Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Etäosallistuminen puoluekokouksiin

Etusivu Foorumit Piraattipuolueen toiminta Etäosallistuminen puoluekokouksiin

Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Maria Maria 6 vuotta, 6 kuukautta sitten.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
  • Profiilikuva käyttäjästä Jukka Tuohimetsä

Otin juuri 27.12.2010 PP:n hallituksen kokouksessa esille etäosallistumisen kokouksiin. Varsinkin etäosallistumismahdollisuus puoluekokouksiin tietoturvan ja henkilöllisyyden varmistamisen suhteen suljetuissa äänestyksissä, jollei etäosallistumista ole toteutettu pätevillä järjestelmillä.

Kokouksen mainittiin http://heliosvoting.org/ nettiäänestysjärjestelmänä.

Itselleni tuo ei ole tuttu, joten kommentteja kaivataan.

Erityisesti puolue kaipaa turvallista ja luotettavaa etäosallistumisen mahdollistavaa järjestelmää.

Lisäksi scoffa ja puuhkaja kaipasi järjestelmään ”Single Transferable Vote” vaalitavan laskuria.

Profiilikuva käyttäjästä Horsmalahti

Ehdotan heliosta:
    No one knows how you voted, but you can track your vote and everyone can check the tally. Our technology is fully open.

Sen voi myös asentaa omalle palvelimelle. Tukee Openid:tä ilmeisesti.

Profiilikuva käyttäjästä Maria

Maria

said

Nawin ehdottama helios on ainakin avointa, joka on vähimmäisedellytys järjestelmälle.
    Suurin hankaluus on varmistaa siitä että äänestys on vapaasti tehty.
    Näitä voidaan ajatella suoritettavaksi paikallisten yhdistysten tiloissa ja jos itse systeemi on sellainen että sen päälle ymmärtää tavallisella piraattirouvan logiikalla.
    Siis voimmehan varmentaa itse että kone on todella laskenut meidän äänemme?

Profiilikuva käyttäjästä snowballschance

Maria kirjoitti:
    Quote:Siis voimmehan varmentaa itse että kone on todella laskenut meidän äänemme?

Systeemin tulee ainakin yhtä luotettava kuin käytettyjen vaalitapojen. Ylimääräisiäkään ääniä ei saa ilmetä.

Olen muuten ollut itse kerran äänestyksessä, jossa vaadittiin 2/3 enemmistöpäätös ja sitä ei ihan saatu kokoon, mutta voittanut puoli väitti, että näin tapahtui, ja hävinnyt puoli ei osannut laskea. Annan tunnustuksen huijanneelle puolelle hyvästä pokasta.

Kerran taasen oli osakemäärään perustuva äänestys, jossa oli sääntöjen mukaan käytössä äänioikeusleikkuri, paitsi että sitä ei käytetty.

Ja joskus on äänestetty asioista, joista äänestämiseen ei tarvinnut suostua eli yksikin vastustaja olisi voinut kaataa esityksen, jos olisi ymmärtänyt kieltäytyä äänestämästä.

Profiilikuva käyttäjästä Maria

Maria

said

Systeemin tulee olla läpinäkyvä ja sellainen että voimme tarkastaa sen oikeellisuuden jälkeenpäinkin.
    Varmaankin helioksen rinnalla, jopa yhteydessä voi käyttää myös paperitulosteita jolloin halutessamme voimme tarkastaa laskennan. Tämähän ei ole ongelma kun itse äänestys joka tapauksessa tapahtuu kokoustilassa, ja tulosteäänet voimme arkistoida. Sovelluksen pitää sitten tulostaa sinne annettu ääni oikein.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin