Vs:Sattumanvaraisia mietteitäni aiheesta ”Energia”

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Energia Vs:Sattumanvaraisia mietteitäni aiheesta ”Energia”

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 18.10.2009 at 0.23
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”kullä se metaani pyörittää auton kun auton koneistoa pitää vaan tietää minne se laitetaan.”

No ei taatusti laiteta sitä sinne ”heittämällä”. Miten sinä esimerkiksi biokaasuttaisit minun Heraldin (vm.’67)? Pistä biokaasu nesteytettynä tankkiin, se höyrystyy ja vuotaa pihalle täyttökorkin raosta. Tiivistä se ja se vuotaa bensiiniputkea pitkin bensiinipumpun läpi kaasuttimen uimurisäiliöön ja sieltä ylivuotoaukon kautta suoraan pihalle. Tuki se aukko ja kaasu vuotaa aina auki olevien suuttimien kautta kaasuttimen kurkkuun ja sieltä (moottorin ollessa sammutettuna) ”väärään suuntaan” ilmansuodattimen kautta pihalle ja (moottorin ollessa käynnissä) sitä tulee lähestulkoon tasamäärä riippumatta kaasupolkimen asennosta (koska kaasutin toimii kurkkuun muodostuvalla alipaineella, mutta kaasu puolestaan on itse painestettua) joten moottori käy vajaakuormalla rikkaalla ja täyskuormalla laihalla.

Ei mene ”heittämällä” autoon kuin autoon. Pääsääntöisesti ei mene juuri mihinkään täysin heittämällä. Ruiskumoottorisiin menee paljon pienemmillä muutoksilla… kaasutinkoneisiin puolestaan tarkoittaa koko polttoainejärjestelmän täydellistä korvaamista ruiskujärjestelmällä.

Bensiini ”kaasutetaan” on tarkemmin sitä, että se sumuuntuu. Vasta moottorin lämmetessä se kerkeää tästä sumusta varsinaisesti kaasuuntua ennen sytytyskipinää. Imuventtiilistä sisään mentyään sillä ei todellakaan ole eroa oliko polttoaine alunperin kaasua vai kaasuuntuiko se imusarjassa tai imu- ja puristustahdin aikana sylinterissä. Itseasiassa kaasu palaa paremmin juuri kylmäkäynnistyksissä, koska se on alusta lähtien kaasua sumun sijaan.

Vaikka tietäisin miten kaasu tulisi annostella, se ei silti onnistu ilman, että autoon TEKEE muutokset sen tiedon perusteella. Pelkkä tieto ei tekemättömänä paljoa maailmaa muuta. Ja maahantuojan takuu ei kata mitään tällä tavoin konvertoiduille autoille (paitsi korkeintaan jos merkkihuolto tarjoaa (kermankuorintahintaan) virallisesti valmistajan hyväksymää muunnosratkaisua. Itsestäänselvää on, että tarvittavat osat ja työ täytyy sitten ostaa moninkertaisella hinnalla.