Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Autot pitää katsastaa huoltamoilla

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Autot pitää katsastaa huoltamoilla

Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 6 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  pirattimies 7 vuotta, 4 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Viestit
  • Profiilikuva käyttäjästä pirattimies

    Katsastuskonttorit ovat 100% turhia rahastuslaitoksia ja huolto-asemat pystyvät valtuutetulla koulutuksella katsomaan onko se riisikippo tieliikennekelpoinen. Jos jouset on vähän huonot, olkoot. ei niitä erikseen testailla tarvitse joka mutteria siitä autosta.

    Profiilikuva käyttäjästä pirattimies

    se on tasan tarkkaan 100% rahastusta vaatia uusintakatsastus jostain mitättömistä syistä, että saadaan rahastaa jälkitarkastuksellakin se 20-30 euron järjetön summa mitä ne vaatii siitä.
    En ole ollut enää autoilija vuosiin joten olen suhteellisen puolueeton tässä asiassa. Katsastukset ovat silkkaa rahastusta. Katsastukseen riittää pintapuolinen jousien tarkistus, jarrujen tarkistus, yleisesti katsotaan että paikat ei nitku ja natku ja päästöt mitataan. Siihen menee max 15 minuuttia aikaa ja oikea hinta olisi joku 20 euroa per auto.

    TÄllä hetkellä napataan 100e siitä hommasta + jälkitarkistus. no saahan sieltä kai kahvin ilmaiseksi.

    Profiilikuva käyttäjästä mikko123

    mikko123

    said

    pirattimies kirjoitti:
    Quote:se on tasan tarkkaan 100% rahastusta vaatia uusintakatsastus jostain mitättömistä syistä, että saadaan rahastaa jälkitarkastuksellakin se 20-30 euron järjetön summa mitä ne vaatii siitä.
    Pitäähän se varmistaa, että korjaukset on tehty. Siitä olen samaa mieltä, että jälkitarkastus on kallis ja voisi sisältyä hintaan.

    pirattimies kirjoitti:
    Quote:
    Siihen menee max 15 minuuttia aikaa ja oikea hinta olisi joku 20 euroa per auto.

    TÄllä hetkellä napataan 100e siitä hommasta + jälkitarkistus. no saahan sieltä kai kahvin ilmaiseksi.

    Hinnathan on tosiaan noussut aika reippaasti sen jälkeen, kun ala vapautettiin kilpailulle. Ei muuta kun omaa firmaa pystyyn. Pitäisin silti huollon ja tarkastuksen erillään. Ei ole mitään perusteita väittää, että hinnat automaattisesti laskisivat, jos autokorjaamo tekisi katsastuksen ja siinä samalla pikku remonttia. Katsastuksen todelliset kustannukset vaan hämärtyvät, kun kate otetaankin laskuttamalla vaikka jarrujen huollosta.

    Jos asiasta haluaa poliittista keskustelua, voi samalla heittää ilmoille ajatuksen katsastustoiminnan palauttamisesta jonkin valtion monopolin haltuun :P

    Profiilikuva käyttäjästä whiic

    whiic

    said

    Kilpailuttakaa: http://www.katsastushinnat.fi/

    Alueellista vaihtelua kilpailussa on paljon ja Pirkanmaalla halvimmatkin paikat (Kangasalan ja Lempäälän ketjuuntumattomat yrittäjät) maksaa tuplasti sen mitä halvin Joensuussa. Silti tämä ”tuplahinta” koko Suomen halvimpaan katsastusasemaan on ”halpa”… ainakin verrattuna A-Katsastus-ketjun verenimijöihin.

    Kieltämättä poikkeuksena A-Katsastuskin on halpa Joensuussa. Siellä käydään ilmeisesti armotonta kilpailua elämisen oikeutuksesta, kun 7 koko Suomen halvinta on samalla paikkakunnalla, ja A-Katsastuskin tekee katsastukset kolmanneshinnalla siitä mitä sama ketju tekee muualla. Ilmaa siis on ruhtinaallisesti.

