Vs:Ubisoft DRM

Julkaisija Vastaukset
vesiposti # Posted on 6.7.2010 at 12.39
Profiilikuva käyttäjästä vesiposti

Toki se hidastaa luvattomien kopioiden saatavuutta. Mutta oliko se sitten itse tarkoitus?

Aivan kuin luvattomassa kopioinnissa yleensä, kyse on menetettyjen ja saavutettujen ostopäätösten suhteesta. Kuinka moni osti pelin koska ilmaiskopio kesti kauan vs kuinka moni jätti pelin ostamatta koska julkaisija halveksii asiakkaitaan.

Otetaanpa vertaus: Henkilö X käy kirjastossa, mutta hänen haluamansa kirja onkin lainassa. Millä todennäköisuudellä X menee ostamaan kirjan sen sijaan että odottaisi ja lukisi sillä välin jotain muuta?

Entä jos kirjakaupassa myytävät kirjat toimisivat vain nettiyhteyden päässä ja henkilökohtaisesti rekisteröitynä? Niitä voisi siis lukea vain paikoissa joissa on nettiyhteys. Luettuaan niitä ei voisi lainata kaverille tai myydä eteenpäin. Ja jos julkaisijaa ei enää huvita ylläpitää palvelua, niitä ei voisi lukea kukaan. Millä todennäköisyydellä X jättäisi kirjan ostamatta?

Onko ensimmäinen todennäköisyys suurempi kuin toinen? Valitettavasti ihmisten ajatuksia ei voi tietää. Fakta on kuitenkin että DRM laskee tuotteen arvoa. Sekä käyttöarvoa että jälleenmyyntiarvoa. Kaksi arvausta laskeeko hinta?

Itse ainakin olen alusta asti päättänyt olla koskematta DRM-peleihin pitkällä tikullakaan. Monta kiinnostavaa peliä on jäänyt kauppaan, koska kieltäydyn tukemasta toimintaa jossa maksavaa asiakasta syljetään päin naamaa ”piratismin vastustamisen” nimissä.

Sitten julkaisijat vielä valittavat että PC-pelit eivät myy yhtä hyvin kuin konsolipelit.