Vs:Tekijänoikeudet

Julkaisija Vastaukset
Cooler # Posted on 24.6.2009 at 18.21
Profiilikuva käyttäjästä Cooler

whiic kirjoitti:
Quote:Joku voi tietenkin purnata sitä, että rahalla saa ostaa kaiken…

Siksi ajattelin nousevaa uudistusmaksua (painotus: ”uudistus”, sillä tuo olisi vain tarjolla aiemmmalle rekisterissä oikeudet omaavalle) ja sillekin katto. ;)

Quote:”Vaan milläs on mahdollista artistin tietää josko ”liian samankaltainen” biisi on jo suojattu?”

Nii’in. Tuohon kun tietäisi vastauksen, saisi varmaan lahjaksi professorin tittelin siltä istumalta. Fakta on, että nykyjärjestelmäkään ei tuohon osaa vastata.

Se on tullut huomattua. Joskus tuli leviteltyä tutuille biisejä ”omasta pajasta”, mutta kovin usein sai kuulla niiden olevan muka ”kopioita” jostain itselleni ihan tuntemattomasta biisistä ja myöhemmin selvisi että kovasti oli samankaltaista vaikkei ”originaalia” ollut ikinä edes kuullut. Tappoi mokoma ilon harrastuksesta. :dry:

Quote:Sanoisin, että tietämättään ei tyypillisesti tule tehneensä kopiota toisesta kappaleesta…

Ei suoraa kopiota, mutta hyvin siinä määrin samanlaisen, että voi herättää vahvoja epäilyjä plagioinnista. Itsellä siis lähinnä instrumentaalibiiseistä omakohtaisesti vain tuollaista sattunut, mutta voihan sanoituksiakin olla melko samankailtaisia. Tuskin kuitenkaan ihan sanasta sanaan, mutta vähempikin tuo plagiointisyytökset pintaan.

Quote:Laki täytyy muuttaa sellaiseksi, että mielivaltaista yksittäisen riffin omimista ei pääse tapahtumaan, koska elinikä + 70 vuotta on niin pitkä aika, että JOKA IKINEN riffi on jo jonkun toisen keksimä.

Allekirjoitan!

Vaan toisaalta nykyäänkin voivat isommat ja nykyisin myyvämmät artistit aika suoraan omia aiemmista biiseistä parhaimmat palat käyttöönsä. jopa siinä määrin, että molemmat versiot kuulleelle tulee ensimmäiseksi mieleen ”kopio!”, vaikkei näin sanantarkasti ottaen olisikaan asia. Heh… vanhan biisin kertosäkeestä uuden biisin pohjaksi ei liene uusi asia kenellekään? Vinkiksi vaikka Abba/Madonna… :laugh:

Quote:”Entäs millä pitää moisen rekisterin talouspuoli nollassa, eli tappiollisuuden ja voitollisuuden estäisi?”

Mielestäni tuo rekisterin budjetti voitaisiin tasata nollaan (kumpaan hyvänsä suuntaan) valtion budjetista. Rekistereitä tulisi selkeyden vuoksi olla vain yksi, ja monopolit kuuluvat mielestäni valtiolle eikä niitä tule luovuttaa omaa etua tavoitteleviksi yrityksiksi.

Periaatteessa hyvä idea, mutta ensialkuun tappiollisena toimivasta rekisteristä maristaan kuinka se on ”huono idea kun se on kaikilta pois” tai ”kaikki joutuvat artisteja tukemaan” (jep, voin tuohon seuraavan kommentin joltain toiselta arvatakin!)… ja sitten myöhemmin kun ollaan plussan puolella artistit marisevat kuinka heiltä valtio vie tuloja vaikka he tekevät työt.

Eihän kaikille voi olla mieliksi kaiken aikaa, mutta valtaosalle kansasta voi olla oikeudenmukainen suurimman osan aikaa. Tämä rekisterikin muuten olisi heti alusta alkaenkin suosiollisempi jopa aloittelevaa artistia kohtaan kuin nykyinen järjestelmä, joten senkään pohjalta ei pitäisi olla ongelmia. Pitäisi vain onnistua kaikenlaiset ”nokankostuttajat” pitämään ulkona kaikesta rekisteriin liittyvästä! Ok, siinä tuli se pakollinen viittauskin… :P