    Profiilikuva käyttäjästä pirattimies

    sopivahko hinta perusteellisesta katsastuksesta olisi joku 20-30 euroa, riippuen vehkeestä.
    Raskas kalusto erikseen, niiden hinnat saa puolestani olla aivan mitä tahansa.
    normaaleista henkilöautoista rokotetaan kansalaisia tässä maassa liikaa, suhteessa etäisyyksiin ja surkeaan julkiseen liikenteeseen. VR on ylihinnoiteltu, samoin useat pienten kylien ja kaupunkien bussiliputkin ovat kalliita.

    Itse aion ostaa joskus Bensa-auton isolla moottorilla, laitan siihen maakaasu-asennuksen jolloin luonto ja kukkaro kiittää. 2018 asti on maakaasulle luvattu ettei mitään veroja lisätä jne että hinta pysyy alhaisena.

    Jeps menin täysin ohi aiheen, mutta jos haluatte niin tästä maakaasu-asiasta voisi tehdä myös oman aloituksensa.

    Profiilikuva käyttäjästä whiic

    whiic

    said

    ”tästä maakaasu-asiasta voisi tehdä myös oman aloituksensa.”

    Ei ole PP:n aihepiiriä. Ehdota ensi vuosikokouksessa, jos haluat sen kirjattavaksi puolueen agendaan (olettaen, että olet puolueen jäsen), muutoin älä päästä ajatusta märkiin uniisikaan. Nauran ehdotuksellisi oikein räkäisen piraattinaurun.

    Profiilikuva käyttäjästä pirattimies

    Meinaatko vastata samoin vaalikojuilla kun äänestäjät kysyvät jotain? Aika helvetin surkeaksi yritykseksi tulee jäämään tämä teidän agendanne jos aiotte tuon linjan ottaa. Olen äänestäjä. Sinä naurat maakaasulle? Oletko sitten kenties joku maapallo-sadisti ?

    ”ei kuulu meille. meidän puolue ajattelee vain yhtä ainoatta asiaa maailmassa”

    Joo… hyvin tulee menemään vaalitenteissä. Helvetin hyvin.

    Profiilikuva käyttäjästä whiic

    whiic

    said

    En. Siihen voi vastata, että jokaisella ehdokkaalla on todennäköisesti jonkinlainen henkilökohtainen mielipide siitä kuinka asia voidaan toteuttaa, eikä mielipidettä ole sidottu puoluekurin alaiseksi. Pyytäisi heitä kysymään ehdokkailta itseltää mitä he ajattelavat kyseisestä asiasta. Näin se toimii. Se, että puolueella ei ole mielipidettä ei tarkoita, etteikö puolueen ehdokkailla ole. Eduskuntaan ei mennä tyhjäntoimittajiksi skippaamaan 99 jokaista 100 äänestystä kohden, joten omia mielipiteitä on oltava. Ne ovat kuitenkin itse kunkin edustajan oman tietämyksen ja omatunnon mukaisesti ratkaistavissa. PP on kuin lista sitoutumattomia poliitikkoja jotka on yhdistettyä supistetulla agendalla pienimpänä yhteisenä tekijänä.

    Ei vaikeaa ymmärtää. Mielestäni näin on parempi. Totta kai äänestäjä on huolissaa, että äänet voi mennä toiselle saman puolueen edustajalle, jolla on eri mielipide kissanristijäisiin. Mutta aina tämä on ollut ongelma. Siirtoäänivaali olisi niille ratkaisu. Tällöin ääni edustajalle ei olisi ääni puolueelle.

    Profiilikuva käyttäjästä whiic

    whiic

    said

    Autoihin ja katsastuksiin liittyen, mutta lähempää puolueen aihepiiriä:
    http://nctimes.com/news/state-and-regional/article_4ea03fd6-090d-5c2e-bd91-dfb5508495ef.html
    ”High-tech vehicles pose trouble for some mechanics”

    Artikkeli kertoo tekijänoikeuksien taakse vetäytyvien autonvalmistajien ja heidän merkkihuoltojensa viivytystaistelusta lakiehdotusta vastaan, joka velvoittaisi autonvalmistajia luovuttamaan autojen huoltoon liittyviä ohjelmistoja, manuaaleja ja säätöarvoja yleiseen jakeluun (tuhansien eurojen lisenssimaksua perimättä).

    Suomessa ei moista lakiehdotusta ole tietääkseni vireelläkään. Päinvastoin, vastahan saimme OBD-vikakoodien tarkastuksen katsastuksen yhteyteen. Vikokoodit täytyy siis nollata merkkihuollossa ennen katsastamista vaikka vikaa ei olisikaan (esim. pakkasen aiheuttama häiriö, tai merkkihuollon ulkopuolella korjattu vika). Suomessa tekijänoikeuksien taakse piiloutuminen onnistunee jatkossakin, vieläpä katsastuslainsäädännöllä joka velvottaa merkkihuollon monopolin asiakkaaksi.

    Siinä missä katsastuksien suorittaminen korjaamoilla ei välttämättä ole yksikäsitteisen hyvä asia (pelko jonkinlaisesta kiristysbisneksestä, jossa vain katsastusta suorittavassa paikassa suoritettu korjaus menee läpi), vaatimus merkkihuollon ohjelmistojen vapauttamista lisenssimaksuista tulisi vaatia kirjattavaksi lakiin, sillä nykyinen kartellilainsäädäntö ei kata härskiä lisensointia (ei edes vaikka käytännössä ohjelmiston lisensointi johtaa koko automerkin huolto-oikeuden lisensointiin, jonka kuuluisi olla vapaata).

    Tämän epäkohdan esiintuominen saanee kannatusta yli puoluerajojen, koska aika harva taitaisi hyväksiä tekijänoikeuden ulottamista fyysisten tuotteiden hallintaan, erityisesti huomioiden kuinka kallista autojen huoltaminen on.

    Profiilikuva käyttäjästä RiktigPolitik

    ensivaikutelma on että on hyvin merkillistä että hinnat nousivat kun valtio vapautti kilpailun, mutta pitää muistaa että valtio pyörittää usein tappiollista businesstä. valtio voi tehdä tappiolista businesstä koska voivat aina pistää veronmaksajan maksamaan. VR:kin kuulemaa tekee suuria tappioita vaikka perii sikamaisia hintoja, olisi jo aika yksityistää julkista liikennettä koska onhan se nyt aivan naurettavaa että lentolippu on HALVEMPI kuin junalippu! yksityiset firmat eivät voi tehdä tappioita koska muuten tekevät konkurssiin. on mahdollista että valtio peri piennemmät, mutta jos ei edes yksityiset firmat eivät osaa tehdä voittoa suurimmilla hinnoilla niin valtion katsastus oli takuulla hyvinkin tappiollista minkä suomalainen maksaa takaisin verotuksesta!

    mistä hinta kertyy? luultavasti paljolti pakollisista hallintokustannuksista jotka johtuu suuresta paperityöstä ym? jos uskotte että on helppoa tehdä rahaa alalla niin perustakaa oma autokatsastus niin tienaatte helppoa rahaa tai antakaa autokatsastus neuvoksi suomen suursijoittojille niin ehkä ne siirtää rahansa sinne ;) vapaiden markkinoiden laki sanelee että sijoittajat aina sijoittavat rahansa sinne missä tuotot ovat suurimmat, jostain syystä ne eivät ole sijoittaneet rahaa autokatsastukseenbusinikseen mitä tarkoittanee että siinä on jotain hämärää.

    Profiilikuva käyttäjästä whiic

    whiic

    said

    Niin, kukapa tietää vaikka tiedonsiirtoväylillä ohjausdata kulkisi kryptattuna, ja boksien firmwaren muuttelu, tai rikkoutuneen boksin vaihto (sarjanumero) saisi koko auton lopettamaan toimintansa. Koska mikäänhän ei ole helpompaa toiminnallisuuden rajoittamista kuin tehdä se softalla. Polttomoottoritekniikassa olisi ollut järjetöntä rakentaa kaikista moottoreista turboahdettuja 4-venttiilikoneita muuttuvilla venttiilinajoituksilla, jonka tehoja (ja myyntihintaa) sitten säädeltäisiin firmwarella, mutta sähkötekniikalla voitaisiin firmwarella differentioda samasta tekniikasta erilaista suorituskykyä. Samaan henkeen kuin sharewaren ja upgradattavien trialeiden kanssa tähänkin asti. Ja samalla tavalla kuin dieselautojen Webasto/Bahco/Eberspächerien kanssa, joissa on kaikki tekniikka vakiona, mutta ilman lisämaksua ei saa sitä anastinpaneelia, jossa on joku antiikkinen 1-värinen LCR ja neljä nappia (korkeintaan) ja jonka valmistuskustannukset ovat alle 5 euroa.

    Satojen eurojen lämmitintekniikka kaikissa, mutta kontrollipaneelia ei vakiona. Tästä ei ole pitkä askel siihen, että kontrollipanelikin on vakiona, mutta veloitettaisiin ajastinohjelmistosta 500 euron maksu…

    Profiilikuva käyttäjästä pirattimies

    130 mph Linux Motorcycle
    http://www.linuxpromagazine.com/Online/News/130-mph-Linux-Motorcycle

    http://www.youtube.com/watch?v=p4vthf_QdYM

    Reva NXG – Linux powered Electric ”Smart” (aika härski nimikin, hyvä juttu)
    http://www.tomw.net.au/technology/transport/reva.shtml

    http://www.youtube.com/watch?v=tL7msa65nUY

    Linuxilla, luonnollisesti.

    Miksi näitä ei valmisteta jo Suomessa ja Suomen oloihin sopivina?
    Valtio höpisee että rahaa annetaan hyviin innovaatioihin mutta ei taideta oikeasti antaa.
    Ostaisin kyllä Linux moottoripyörän sekä pienen Linux kaupunkiauton mielelläni.
    Runko saisi olla hiilikuitua mielellään.

    Perheen ajoja varten hankkisin vanhan Hummer H1 maasturin johon asentaisin maakaasu-setin. Toki se tietty kuluttaa paljon mutta on turvallinen. Co2 touhu on pelkkää höpönpölinää ja ydinfuusio 20 vuoden kuluttua ratkaisee kysymyksen lopulta ja ikuisiksi ajoiksi.

    http://www.youtube.com/watch?v=WQrROlZsXcY&NR=1

    Profiilikuva käyttäjästä whiic

    whiic

    said

    pirattimies: ”Miksi näitä ei valmisteta jo Suomessa ja Suomen oloihin sopivina?
    Valtio höpisee että rahaa annetaan hyviin innovaatioihin mutta ei taideta oikeasti antaa.”

    ”Valtio” (siis eräät istuvat ministerit) höpisee mm. että Suomesta ei kannata pyrkiä luomaan brändejä (esim. perustamalla omaa automerkkiä sähköautoille tai ostamalla Saabia). No eihän se tietenkään ole valtion asia näitä automerkkejä luoda, mutta on vähän kumma, että valtion pitää kommentoida, että omaa merkkiä ei kannata luoda. Sanovat, että Suomen tuotanto on ja tulee jatkossa olemaan entistä enemmän alihankintavetoista.

    LOL! Suomen merkittävin USA:lle toimitettava sotilaskäyttöön tarkoitettu laite on… kuumailmapuhallin (lentokerosiinilla toimiva). Very high-tech.

    Mikä on Suomen merkittävin alihankintatuote autoteollisuudelle? Porsche Boxteria on tehty kokonaisena, mutta paljonko meillä on alihankintaa (latureita, moottoreita, ilmastointilaitteita)? Ei senkään vertaa. Harvestereihin kyllä tehdään alihankintaa…

    Ja mitäs on uutisoitu elektroniikkabisneksestä laman aikana? Aivan, juurikin sitä, että alihankinta on kärsinyt enemmän kuin omat brändit. Itseasissa, jopa suomalaisen yhtiön (Nokia) alihankkijat ovat kärsineet lamasta ja jo ennen lamaa tuotantotilat alihankinnalle on jo ulkoistettu Kiinaan.

    Kuka oikeasti uskoo tätä paskaa alihankinnan tuomasta rikkaudesta? Kiinallakin on enemmän ja nopeammin kasvavia brändejä kuin Suomella. Heillä on sisämarkkinoita, heillä on vientimarkkinoita. Suomalaisilla ei ole pääomaa (Nokiakin on ulkomaisessa omistuksessa) eikä omaa tuotantoa. Me vaan luotetaan, että Suomessa pääkonttoria pitävät, Kiinassa laitteensa valmistavat suuryritykset jaksavat jatkossakin maksaa liikevaihtoveronsa Suomeen. Tämä kupla voi poksahtaa ja vaikka se ei poksahtaisi, nykyistä lamaa maksetaan takaisin velkojille ainakin toistakymmentä vuotta. Vaikka kaikki toimisi ihanteellisesti, saisimme hädintuskin maksettua uudet lainamme ennen seuraavaa lamaa: mahdollisuus lyhentää vanhoja lainoja on aika surkea. Olisi kannattanut maksaa pois, kun rahaa vielä oli… lähinnä siitä saa syyttää SDP:tä.

    Ydinfuusio on aina ollut noin 50 vuoden päässä toteutumisesta, riippumatta millä vuosikymmenellä haastattelit asiantuntijoita. En luottaisi siihen liikaa vaan rakentaisin häikäilemättä lisää fissiovoimaa ainakin sen verran, että saadaan se vuotuinen perussähkö katettua. Kulutuspiikkejä voidaan sitten hoitaa esim. biojäteperäisellä metaanilla tai polttamalla kaatopaikkajätettä.

    Mitä Hummer H1:een tulee niin se suojaa lähinnä (äärimmäisen tulivoimaisilta) aseilta kuten .22LR, muutoin se on tasan yhtä turvaton kuin panssarivaunu. Kokeilepa ajaa panssarivaunulla kallioleikkaukseen. Ennemmin törmäisin Volvolla.

    Suuren auton turvallisuus on illuusio. Se on turvallinen ainoastaan törmätessä pieniin kulkuneuvoihin ja se saavutettu turvallisuus on aina pois toiselta. Useimmiten turvallisuuden siirrossa sinun turvallisuuslisäsi on pienempi kuin toisen menettämä, koska suuri massa takaa, että autotehdas ei vaivaudu suunnittelemaan törmäysenergiaa sitovaa koria, sillä olettaakin sinun törmäävän kauppakassiin, eikä siihen periksiantamattomaan kallioleikkaukseen. Maasturit, citymaasturit ja panssarivaunut ovat todellisia surmanloukkuja, kun törmäät tarpeeksi massiiviseen: rekka, kallio, siltapylväs, tms. Myöskin aktiivinen turvallisuus eli auton hallittavuus hätätilanteessa on jotakin surkea ja täysin paskan väliltä. Pelkkä väistöliike voi heittää autosin katon kautta ympäri vaikka et törmäisikään mihinkään.

    Profiilikuva käyttäjästä pirattimies

    Olet aivan oikeassa tuossa.

    Mutta se onkin juju, että suuren auton tuoma turvallisuus tuo myös vastuuta, eli sillä H1 tekisin pitkät ajomatkat esim. perheen kanssa. Ihan hirvikolarissakin sellainen suuripyöräinen massiivinen neliveto voi olla hengenpelastaja.

    Omaan arkikäyttöön kyllä ottaisin tuollaisen pikkuisen sähköauton. En sillä H1:llä painelisi keskustaan, ei sillä mahtuisi sellaisessa ajelemaankaan. Ehkä ei kuitenkaan nyt H1 sentään mutta vertauskuvana menee hyvin.

    Profiilikuva käyttäjästä ryuuou

    ryuuou

    said

    A-Katsastuksessa katsastaminen on tyhmien hommaa.
    Tosin ei sitten, jos toista asemaa ei ole esim. 100km säteellä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin