Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

  • Profiilikuva käyttäjälle proffa
    aktiivinen 1 päivä, 14 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 1 viikko, 1 päivä sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 2 kuukautta sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 2 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 3 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
    aktiivinen 3 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
    aktiivinen 3 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 3 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten

Matematiikka

Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  korppi 5 vuotta, 4 kuukautta sitten.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Viestit
  • Profiilikuva käyttäjästä korppi

    korppi

    said

    Perusopetuksen tuntijaon uudistamisesta on päätetty, ja matematiikan ja kovien luonnontieteiden määrää ei lisätty, vaikka matematiikan tuntimäärät ovat Suomessa pieniä muihin maihin verrattuna. Lisäksi näiden aineiden osaaminen on välttämätöntä, jos haluamme edelleen pysytellä korkean teknologian maana. Itse myös pidän matematiikan opiskelua hyvänä apuvälineenä loogisen ajattelun kehittämisessä.

    Ajattelin vain tiedustella, löytyisikö Piraateista laajemminkin kannatusta näiden aineiden tuntimäärien lisäämiselle, kun täällä sentään on aika paljon ihmisiä, joiden tausta on tekniikassa. Voisi harkita jonkunlaisen epävirallisen julkilausuman kehittelyä.

    • Tätä aihetta muokkasi 5 vuotta, 4 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä korppi korppi.
    Profiilikuva käyttäjästä Gagis

    Gagis

    said

    Olen fyysikko ja haluaisin tietenkin tunkea jo ekalauokkalaisille differentiaaligeometriaa ja kvanttimekaniikkaa jos vain voisin.

    Opetussuunnitelmista voisi olla ihan fiksua vähentää poliittista kontrollia ja siirtää enemmän vastuuta yliopistoille ja kouluille itselleen niin luonnontieteiden opetuksessa päästäisiin pois 1800-luvulta ja matematiikassa eteenpäin 1700-luvulta.

    Profiilikuva käyttäjästä korppi

    korppi

    said

    Itse en ihan ymmärrä, mitä sillä voitettaisiin, että koulujen poliittista kontrollia vähennetään. Kun kyse on kuitenkin yhteiskunnan ylläpitämistä laitoksista, minusta on ihan asiallista, että sitä kontrolloidaan.

    Jos koulujen osalta kontrollia vähennetään, tämä ei nähdäkseni heijastu kunnolla oppilaiden valinnanvapaudeksi. Monet haluavat käydä peruskoulun lähikoulussaan eikä matkata jonnekin kilometrien päähän, joten vapaammassa mallissa koulutus menee arpapeliksi: Sitä opiskellaan, mitä lähikoulu sattuu tarjoamaan.

    Yliopistojen opetussisältöjen vaatimuksista en ole ihan ajan tasalla, mutta mulla on sellainen mielikuva, että ne saavat jo nyt valita oppisisältönsä suht vapaasti. Ainakin silloin kun luennoin matematiikan laitoksella erikoiskurssin, sain räätälöidä sen juuri niin kuin halusin, ja opintopisteet ropisivat oppilaiden plakkariin ihan siististi.

    Profiilikuva käyttäjästä Gagis

    Gagis

    said

    Puoluepolitiikka kun johtaa populististen asioiden suosimiseen tieteellisesti pätevien asioiden sijaan. Siis opetussuunnitelmia olisi parempi siirtää professorien käsiin kansanedustajien käsistä. Ei tuntijakojen pitäisi kuulua hallitusohjelmien kompromissiratkaisuihin.

    • tätä vastausta muokkasi 5 vuotta, 4 kuukautta sitten Profiilikuva käyttäjästä Gagis Gagis.
    Profiilikuva käyttäjästä korppi

    korppi

    said

    Kuinka sitten noin käytännössä peruskoulun opetussuunnitelman muodostaminen pitäisi tehdä? Antamalla yksittäisille kouluille päätäntävaltaa? Vai perustamalla jonkunlainen professorien komitea, joka päättäisi sen valtakunnallisesti? Ketä pidät riittävänä asiantuntijana päättämään asiasta? Kasvatustiede on luonteeltaan aika epäeksaktia, joten sieltäkin löytyy mielipiteiden kirjoa, ja eri oppialojen professorit varmasti yliarvioivat oman oppiaineensa merkityksen, eli politiikalta ei nähdäkseni professorimallissakaan säästytä.

    Itse kuitenkin kannatan edellisessä postauksessani mainitsemista syistä jonkunlaista keskitettyä mallia, olivatpa päättäjinä sitten poliitikot asiantuntijoihin tukeutuen tai professorit.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin