Vs:Yhden asian puolue, ja sellaisena pysyy

Etusivu Foorumit Piraattipuolueen toiminta Yhden asian puolue, ja sellaisena pysyy Vs:Yhden asian puolue, ja sellaisena pysyy

Julkaisija Vastaukset
whiic # Posted on 1.12.2009 at 22.08
Profiilikuva käyttäjästä whiic

Ryhtilä: ”onko porukka ajtellut, että ne saattavat olla jollekin pienfirmalle käytännössä ainut keino pysyä hengissä, ennenkuin ne pääsevät samanlaisiin tuotantomääriin kuin suuryritykset.”

Päinvastoin, luulen, että pienfirmoille pientuotanto lisenssivalmisjana tuskin kannattaa. Economic of Scale tarkoittaa sitä, että pikkufirmalla yhden kappaleen varsinainen tuotantohinta on kalliimpi kuin suurelle toimijalle ja lisäksi siihen tulee päälle vielä lisensointikulut, jotka nekin ovat kappalemäärää kohden todennäköisesti halvempia heille, jotka valmistavat suurta erää. Patenttilainsäädäntö ei säätele patentin hintaa. En tiedä kieltääkö se edes epälineaarista hinnoittelua valmistettujen tuotteiden määrän ja hinnan välillä. Äärimmäisenä esimerkkinä tästä olisi rajaton lisenssi tietylle aikajaksolle, joka suosisi äärimmäisen suuren kapasiteetin lisenssivalmistusta.

No, vaikka jokin kilpailuvirasto (tms.) rajoittaisi epälineaarista hinnoittelua, könttähinnoittelua ja asiakaskohtaisia eriäviä hinnastoja, käytännössä se millä suuret yritykset toimivat keskenään kulkee nimellä ”ristiinlisensointi”, jolloin siis lisenssimaksu maksetaan antamalla lisenssi toiseen patenttiin korvaukseksi. Samalla voidaan lisenssimaksut nostaa aivan poskettomiin summiin (vaikka käyttäen lineaarista hinnoittelua), koska de-facto-standardina joillakin aloilla lisensoiminen tapahtuu aina tämmöisenä vaihdantataloudellisina temppuina. Pienellä kilpailijalla, jolla ei ole varaa state-of-the-art-tutkimustyöhön ei siis ole juurikaan muuta mahdollisuutta kuin tehdä koiran työtä, kun muut saavat lisenssinsä paljon halvemmalla. Ikään kuin pienellä toimijalla ei muutenkin jo olisi riittävän hankalaa.

Tilanne on vähän niinkuin tekijänoikeuksissa: jos tahdot oikeuden käyttää Lordin kappaletta YouTube-videossasi, maksa siitä levy-yhtiölle esim. 5000 eur. Jos haluat tupata vastaavaa materiaalia Spotifyyn jossa se saa miljoonia kuuntelijoita, siitä menee ehkä 100 eur Lordille, 100 eur suoraan Sonylle, ja kaikki mainostulot ja premium-account-tulot Spotifylle (joka pöydän alta maksaa suuremman rahasumman osan osinkoina Sonylle, heh-heh). Näin se vaan menee. Mikä takaa lisensoinninkaan kannattavuutta pikkuvalmistajalle?