Vs:Vihreät vs sähköautot? (Ainakin toivon, että ei

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Sähköautot vs. ”ympäristöystävälliset” autot Vs:Vihreät vs sähköautot? (Ainakin toivon, että ei

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 13.8.2009 at 16.20
Profiilikuva käyttäjästä whiic

”Sähköauto pitää ottaa tosissaan”
http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/uutiskommentti/article315006.ece

Hyvä, että näin uutisoidaan. Tyypillisesti sekä teknisissä että taloudellisissa julkaisuissa lähdetään usein laimentamaan intoilua juurikin niillä hybrideillä, maakaasuautoilla, etanolibensaseoksilla, päästö- ja tehorajoituksilla, jne.

Nyt työryhmä on kuitenkin uskaltanut ehdottaa jotakin, joka liittyy uuteen tekniikkaan eikä vanhan tuunaamiseen pienillä seossuhdekorjauksilla erilaisen hiilivetyketjun käyttöönoton myötä. Työryhmä ei myöskään jättänyt aikaväliä ilmaan, eikä tavoitetasoa kellumaan. Lisäksi se ei lähtenyt värittelemään vetytalousideaa tyhjälle kanvaasille… se olisi ehkä ollut huonoin mahdollinen päätös, koska se ei kuitenkaan toteutuisi ei-fossiilisessa muodossa ja ei-fossiilisessa muodossa (ydinvoima->vedyn valmistus (elektrolyysi)->kuljetus->tankkaus->ajo) se on vähemmän ekologista kuin ydinvoima->sähkönsiirtoverkko->lataus->ajo. Oikeastaan ainut etu vetyautosta olisi talvikäyttöön, jos vetykennon hukkalämpö käytetään auton lämmittämiseen, mutta sekin lämpöenergia vaikka otettaisiin täysin talveen, jäätäisiin silti häviölle hyötysuhteessa akkutoimiseen sähköautoon… kesällä hyötysuhdeetu sähköauton hyväksi olisi vain entistäkin suurempi.

Tuo tavoitetaso vuoteen 2020 on kunnianhimoinen. En oikeastaan tahtoisi sitä korkeammalle enkä alemmas, ettei synny tarvetta painostaa sähköautoistumista. Porkkanalla ennemmin kuin kepillä… sillä jollekulle bensiiniauto on välttämätön – useimmille ei. Mikä kuitenkin puuttuu työryhmän esityksestä on lyhyemmän aikavälin tavoitteet. Jos pistää 2020 jonkin tavoitetason, se on helppo tulkita, että 5 vuotta voi lonnia (niin, ettei edes tarvitsisi miettiä kuinka sähköautoja tarvitsisi kohdella verotuksessa), kunnes tekniikka halpenee ja sitten voidaan lähteä mukaan halvalla tekniikalla kertarysäyksellä (mahdollisesti ylikuumentaen markkinat).

Tärkeää olisi saada asiaa liikkeelle nyt heti. Erityisesti poistamalla syrjivä verotuskäytäntö, koska jos edes saadaan nuo harraste- ja pientuotantosähköautot yleistymään heti alkuvuosina, se tuo nostetta tuleville vuosille, ja mitään kohtuutonta keppiä ei täydy käyttää ihmisten suostutteluun. Jos sähköautoja ei saa pikkuhiljaa katukuvaan suorittamaan omalla läsnäolollaan mainostusta, tarvitaan todellista teleskooppipamppua vakuuttamaan bensiiniautoilija siitä, että sähköauto toimii myös Suomen olosuhteissa.