ja/tai kylmissä oloissa keräisi kondensiota ja lakkaisi toimimasta selittämättömästi. Tätä tapahtuu talvikauden aikana päivittäin polttomoottorikäyttöisille autoille, joten miksi sähköauto olisi tai miksi sen edes tulisikaan olla tälle oikkuilulle immuuni?

Niin tässähän päästän sitten siihen elektroniikan määrään joka jo nykyautoissa aiheuttaa valitettavan paljon päänvaivaa. Karu totuus on että mitä enemmän autosta löytyy elektroniikkaa sitä hauraampi se tulee olemaan oikosuluille, valmistuvirheille, ohjainlaitteiden häiriöille ja niinpäinpois. Nykyautoissa saattaa olla jo pelkille tuulilasin pyyhkijöille 3-4 ohjainlaitetta(aika järjetöntä).

Kuulostaa tylysti polttomoottoriautojen puolustamiselta, mutta sitä tämä ei todellakaan ole. Itse en ainakaan haluaisi nähdä n. 50% sähköautoilijoista olevan jumissa talvella koska auto ei erinäköisistä syistä toimikkaan.

Quote:Kun ei edes kalliimpiin autoihin ole asennettu ylimääräistä, sähkökäyttöistä öljypumppua mekaanisen öljypumpun rinnalle, jotta öljynpaineet saataisiin koneeseen ENNEN käynnistämistä.

Valitettavasti öljypohjaan ei yleensä ole tilaa lisätä toista öljypumppua koska se syö öljytilavuutta, jolloin öljypohjaa tulisi suureentaa ja jälleen olisi ongelma moottorin sijoituksen kannalta(joku voi korjata jos kovin väärään suuntaan menee). Myös tässä olisi ongelmana ohjainlaite, jos molemmat öljypumput päättävätkin pumpata painetta samaan aikaan voi tästä aiheutua suuretkin vahiingot. Eipä sillä niin huomattavaa merkitystä olisi taas jos sähköinen öljypumppu ei toimisikaan sillä mekaaninenhan pitäisi auton hengissä.

Omasta mielestäni tässä ei mitään järkeä oikeastaan ole.

Kyllä ideoita tuntuu riittävän :) Harmi että suomessa omavalmiste autot eivät ole laillisia kuten ruotsissa tai monissa muissa maissa.