Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

  • Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 2 päivää, 21 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 1 viikko, 2 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 viikkoa, 4 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 1 kuukausi, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
    aktiivinen 1 kuukausi, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
    aktiivinen 1 kuukausi, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 1 kuukausi, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Max
    aktiivinen 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten

DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka DRM-kielto vs. DRM-haittavero

Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä iikkaparta iikkaparta 7 vuotta, 6 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Viestit
  • Profiilikuva käyttäjästä Ruuhijarvi

    Ruuhijarvi

    said

    En tiedä mistä idea DRM:n kieltämisestä kokonaan on lähtenyt liikkeelle, mutta mielestäni se on älyttömän typerä. Mikäli esimerkiksi niin pienellä markkina-alueella kuin Suomi saataisiin ajettua DRM-kielto voimaan, se ei tarkottaisi ulkomaalaisten tuotteiden kannalta paljoa muuta kuin DRM-suojattujen tuotteiden tulematta jäämistä Suomeen. Esimerkiksi voisin nostaa pelikonsolit ja niiden pelit. Mikäli DRM-kielto saataisiin Suomessa voimaan, tarkottaisi se vain pelikonsolien jäämistä Suomen ulkopuolelle.

    Sen sijaan, jos valmistajia kannustettaisiin pois DRM:n käytöstä, mutta ei suoranaisesti pakotettaisi lopettamaan sen käyttöä, olisivat tulokset varmasti paljon suotuisammat. En yleensäkään usko äärimmäisiin pakkokeinoihin, koska ne johtavat vain lopputuloksiin, joita ei alunperin pidetty tavoiteltavina.

    Mainiona keinona tähän houkutteluun pois DRM:n parista pitäisin sellaista pientä keppiä kuin DRM-veroa. Mikäli tuote olisi DRM-suojattu, mätkästäisiin jokaiseen Suomessa myytyyn kappaleeseen parinkymmenen prosentin haittavero päälle, ja tuotto tilitettäisiin esimerkiksi kuluttajansuojaviranomaisille ja/tai -järjestöille, samaan tapaan kuin kasettivero tilitetään tekijänoikeusjärjestöille.

    Tietenkin, mikäli DRM-keppi tuntuu liian ikävältä, voitaisiin myös miettiä vaihtoehdoksi DRM:ättömyys-porkkanaa, mutta siihen minulla ei ole mitään pidemmälle mietittyä ideaa. Esimerkiksi veroalennus saattaisi olla yksi keino, tosin en tiedä olisiko se kovin hyvä. Varmasti kuitenkin parempi kuin täysivaltainen DRM-kielto.

    Mitä mieltä muut ovat?

    Profiilikuva käyttäjästä JoonasD6

    JoonasD6

    said

    Olisiko sinulla linkkejä tähän kieltämisideaan? Kuulen tästä nyt ensimmäistä kertaa.

    Profiilikuva käyttäjästä slux

    slux

    said

    Ruuhijärvi:

    Haittavero kuulostaa ideana ihan harkitsemisen arvoiselta. Ainoa kysymys joka jää on, että voisiko teknisin keinoin saavutettu monopoli olla edelleen kannattavampi vaikka siihen haittavero päälle lätkäistäisiinkin.

    Tosin en täysin voi olla samaa mieltä siitä, että olisi noin varmaa ettei Suomessa julkaistaisi ulkomaista tuotantoa jos DRM olisi kielletty. Kyllähän tänne julkaistuun sisältöä mukautetaan paikallisiin oloihin jo nyt esimerkiksi tekstitysten muodossa. Sen lisäksi Suomalainen kuluttajansuoja on nytkin jo varsin vahva eikä se ole aiheuttanut mitään havaittavissa olevaa tuotteiden vähyyttä.

    Argumenttisi kieltoa vastaan kalskahtaa toisaalta täysin verrannolliselta sille, että jos epäkaupallinen kopiointi vapautettaisiin suomessa niin se tarkoittaisi kaikkien tuotteiden julkaisematta jäämistä Suomessa.

    Jarkkoph:

    Itse en ole tuollaista suuntausta vielä havainnut muualla kuin nettipeleissä. Niin kauan kuin ihan kaikkialla ei voida olla jatkuvasti online, niin offline-toiminnallisuutta varmasti vielä joudutaan tarjoamaan. Toki sekin päivä voi vielä koittaa, että kaikki kaikkialla ovat jatkuvasti netissä.

    Uskon kyllä, että tällaiset ”pilviratkaisut” on aika helppoa sisällyttää DRM:n määritelmän piiriin jos halutaan. Toisaalta tämäntyyppinen DRM ei ole edes mitenkään erityisen ongelmallista.

    DRM-suojauksista asia erikseen on sitten nettipelien palvelinohjelmistojen pysyminen vain pelinkehittäjän hallussa ja se onko epäkaupallisen kopionnin vapauttamisen ja DRM-kiellon seurauksena yhä useampien pelien siirtyminen siihen malliin.

    Profiilikuva käyttäjästä Ruuhijarvi

    Ruuhijarvi

    said

    Joonas,
    [quote=]Matti Hiltunen: Hahmottelemani puolueohjelman runko on käytännössä Piratpartietin periaatejulistus jaettuna viiteen käytännön tavoitteeseen. Nämä tavoitteet ovat: ei-kaupallisen kopioinnin vapauttaminen, kaupallisen kopioinnin suojan rajoittaminen viiteen vuoteen, DRM-kielto, patenttijärjestelmän hylkääminen ja yksityisyyden sekä yksilönvapauden kunnioittaminen. Luonnollisesti lopulliseen ohjelmaan jokaista kohtaa on tästä syvennettävä, mutta lyhyt ja yksinkertainen lista keskeisistä tavoitteista on tiedotusmielessä hyvä lähtökohta.[/quote]
    http://piraattiliitto.org/uutiset/2008/02/suomeen-perustetaan-piraattipuolue

    Jarkko, meinasin kirjoittaa äskeiseen viestiini, että ongelmalliseksi tietysti voi nousta DRM:n määritteleminen ja että voidaanko DRM:ksi laskea esimerkiksi pelin mukana tuleva kerran käytettävissä oleva koodi, jota ilman ei pääse nettipeliin mukaan tjs. Mielestäni DRM:n määrittelyyn riittäisi se, että palveluntarjoajan ei tarvitse tarjota piraateille nettipalveluja, vaan piraattipalvelimet pitäisi hoitaa itse, mutta se ei saa estää millään keinoin ohjelman/pelin/musiikin/yms käyttöä muualla kuin netissä eikä nettikäyttö saisi olla edellytys tavalliselle käytölle (paitsi jos kyseessä on esim. nettipeli, jonka perusluonteeseen nettikäyttö perustuu, tietysti). Esimerkiksi siis WoW saisi blokata kaikki warenettipelaajat pois, mutta ei kieltää tietenkään estää warepalvelimia. Nettipeli taas ei saisi vaatia nettitallentamista jne ilman, että joutuu haittaveron piiriin. Jos taas nettiohjelman piratisointi ei söisi valmistajan servereitä, niin en näkisi syytä miksi sen ”suojaaminen” olisi oikein.

    slux, en tarkoittanutkaan, että esimerkiksi musiikkielokuvat jättäisivät saapumisensa Suomeen väliin, vaan lähinnä esimerkiksi suuremman mittaluokan peliprojektit jne, joiden DRM:ää suojellaan erittäin tarkasti. Konsoleissahan tuohon DRM:n suojelemiseen on aika hyvin kyettykin: PS3 ei taida vieläkään olla aivan täysin auki. (Työn alla sekin toki.)

    Profiilikuva käyttäjästä slux

    slux

    said

    Ruuhijärvi kirjoitti:

    Quote:
    slux, en tarkoittanutkaan, että esimerkiksi musiikkielokuvat jättäisivät saapumisensa Suomeen väliin, vaan lähinnä esimerkiksi suuremman mittaluokan peliprojektit jne, joiden DRM:ää suojellaan erittäin tarkasti. Konsoleissahan tuohon DRM:n suojelemiseen on aika hyvin kyettykin: PS3 ei taida vieläkään olla aivan täysin auki. (Työn alla sekin toki.)

    Onhan se kyllä täysin totta, että kiellon tapauksessa konsolivalmistajien saattaisi olla helppoa päättää jättää Suomen laitejulkaisut väliin. Nytkin joillekin markkina-alueille jättävät menemättä tai menevät varsin myöhään. Isojen peliprojektien osalta tosin edelleen olisi olemassa ainakin toistaiseksi PC alustana. Siellä DRM on niin tehotonta, että julkaisut tuskin kaatuisivat sen puutteeseen.

    Tuosta näkökulmasta haittaverossa olisi etunsa, mutta johtaisiko se vaan korkeampiin hintoihin ja siihen, että ihmiset ostaisivat useimmiten pelinsä ulkomailta? Olettaen ettei PS3 ole mikään sattuma niin on mahdollista, että kopiomonopoli tulee jatkossakin säilymään pelilaitteissa suuren osan niiden käyttöiästä tekijänoikeuslaista riippumatta. Käsittääkseni rautaan rakennetulla DRM:llä on ainakin potentiaalia olla hyvin vaikea murtaa pelkin kotikonstein.

    Profiilikuva käyttäjästä Spif

    Spif

    said

    DRM-tekniikat voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti. Jos niistä aiheutuu ongelmia maksaville asiakkaille niin ne joko poistetaan myyjän toimesta kuten musiikin myynnissä on käynyt tai toteutustapaa muutetaan. Ei tarvita kieltoja eikä veroja, koska DRM-haitat näkyvät suoraan myynnissä.

    Hyvänä esimerkkinä toimivasta DRM-tekniikasta on nimenomaan konsolipelit. PC-peleissä DRM:ää on vaikea toteutettaa hyvin, koska kuluttajien softat ja raudat ovat erilaisia. Konsoleilla taas ne ovat täysin samanlaiset jokaisella kuluttajalla. Käytännössä konsolipelien DRM-suojauksien ei tarvitse olla edes murtovarmoja. Xbox360:n saa käsittääkseni modattua niin että sillä toimii warepelitkin, mutta eipä niitä kovin paljoa kuitenkaan wareteta. Modaus on vaikeaa ja se mitätöi boxin takuun. Mikäli haluaa pelata netissä niin modatusta konsolista saa elinikäisen porttikiellon Xbox Liveen. Esteitä piratismille löytyy kyllä vaikka suojaukset olisivatkin murrettavissa. Maksavalle asiakkaalle Xboxin DRM:stä ei kuitenkaan ole mitään haittaa.

    Jos DRM toteutetaan niin että siitä on haittaa piraateille mutta ei maksaville asiakkaille, niin miten sen kieltoa tai haittaveroa edes voisi perustella?

    Profiilikuva käyttäjästä slux

    slux

    said

    Spif kirjoitti:
    Quote:DRM-tekniikat voidaan toteuttaa hyvin tai huonosti. Jos niistä aiheutuu ongelmia maksaville asiakkaille niin ne joko poistetaan myyjän toimesta kuten musiikin myynnissä on käynyt tai toteutustapaa muutetaan. Ei tarvita kieltoja eikä veroja, koska DRM-haitat näkyvät suoraan myynnissä.

    Ensinnäkin on ennenaikaista riemuita musiikin DRM:n kuolemasta koska esimerkiksi Nokia ajaa sitä edelleen voimakkaasti. Toiseksi minusta ei ole lainkaan selvää, että sen väheneminen musiikkikaupoissa olisi ollut seurausta mistään laajasta vastustuksesta ostajien keskuudessa.

    Quote:
    Hyvänä esimerkkinä toimivasta DRM-tekniikasta on nimenomaan konsolipelit. PC-peleissä DRM:ää on vaikea toteutettaa hyvin, koska kuluttajien softat ja raudat ovat erilaisia. Konsoleilla taas ne ovat täysin samanlaiset jokaisella kuluttajalla. Käytännössä konsolipelien DRM-suojauksien ei tarvitse olla edes murtovarmoja. Xbox360:n saa käsittääkseni modattua niin että sillä toimii warepelitkin, mutta eipä niitä kovin paljoa kuitenkaan wareteta. Modaus on vaikeaa ja se mitätöi boxin takuun. Mikäli haluaa pelata netissä niin modatusta konsolista saa elinikäisen porttikiellon Xbox Liveen. Esteitä piratismille löytyy kyllä vaikka suojaukset olisivatkin murrettavissa. Maksavalle asiakkaalle Xboxin DRM:stä ei kuitenkaan ole mitään haittaa.

    Ihmisellä voi ihan todistetusti olla muitakin syitä konsolinsa modaamiseen kuin pelien kopiointi niitä ostamatta. Kopioinninkaan ei pitäisi tällä foorumilla olla asia jolle nähtäisiin olevan hyviä syitä estää. Konsolit ovat tietokoneita joissa DRM menee niin pitkälle, että estää niiden käytön mihinkään muuhun kuin valmistajan hyväksymiin tarkoituksiin.

    Se, että juuri sinä et ole kokenut konsolien DRM-estoja rajoittavaksi on yksi syy miksi en paljonkaan luottaisi siihen, että ihmisten ostopäätökset pitäisivät sitä kurissa. Parhaimmillaankin vain laajoja massoja usein koskettavat ongelmat jäisivät toteutuksista pois.

    Quote:
    Jos DRM toteutetaan niin että siitä on haittaa piraateille mutta ei maksaville asiakkaille, niin miten sen kieltoa tai haittaveroa edes voisi perustella?

    Tuohon vastaaminen on helppoa, koska sille löytyy useita Piraattipuolueen omia argumentteja.
    Epäkaupallista kopiointia koskevalta sivulta voidaan suoraan ottaa nämä kohdat:
    2. Väitteet tiedostonjakamisen haitallisuudesta myyntiin ovat vähintäänkin kiistanalaisia.
    4. Täysin vapaa tiedostonjakamisen salliminen olisi suurin edistysaskel kulttuurin saatavuudelle sitten julkisten kirjastojen.
    5. Epäkaupallisen kopioinnin kielto (DRM) satuttaa muitakin kuin suoranaisia tiedostonjakajia.
    6. Tiedostonjakaminen tuottaa enemmän hyötyä kuin haittaa.

    Profiilikuva käyttäjästä MaXimillion

    Spif kirjoitti:
    Quote:
    Xbox360:n saa käsittääkseni modattua niin että sillä toimii warepelitkin, mutta eipä niitä kovin paljoa kuitenkaan wareteta. Modaus on vaikeaa ja se mitätöi boxin takuun. Mikäli haluaa pelata netissä niin modatusta konsolista saa elinikäisen porttikiellon Xbox Liveen.
    Jos tuo jäisi siihen niin se olisi vielä hyväksyttävää, mutta valitettavasti mikäli Live huomaa sinun käyttävän modattua konsolia se myös lamauttaa kovalevyt konsolista.

    Profiilikuva käyttäjästä Spif

    Spif

    said

    slux

    Tarkoitatko Nokian ajamilla DRM:llä näitä comes with music-systeemejä? En ole pahemmin tutustunut, mutta eikö se tarkoita että puhelimen ostaja voi ladata rajattoman määrän musiikkia ilmaiseksi? Miten tämä nyt sitten on huono asia maksavalle asiakkaalle? Minä puhuin lähinnä suoramyynnissä käytetyistä DRM:stä ja nehän ovat poistuneet. Kuten sanoin: ”Jos niistä aiheutuu ongelmia maksaville asiakkaille niin ne joko poistetaan myyjän toimesta kuten musiikin myynnissä on käynyt tai toteutustapaa muutetaan.”

    Jos kuluttajat kokevat nokian musamyynnit huonoksi niin eihän niitä sitten osteta. Pakkohan Nokian on muuttaa DRM:äänsä asap jos niin käy. Niin se piiri pieni pyörii.

    Miksiköhän kuvittelet vaikkapa Applen poistaneen DRM:t, jos ei sen vuoksi että niistä oli haittaa maksaville asiakkaille? Ei varmasti ainakaan sen vuoksi että piraattien olisi helpompi kopioida niitä. :D

    Piraattipuolueen argumentit epäkaupallisen kopioinnin sallimiseksi ovat toki omastakin mielestäni päteviä siltä osin kun niitä on käytetty esim. puolueohjelmassa. Nyt kuitenkin listasit lähinnä musiikkialaa koskevia argumentteja ja oletat niiden pätevän ihan yhtä hyvin pelialaan.

    Kohta 2: Ei se pelialalla ole kovinkaan kiistanalaista. Vertaa PC- ja konsolimyyntejä vastaaviin latausmääriin.
    Kohta 4: Nojoo tämä tavallaan pätee pelialallakin.
    Kohta 5: Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.
    Kohta 6: Pelit eivät käy keikoilla eikä myy juurikaan oheistuotteita. Pelin maksullinen versio ei anna oikein mitään lisäarvoa piraattiversioon nähden, jos ei ole DRM:ää. Aika vaikea kuvitella, että peleissä toimisi sama tutustumisargumentti kuin musa- tai leffapiratismissa.

    @MaXimillion
    Aijaa, en tiennyt että se tekee sellaistakin. Parannettavaa siis on siinäkin vielä vähän, en kuitenkaan näe syytä kieltää kokonaan Xboxin suojauksia. :)

    Profiilikuva käyttäjästä Pottumaa

    Pottumaa

    said

    Spif kirjoitti:
    Quote:slux

    Kohta 5: Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.

    Tartutaan nyt tähän.

    Oletko kuullut esimerkiksi Ubisoftin uusimmasta DRM suojauksesta, joka vaatii internet yhteyden pelaamiseen. Mikäli internet yhteys katkeaa peli antaa tallentaa edellisessä checkpointissa jonka jälkeen peli lopettaa toimintansa, toisin sanoen sammuu.

    Omasta mielestä ainakin on kohtuutonta vaatia pelin ostaneelta vielä jatkuvaa internet yhteyttä. Nettipelaaminen on nykyaikaa, mutta edelleen varmasti puolet pelaajista ei edes tiedä tälläisestä vaatimuksesta ja ihmettelee miksei peli toimikkaan sillä upouudella tietokoneellaan.

    Ubisoft viimeisimmissä tiedotteissaan on luvannut julkaista peleihin DRM:n kiertävän patchin kun pelin elinkaari tulee täyteen, mutta ubisoftin tuntien tämäkin saattaa jäädä vähän puolivillaiseksi lupaukseksi.

    En edes viitsi aloittaa aikaisemmasta starforce systeemistä avautumista.

    Tai jos vielä halutaan esimerkkejä hakea niin esimerkiksi Spore joka sallii vain tietyn määrän asennuksia.

    Konsolipuolella konsolien modaaminen on edelleen yhtä ”harvinaista” kuin esimerkiksi PlayStation ykkösen aikoihin. Tähän tuskin koskaan tulee minkäänsortin buumia vaikka tuo Xboxin modaaminen vaatii vain uuden firmware päivityksen, tässä tosin on vaikea pysyä sitten mukana Liven kannsa ja välttää ikuiset bannit ja kovalevyjen lukittautuminen.

    Tulipahan avauduttua taas. :dry:

    Profiilikuva käyttäjästä Spif

    Spif

    said

    Olen kuullut ja siksi kehuinkin vain konsolipelien suojauksia. Aiemmassa viestissäni totesinkin että PC-peleille on vaikea tehdä toimivia suojauksia ilman että niistä on haittaa maksaville kuluttajille. Kyllä minä luulen että tuo Ubisoftin suojaus tulee näkymään selvästi myynnissä ja sitä kautta sen käyttöä tullaan pohtimaan tarkemmin tulevaisuudessa.

    Profiilikuva käyttäjästä slux

    slux

    said

    Spif kirjoitti:
    Quote:slux

    Tarkoitatko Nokian ajamilla DRM:llä näitä comes with music-systeemejä? En ole pahemmin tutustunut, mutta eikö se tarkoita että puhelimen ostaja voi ladata rajattoman määrän musiikkia ilmaiseksi? Miten tämä nyt sitten on huono asia maksavalle asiakkaalle? Minä puhuin lähinnä suoramyynnissä käytetyistä DRM:stä ja nehän ovat poistuneet. Kuten sanoin: ”Jos niistä aiheutuu ongelmia maksaville asiakkaille niin ne joko poistetaan myyjän toimesta kuten musiikin myynnissä on käynyt tai toteutustapaa muutetaan.”

    Tulevista laitteista ainakin N900:n seuraaja, Maemo/MeeGo-laite tulee sisältämään rautapohjaisen DRM-järjestelmän. Olisin yllättynyt jos Linux-pohjainen malli olisi ainoa johon Nokia tuollaista kaavailee. Comes With Music on kyllä ainakin toistaiseksi rajoitettu, ilmeisesti jotain huhuja jopa DRM:n poistamisesta on ollut joka tuntuu oudolta siihen nähden että uusien tehokkaampien estojen tuotekehittely selvästikin jatkuu. Musiikin ja muun median kohdalla DRM on vielä yhdellä tavalla huono jota se ei pelien kanssa ole – sen täytyy väistämättä olla sidottu vain tiettyihin laitteisiin ja pahimmillaan vain siihen omaan riippuen siitä millaisia mielivaltaisia estoja on keksitty.

