Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Keskustelu ja kysymyksiä ehdokkaille

Etusivu Foorumit Arkisto Kevätkokous 2012 Keskustelu ja kysymyksiä ehdokkaille

Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä tkorppi tkorppi 5 vuotta, 5 kuukautta sitten.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija

Scoffa

said

Täällä voi esittää kysymyksiä sekä hallitus-, että puheenjohtajistoehdokkaille. Kaikkien ehdokkaiden toivotaan seuraavan ketjua, vastauspakkoa ei ole. Kysymykset luonnollisesti mielellään sellaisia, joilla voi olla merkitystä valinnan kannalta.

Kysymyksen voi kohdistaa tietylle ehdokkaalle tai kaikille. Mainitse tieto heti ensimmäisellä rivillä.
    Tässä ketjussa voi esittää myös yleisiä kysymyksiä hallituksen valitsemiseen liittyen.

Puheenjohtajistoehdokkaat
    Hallitusehdokkaat

Profiilikuva käyttäjästä Yaamboo

Yaamboo

said

Pitäähän jonkin jotain kysäistä :P

Mitkä ovat tärkeimmät keinot, joilla kasvatatte Piraattipuolueen suosiota kaksivuotiskautenne aikana?

Profiilikuva käyttäjästä Tronic

Tronic

said

Kierrän parhaillaan ympäri Suomea herättelemässä horroksessa olevia piirejä ja autan pystyttämään uutta paikallistoimintaa. Aktiiveille täytyy soittaa henkilökohtaisesti ja paikallistapahtumia bileistä katukampanjointiin tarvitaan muuallekin kuin Helsinkiin, muulloinkin kuin vaalien aikaan. Puoluehallitukselle ottaisin erityisesti tehtäväksi tavata horroksessa olevia piirejä ja selvittää miksi toiminta on hyytynyt.

Vaalien kannalta puolueen uskottavuutta täytyy edelleen kehittää. Eduskuntavaalit olivat hyvä askel, mutta vielä on paljon tehtävää, jotta olisimme yhä useammille vakavasti otettava vaihtoehto pelkän protestipuolueen sijaan. Puolueohjelman laajennus oli eduksi ja tulevaisuudessa näkisin ohjelmaa edelleen maltillisesti laajennettavan nykyisestä. Kampanjoinnissa ja ehdokasasettelussa tulisi muistaa, ettei mikä tahansa julkisuus ole hyvää julkisuutta. Negatiivinenkin julkisuus on kuitenkin väistämätöntä ja tehokkain tapa torjua sen haittoja on tuoda näkyvästi esille myös piraattien varsinaista viestiä sekä muuta toimintaa.

Puolue ajaa hallinnon avoimuutta, kommunikaation parantamista ja parempia tietojärjestelmiä. Näiden tulisi näkyä myös puolueen omassa toiminnassa, erityisesti siten että puoluehallitus, paikallisyhdistykset ja piirit tiedottaisivat toisilleen toiminnastaan. Tietojärjestelmien kehitystä ikävä kyllä rajoittaa se, että hommaa tehdään vapaa-ajalla ja nollabudjetilla. Resurssit huomioiden en voi kuin olla tyytyväinen verkkopalveluihimme, vaikka parantamisen varaa toki on.

Pitkällä tähtäimellä puolueelle ja piiriyhdistykselle on pakko saada oikeaa rahoitusta ja myös palkattua henkilökuntaa.

Profiilikuva käyttäjästä Ahto Apajalahti

Mitkä ovat tärkeimmät keinot, joilla kasvatatte Piraattipuolueen suosiota kaksivuotiskautenne aikana?

Olen järjestötoiminnassa oppinut olemaan varovainen lupauksissani. Puolueen suosion kasvaminen on kiinni jokaisesta aktiivista ja kannattajasta, ja erityisesti kaikista puolueen luottamustoimissa toimivista. Vaikka yksinäni raataisin itseni burnouttiin asti (mikä on tainnut olla välillä lähellä), pelkästään se ei veisi puoluetta kovin pitkälle mihinkään suuntaan.

Olen myös oppinut ottamaan asioiden organisoinnin, suunnitelmallisuuden ja sisäisen viestinnän vakavasti. Oma koneisto täytyy olla toiminnassa, jotta suosio voi kasvaa. Tähän pyrin keskittymään nyt kevällä, jotta organisaatio olisi vaalikunnossa kesän – siis aktiivisen kaduilla ja kesätapahtumissa kampanjoinnin – alkaessa.

Omat vahvuuteni ovat kirjottamisessa, tutkimisessa ja kabinettivaikuttamisessa (lobbaamisessa). Haluaisin keskittyä yhä enemmän niihin. Tämä tarkoittaisi tapaamisissa, tilaisuuksissa ja kokouksissa käymistä, verkostojen luomista sekä aktiivisempaa osallistumista julkiseen keskusteluun blogeissa ja kirjojenkin muodossa.

Vastaavasti haluaisin vähentää osallistumistani tapahtumien järjestämiseen, byrokraattiseen/tekniseen taustatyöhön ja sisäiseen tiedotukseen. Piraattipuolueen perushallintoa olen toki valmis edelleen hoitamaan sen mitä vpj:nä joka tapauksessa joutuisi, ja kehittämään organisaatiota.

Olen käsittääkseni ihan siedettävä julkinen esiintyjä, ja tätä harjoitan mielelläni jatkossakin enenevässä määrin. Olen myös valmis kehittämään itseäni tällä alalla.

Profiilikuva käyttäjästä Raoul Plommer

Aion osallistua puolueen toimintaan jatkossakin aktiivisesti ja saada puolueen hyvää ohjelmaa julkisuuteen. Suosiomme on edelleen lähes täysin kiinni näkyvyydestämme.

Pidän tiedottajan roolista enemmän epävirallisten kanavien kautta, sillä kommunikaatiotaitoni ovat vahvemmat kasvotusten. Kiinnostavan tekstin kirjoittaminen tyylipuhtaasti ja tunteilematta tuntuu usein nousevan minulle esteeksi hedelmällisen keskustelun aikaansaamiseksi – livenä harkitsen sanojani mielestäni enemmän.

Aikomukseni onkin tehdä paljon töitä saadakseni puolueelle lisänäkyvyyttä ”kadulla”. Kesällä Piraatit tulevat näkymään festareilla, puistoissa, kahviloissa, pubeissa, paneeleissa ja seminaareissa ainakin minun toimestani. Mielestäni ensimmäinen TV-esiintymiseni eduskuntavaalien alla meni suhteellisen hyvin ja sain siitä ja vaalimökkityöskentelystä lisää itsevarmuutta hoitaa Piraattipuolueen edustamista.

Tavoitteenani lokakuussa järjestettävissä kunnallisvaaleissa on saada kaksi Piraattien valtuutettua läpi Helsingin piirissä. Paikka puoluehallituksessa antaa minulle mahdollisuuden maksimaaliseen vaikuttamiseen puolueessa ja mielestäni maan suurimman kunnallisvaalipiirin puheenjohtajuus ilman puolueen hallituspaikkaa tuntuisi hieman oudolta. :dry:

Profiilikuva käyttäjästä villehautakangas

1. Toiminnan luominen, siihen osallistuminen, ja koko ajan kaikesta tiedottaminen.

Meillä on rahkeet olla näkyvästi mukana oikeastaan kaikessa, mikä liittyy jotenkin Piraattipuolueen intresseihin. Viimeaikaiset ACTA-mielenosoitukset ovat olleet menestys, ja mobilisoineet myös muita poliittisia järjestöjä kiitettävästi. Mutta aktivismi on paljon muutakin, ja sitä pitäisi edistää sekä puolueen, että yksilöiden tasolla.

Erilaiset kansalaisfoorumit, workshopit, seminaarit – näitä järjestetään jossain päin Suomea harva se viikko. Näistä on tiedotettava aktiiveille, mutta erityisesti passiiveille. Lisäksi Piraattipuolueen pitäisi itse alkaa järjestää myös tällaisia ulospäinsuuntautuvia tapahtumia, edes muutama per vuosi.

Tapahtumat tulisi myös tallentaa asiallisesti ja levittää Internetissä – blogikirjoitukset ja lehdistötiedotteet onnistuvat meiltä jo paremmin kuin hyvin, joten miksei onnistuisi myös nettitelevisio, kun riveissämme kuitenkin riittää AV-osaajia? Tähän tulisi panostaa.

2. Yhteyksien pitäminen päättäjiin, poliitikkoihin ja järjestöihin.

Meidän tehtävämme ei ole pelkästään kerätä suosiota itsellemme, vaan myös asioille, joita olemme luvanneet edistää. Tämä edellyttää, että otamme kantaa yhä aktiivisemmin.

Toimimme näkyvästi ja johdonmukaisesti sellaisten asioiden kuin päätöksenteon avoimmuuden, kansalaisoikeuksien, vapaan tiedonvälityksen ja demokratian puolesta, ja osallistumme silloinkin, kun kampanja ei ollut oma keksimä.

Löytyy monta asiaa, joiden suhteen voimme tehdä yhteistyötä myös muiden puolueiden, nuorisojärjestöjen, yhdistysten ja kansanliikkeiden kanssa. Näiden suhteen on etsittävä sitä, mikä kulloinkin yhdistää, ei sitä, mikä erottaa.

Konkreettisista asioista mm. perustulon edistäminen, LGBIT-oikeudet ja humaanimpi päihdepolitiikka ovat useimpien jäsentemme sydäntä lähellä (ja puolueohjelmassamme). Ja juuri nyt hyvin ajankohtaisena, jopa sellainen no-brainer kuin korruption ja salailun vastustaminen kaikilla yhteiskunnan tasoilla.

3. Kansainväliset yhteydet

Meillä on kymmeniä sisarpuolueita ympäri maailmaa, joka ainoassa maanosassa, mutta nykyinen yhteydenpitomme heihin ontuu pahasti. Tämä on typerää, sillä meillä kuitenkin on kielitaito ja Internet, ja matkustaminenkin on nyt niin halpaa ja helppoa kuin se on koskaan ollut. Ja niillä ulkomaanpiraateilla on paljon hyviä ajatuksia kopioitavaksi – ehkä meilläkin olisi jotain heille?

Tämä on toki ongelma myös ulkomailla: monen maan Piraattipuolueesta ei saisi mitään selkoa ilman netin käännöspalveluita. Mutta me voisimme toimia esimerkkinä, ja ylläpitää vähintään kattavaa infosivua myös englanniksi.

Eräs ulkomaalainen piraatti vieraili Suomessa useita kertoja, ennenkuin löysi meidät. Toinen asui Suomessa pari vuotta, ennenkuin huomasi, että täälläkin on toimiva puolue. Josko tehtäisiin itsemme vähän helpommin löydettäviksi ja lähestyttäviksi?

Älkää äänestäkö minua, vaan alkakaa itse puuhata mm. yllämainittuja asioita.

Profiilikuva käyttäjästä kummostain

kummostain

said

Haen hallituksen jäseneksi.

Olen Tronicin kanssa aikalailla samoilla linjoilla. Vahvuuteni on verkostoituminen (vaikka onkin alkumetreillä) sekä sovittelu/sovittaminen. Pyrin kevään ja kesän mittaan herättelemään piraatteja savossa, mainostamaan piraatteja keikoilla, luomaan performansseja ja tapahtumia (mikään ei tule yllätyksenä, kysyn vähintäänkin piirihallituksen mielipidettä ennenkuin järjestän mitään).

Osallistun kunnallisvaaleihin Espoossa. En kalastele ääniä vain itselleni. Pääasia on että piraatteja pääsee sisään. Sillä ei ole väliä olenko se minä vai joku muu samanhenkinen.

Profiilikuva käyttäjästä Pekka Mustonen

Tietoisuuden lisääminen siitä, keitä me olemme. Liian monesti olen kuullut naurahduksia, kun ole kertonut edustavani Piraattipuoluetta. Samoin on syytetty varkaiksi yms. puppua. Tarkoituksena olisi nostaa tietoisuutta Piraattipuolueesta. Tulen (riippumatta tulenko valituksi hallitukseen) myös tuomaan esille Piraattipuolueen näkökantaa päivänpolttaviin asioihin. Esimerkiksi tällä hetkellä ACTA pyörii julkisuudessa, mutta minun mielestäni Piraattipuolue on aivan liian vähän esillä asian suhteen. Puolueen tulee olla äänessä aina, kun mediassa jotain meitä liikuttavaa asiaa käsitellään. Antaa lausuntoja, työntää itseään vaikka väkisin mukaan erilaisiin foorumeihin yms. keskusteluihin, julkaista lehtijuttuja paikallislehtiä myöten… Tällaista minä tahdon nähdä enemmän.

Piraattipuolueen on mentävä sinne, missä ihmiset ovat. On oltava kesällä kadulla, festareilla, baareissa… nyt vaikka jo hiihtokeskuksissa (rinnettä alas lippu liehuen, näyttäs hyvältä). Tätä myötä toivottavasti puolueeseen liittyy uusia jäseniä ja saadaan toimintaa aktiivisemmaksi piiritasollakin. Toimintaa pitäisi saada useampaan kuntaan, tällä hetkellä puolue toimii ihan vain Suomen suurimmissa keskuksissa ja vähän heikosti niissäkin.

Puolueen nettisivuihin pitää panostaa enemmän. Tämä kolahtaa omaan nilkkaan ja pahasti kun Pohjois-Karjalan piirijärjestön tiedot ja sivut ovat mitä sattuu, eikä meidän kokouksia näy tulevissa tapahtumissa. Asioita kuntoon näköjään ensin omasta päästä.

Niin ja loppukevennyksenä; aion hommata auton, jonka koristelen puolueen värein (auton mallista, ja värityksestä/kuvioinnista otan ehdotuksia vastaan. Ei saa olla kallis, olen köyhä). Tätä käytän sitten ainakin kunnallisvaalikampanjan ajan.

Profiilikuva käyttäjästä Delvor

Delvor

said

Minun näkökulmastani avainasemassa seuraavan kahden vuoden aikana ovat matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuksien kehittäminen, sekä yhteisöllisyyteen panostaminen.
    Keskeistä on jatkaa piraattiyhteisön kehittämistä suuntaan, jossa uusien tulijoiden on entistä helpompi päästä mukaan porukkaan.
    Käytännössä tähän liittyy kaksi avainkysymystä joiden parissa työskentelen mielelläni:
    1. Piraatit sosiaalisena yhteisönä – Kuinka kehittää ja vaalia yhteishenkeä, siten että se myös näkyy positiivisesti ulospäin, ja houkuttelee siten myös uusia liittymään porukkaan.
    2. Piraatit toiminnallisena ryhmänä – Kuinka kehittää puolueen toimintamalleja siten että myös uusien tulokkaiden on helppo löytää itselleen mielekästä tekemistä.

Profiilikuva käyttäjästä tkorppi

tkorppi

said

Puheenjohtajistoehdokkaille esittäisin seuraavan kysymyksen: Jos pääset puheenjohtajistoon, mitä aiot tehdä eri tavalla kuin Piraattipuolue on tähän asti tehnyt?

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)

Alueelle ‘Kevätkokous 2012’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.

Siirry työkalupalkkiin