    Quote:
    Jos kuluttajat kokevat nokian musamyynnit huonoksi niin eihän niitä sitten osteta. Pakkohan Nokian on muuttaa DRM:äänsä asap jos niin käy. Niin se piiri pieni pyörii.

    Miksiköhän kuvittelet vaikkapa Applen poistaneen DRM:t, jos ei sen vuoksi että niistä oli haittaa maksaville asiakkaille? Ei varmasti ainakaan sen vuoksi että piraattien olisi helpompi kopioida niitä. :D

    Sanoin jo missä kohdassa minun mielestäni tuollaisen ”kyllä markkinat hoitaa” -ajattelun heikkous on.

    Mitä taas tulee Applen valintoihin oman musiikkikauppansa kanssa niin asia ei ole ihan niin yksinkertainen, että ainoat syyt valita tai olla valitsematta DRM olisivat olleet ”haittaa maksaville asiakkaille” ja ”haittaa piraateille”.

    Applella on epäilemättä ollut tiettyä painetta yhteensopivuuden tarjoamiseen muillekin soittimille kuin vain iPodille sen ollessa sekä suurin ladattavan musiikin myyjä, että suurin mp3-soitinten valmistaja. Tämä on johtanut pariin oikeudenkäyntiinkin. Kuten Jobs Thoughts on Music -esseessään joka tarjoaa kaunistellun kuvan syistä jotka ovat Applen ratkaisuihin johtaneet, tuollaisen yhteensopivan DRM-järjestelmän ylläpitäminen ei olisi erityisen helppoa. Muitakin syitä, yritysten toiminnasta puhuttaessa harvemmin esille nostettavia, tällaiselle valinnalle tietysti voi olla.

    Quote:
    Piraattipuolueen argumentit epäkaupallisen kopioinnin sallimiseksi ovat toki omastakin mielestäni päteviä siltä osin kun niitä on käytetty esim. puolueohjelmassa. Nyt kuitenkin listasit lähinnä musiikkialaa koskevia argumentteja ja oletat niiden pätevän ihan yhtä hyvin pelialaan.

    Minusta se on vakava heikkous piraattipuolueen argumentoinnissa jos ilmenee, että nuo argumentit pätevät vain musiikkiin tai vaikka vain musiikkiin ja elokuviin. Niillähän sentään perustellaan kantaa jonka mukaan kaikki epäkaupallinen kopiointi olisi sallittava.

    Quote:
    Kohta 2: Ei se pelialalla ole kovinkaan kiistanalaista. Vertaa PC- ja konsolimyyntejä vastaaviin latausmääriin.

    Kuten nyt ainakin pitäisi olla musiikin puolelta tullut selväksi, suuret latausmäärät eivät välttämättä tarkoita sitä, että myynti edes kärsisi ja ennen kaikkea myyntiin vaikuttaa pelikoneiden määrä joka voi hyvinkin olla selittävällä tavalla pienempi PC:n puolella. Tiedän, että argumentoit ettei peleihin pätisi sama kuin musiikkiin, mutta että tuollaiset tilastot voisivat olla uskottavia niin se pitäisin ensin osoittaa.

    Quote:
    Kohta 5: Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.

    Haittaa myös vaikkapa pelimodien, homebrewin ja machiniman tekijöitä.

    Quote:
    Kohta 6: Pelit eivät käy keikoilla eikä myy juurikaan oheistuotteita. Pelin maksullinen versio ei anna oikein mitään lisäarvoa piraattiversioon nähden, jos ei ole DRM:ää. Aika vaikea kuvitella, että peleissä toimisi sama tutustumisargumentti kuin musa- tai leffapiratismissa.

    Minun ei todellakaan ole vaikea kuvitella, että peleissä toimisi tutustumisargumentti. Ihan henkilökohtaisesti se on minulla toiminut useaan otteeseen ja osasta pelejä tehdään jollain aikataululla jopa demoja juuri siksi, että pelintekijätkin tuntuvat uskovan tutustumisargumenttiin. Nähdäkseni kohdassa 6 viitatut edut eivät tosin oheistuotteisiin tai tutustumisargumenttiin suoranaisesti liittyneet.

    Profiilikuva käyttäjästä slux

    slux

    said

    jarkkoph kirjoitti:
    Quote:
    Et ilmeisesti seuraa pelialaa kauhean aktiivisesti? Kyllä se suuntaus tulevaisuuden peleissä on, että osa pelin toimintalogiikasta siirtyy toimimaan ainoastaan julkaisijan omille servereille, jolloin pelin pelaaminen edellyttää jatkuvaa yhteyttä julkaisijan servereihin.

    Pelin murtaminen ei niin vain onnistu jos osia pelin ohjelmakoodista puuttuu murretusta versiosta kokonaan, koska ne sijaitsevat ainoastaan pelin julkaisijan palvelimilla. Pelkällä peliclientilla yksinään ei tee välttämättä mitään tai se toimii sen verran, että sitä voi käyttää demona pelille.

    http://www.tilt.tv/?cm=news&aid=18013

    En usko, että yksinpelien siirtäminen osittain servereille saavuttaisi juuri mitään sillä aito pelikopio pääsee kuitenkin tuohon sisältöön käsiksi -> crackin tekijä pääsee siihen käsiksi ja voi hakea sen osaksi wareversiota. Se on vain yksi kiemura lisää pitkässä linjassa PC-pelien kopioinnin vaikeutusyrityksiä eikä varmaan millään periaatteellisella tavalla sen mahdottomampi kierrettävä kuin aiemmatkaan.

    Tuon Ubisoftin suojaukseen liittyvien tämänpäiväisten epämääräisten lausuntojen lisäksi en ole myöskään tämmöistä kehityistä mitenkään laajemmin tähän asti edes todennut vaikka mielestäni kyllä seuraan pelialaa kohtalaisen hyvin.

    Profiilikuva käyttäjästä Ruuhijarvi

    Ruuhijarvi

    said

    Spif kirjoitti:
    Quote:Ei se pelialalla ole kovinkaan kiistanalaista. Vertaa PC- ja konsolimyyntejä vastaaviin latausmääriin.

    Suuret lautausmäärät eivät tarkoita, että myyntiä on menetetty paljon, kuten jo tuli mainituksi. Syitä voidaan varmasti hakea myös siitä, että ihmiset kokeilevat PC:llä ja ostavat konsolille. Konsolilla nettipelaaminen on vaivattomampaa ja moni tuntuu pitävän konsolien helppokäyttöisyyttä ja DRM:n vaivattomuutta peruskäytössä suuremmassa arvossa kuin teho-PC:n parempaa grafiikkaa. Se on ihan samalla tavalla kiistanalaista pelialallla.

    Spif kirjoitti:
    Quote:
    Lähinnä se haitta on, että maksettuja pelejä ei voi varmuuskopioida. Toisaalta peleissä ei ole samanlaista uudelleenkäyttöarvoa kuin musiikissa ja pelien hinnat putoavat nopeasti. Eli ei tämäkään argumentti ihan suoraan käänny musiikista pelialalle.

    Lähinnä? Tuohan on merkittävä haitta. Jos konsoli menee rikki, ei esimerkiksi Nintendo korvaa aiemmalle konsolille ladattuja pelejä. Tarpeeksi suuri vitutuksen aihe on jo se, että tallenukset on menneet Wiin mukana, mutta kun parin sadan euron edestä virtuaaliomaisuutta on samaan aikaan tipotiessään, on haitta jo suunnaton. Lisäksi käyttäjät eivät voi luoda laitteille sisältöä.

    Miten niin ei ole uudelleenkäyttöarvoa? Nimim. Banjo-Kazooie >10 kertaa läpi. Uskon, että ainakin omalla kohdallani yhtälössä läpipeluukerrat/läpipelatut pelit=x olisi x jossain kolmen paikkeilla. Okei, matalampi kuin musiikilla, mutta toisaalta kun miettii yhteen läpipeluukertaan kuluvaa aikaa jne…

    Eli kääntyy melko suoraan.

    Spif kirjoitti:
    Quote:
    Pelin maksullinen versio ei anna oikein mitään lisäarvoa piraattiversioon nähden, jos ei ole DRM:ää. Aika vaikea kuvitella, että peleissä toimisi sama tutustumisargumentti kuin musa- tai leffapiratismissa.

    Itseasiassa ainakaan itselleni peli ei tuota samanlaista tyydytystä, jos se ei ole oikea versio, eli sitä ei ole saatu lahjaksi (alias sen tilalle olisi voinut saada jotain muuta, jos pelin olisi warettanut) tai ostettu itse (alias rahalla olisi voinut ostaa jotain muuta, jos olisi warettanut). Lainapelinkin pelaaminen jostain syystä tuntuu hyvältä, mutta en ole itse ainakaan koskaan syttynyt kummemmin pelipiratismille. DRM:ää vihaan silti yli kaiken, koska se rajoittaa pelin pelaamista missä tykkää.

    Vaikka DRM teettää peruskäytössä vähemmän ongelmia konsoleilla kuin tietokoneilla, on se oikeastaan rasittavampaa konsoleilla, koska sen kiertäminen on liian vaikeaa. Esimerkiksi digitaalisten pelien lainaaminen on käytännössä mahdotonta ja oman Xbox Live -tunnuksen ostosten käyttäminen kahdessa eri konsolissa on erittäin työlästä, koska joka kerta on ”palautettava” tunnus ko. konsolille, mihin menee pari minuuttia. Ilman digitaalista käytönhallintaa ongelmaa ei olisi, vaan samaa käyttäjätunnusta pystyisi vaivatta käyttämään konsolilla kuin konsolilla.

    Aito peli tuo vähintään saman verran lisäarvoa kuin maksettu musiikki, minulle itselleni moninkertaisesti enemmän.

    Tutustumisargumentti taas on erittäin hyvä, koska kaikista peleistä ei julkaista demoa, ja jos julkaistaan, niin se on usein naurettavan suppea.

    //Mitä tulee DRM-veroon, ja sen aiheuttamaan tuotteiden kallistumiseen, olisi se mielestäni suotavampi vaihtoehto kuin DRM:n kieltäminen kokonaan. DRM:stä poistumiseen taas tulee tarjota muitakin kannustamia kuin kuluttajien marina, koska kuluttajat ovat tyhmiä, eivätkä oikeasti tiedä mitä haluavat ja tarvitsevat, tai niin ainakin meihin tunnutaan suhtautuvan myyntipuolella. Myyntipuoli määrää tarpeet, eivät ostajat. ;)

    Profiilikuva käyttäjästä Spif

    Spif

    said

    Suuret lautausmäärät eivät tarkoita, että myyntiä on menetetty paljon, kuten jo tuli mainituksi.

    Ei välttämättä, mutta toisaalta ihan yhtä hataralla pohjalla on väite että luvattomat lataukset lisäisivät myyntiä. Pelialalta ei käsittääkseni ole tehty aiheeseen liittyviä tutkimuksia joten turha meidän on tästä väitellä pelkästään omien kulutustottumusten pohjalta. :) Yksityisen kopioinnin vaikutus myyntiin ei varsinaisesti edes liity tähän DRM-aiheeseen. Yksityinen kopiointi voidaan sallia vaikka peleissä käytettäisiinkin DRM:ää. Ainahan ne DRM:t on kuitenkin onnistuttu murtamaan.

    En löytänyt puolueohjelmasta muuta DRM:ään liittyvää kohtaa kuin: ”Tekniset suojakeinot ja sopimusehdot eivät saa haitata kuluttajansuojan toteutumista.” En myöskään löytänyt yksityiskohtaisempaa selostusta mitä tällä tarkoitetaan.

    Minusta riittäisi, että peleille annettaisiin takuuaika oli ne sitten digitaalisia tai fyysisiä. Tai ehkä konsolin takuun pitäisi kattaa myös ladattujen sisältöjen korvaus laiterikon sattuessa. Käytännössä siis Xboxin marketplacen kaltainen digimyynti olisi kutakuinkin riittävä ratkaisu. Sieltähän voi ladata kertaalleen maksetut sisällöt niin monta kertaa kuin haluaa. Lataukset taitaa olla sidottu Live-tunnusten lisäksi konsoliin (?), mutta takuuhuollossa voitaisiin siirtää ne konsolisidokset uuteen laitteeseen. Tämä ratkaisisi jossain määrin varmuuskopiointiongelman.

    Ehkä voitaisiin myös laillistaa suojausten murtaminen tietyin ehdoin (yksityiseen/epäkaupalliseen käyttöön ja takuun menetys jos esim. konsolin rautaan tehdään muutoksia), mutta DRM-kieltoa tai haittaveroa en kannata koska mielestäni DRM:stä on myös paljon hyötyjä erityisesti pelialalla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 22)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin