Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Mikä korttien keräämisessä tahmaa?

Etusivu Foorumit Piraattipuolueen toiminta Mikä korttien keräämisessä tahmaa?

Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 6 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Ahto Apajalahti Ahto Apajalahti 8 vuotta, 8 kuukautta sitten.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija

Henu

said

Korttien kerääminen tahmaa todella pahasti, ainakin jos on vähääkään uskominen wikissä olevaan tilastoon http://wiki.piraattipuolue.fi/Kannattajakorttitilanne.

Puolueella on jäseniä noin 820, eli jokaisen jäsenen pitäisi kerätä vain viisi korttia itsensä lisäksi (tai kuusi jos on alle 18vuotias). Toisin sanoen luulisi, että korttikampanja olisi ohitse hetkessä, varsinkin kun ottaa huomioon että jotkut ovat keräilleet kymmenittän kortteja. Omasta kaveripiiristä saa helposti reilut kymmenen korttia jos kukaan muu ei ole vielä käynyt sieltä keräämässä.

Toivisin, että porukka jaksaisi tähän topikkiin avautua kohtaamistaan vaikeuksista korttien keräämisen kanssa. Yhdessä voisimme pohtia miten parantaa tulosta ja voittaa vaikeuksia.

Ongelmia joihin itse olen törmännyt on mm:

[li]Jännitys. Varsinkin kadulla kerääminen oli aluksi hieman oudon tuntuista, varsinkaan kun en ole mitään tämän kaltaista aiemmin tehnyt. Lisäksi jännitystä on esiintynyt ihan siinäkin kun kavereilta pitäisi kysyä. Mutta jännitys on helposti voitettu kun vaan alka keräillä kortteja.[/*:m]
      [li]Pettymys kavereista jotka eivät kirjoita korttia. Olen törmännyt kavereihin jotka eivät ole suostuneet allekirjoittamaan kortteja vaikka olen pyytänyt niitä ihan niinkin yksinkertaisella perusteella, että tukisi minun harrastustani. Tämä on tietenkin vienyt motivaatiota, mutta toisaalta suurin osa kavereista on ilolla kirjoittanut. Siitä suuri kiitos heille :)[/*:m]

Alla olevaan wiki-sivuun on kirjattu hieman ohjeita siitä, miten kannattajakortteja kannattaa kerätä. Nyt olisi todellakin korkea aika kaikkien ottaa itseään niskasta kiinni ja kerätä kaveriporukka läpi. Jos ei se riitä niin sitten jatketaan kadulle. Se voi aluksi tuntua oudolta, mutta kyllä siihen tottuu ja huomaa että se on ihan hauskaa ja palkitsevaa.
    http://wiki.piraattipuolue.fi/Ohjeita_kannattajakorttien_ker%C3%A4%C3%A4jille

Profiilikuva käyttäjästä Gagis

Gagis

said

Hidasta tosiaan on ollut mutta tieto ylipäätään puolueen olemassaolosta on levinnyt yllättävän hitaasti.

vasta ihan viimeisimpinä viikkoina on alkanut Jyväskylässäkin jengi aktioitua… Vähän.

Eiköhän se siitä kunhan kaikki jäsenet saadaan mukaan kampanjaan.

Profiilikuva käyttäjästä sarjuva

sarjuva

said

Ennen kuin alan vuodattamaan tuota mininovelliani (jonka julkaisen kahdessa osassa) kerron omat vaikeuteni keräämisessä:

Jännittää (totta kai, niinhän kaikkia)
      Uskalluksen puutetta: ei oo tullut esim. mentyä niille massaluennoille keräämään mistä on ajatellut, salissa asti ollaan käyty jännittämässä tilannetta
      Ajankäytön suunnittelu on rapautunut viime aikoina ja se on näkynyt myös suunniteltujen yksinkeräystempausten toteutumattomuutena

Sitten jaaritteluihin;
    [quote=Gagis]Hidasta tosiaan on ollut mutta tieto ylipäätään puolueen olemassaolosta on levinnyt yllättävän hitaasti.[/quote]
    Sen lisäksi kommunikaation keskityttyä ircin puolelle (vinkkinä niille jotka eivät ole PP:n ircissä käyneet: se webIRC toimii mahtavasti jos on JRE asennettuna, ainakin pienen odottelun jälkeen) osa henkilöistä luulee toiminnan kuihtuneen kun foorumin käyttö on vähentynyt. Ja osa vaan jostain syystä on halunnut liittyä jäseneksi ilman minkän sortin tarvetta ajaa projektiamme eteenpäin (tai sitten kuvittelevat että jo pelkkä jäsenyys vaikuttaisi jotain).

Mutta luulen suurimpien ongelmien olevan tällä hetkellä ns. Kyllä ne muut sitten kerää munkin puolesta ja Miksei muualla Suomessa kerätä?.
    Ensiksi mistä ongelmassa on mielestäni kysymys, sitten miksi katson että kyseessä on ongelma ja lopuksi mietteitä ongelman kanssa elämisestä/ratkaisusta.

Lähdetääs purkamaan ensin Kyllä ne muut sitten kerää munkin puolesta-ongelmaa. Eli toisin sanoen jäsenistössä on ihmisiä jotka kuvittelevat että eivät pysty keräämään x kappaletta (vaikka nyt tuo 5-6) korttia. Tästä lähdetään sitten helposti passivoitumaan ajattelemalla että ei niillä 1- 5 kortilla, mitä pystyisi allekirjoittamaan ja keräämään, ole merkitystä. Tällainen ajattelutapa on väärä (perustelut pian) ja siitä puuttuu täysin kollektiivinen ulottuvuus. Vähemmän ystävällisesti ilmaistuna: etsitään tekosyytä olla osallistumatta eivätkä kyseiset henkilöt oikeasti välitä Piraattipuolue ry:n tulevaisuudesta. Ongelma on myös omasta näkökulmasta todellinen: Varsinais-Suomessa olen noita kortteja postitellut halukkaille kerääjille ja aina oon postitellut/muuten toimittanut kymmenittäin (tosin olen tarjonnutkin mutten tuputtanut). Pienempiäkin määriä olen valmis postittamaan.

Mutta yksikin täytetty kortti auttaa. Epäilen että tällä hetkellä niitä puolueen jäseniä jotka eivät kerää kannattajakortteja on noin 50% jäsenistöstä, ehkä enemmänkin. Heidän aktivoitumisensa auttaisi huomattavasti monestakin näkökulmasta. Jos vaikkapa 10 % jäsenistöstä keräisi tuon 6 korttia, se tekisi suunnilleen 500 korttia eli 10 % tarvittavasta määrästä. Toisaalta jos nuo passiiviset 50% keräisivät keskimäärin 2 korttia, saataisiin 800 korttia, roima lisä. Mutta tässä on toinenkin ongelma, mikä liittyy siihen jos oletetaan että Kyllä ne muut sitten kerää munkin puolesta pitäisi paikkansa.

Tuntemattomilta kannattajakortin keräämisestä kadulta on tietoa sen verran, että keskivertoajan kerätylle kortille saadaan arvioitua. Kokeneilla kerääjillä 2-3 hengen ryhmissä (kokemukset Helsingistä, Tampereelta ja Turusta) on keräysvauhti 10 korttia per tunti. Toisin sanoen yksi kannattajakortti jonka jäsen täyttää itse/ kerää sukulaiseltaan/tuttavaltaan säästää vähintään 12 minuuttia katukeräämiseltä. 800 korttia: 160 tuntia säästyy ja puolueaktiivit voivat käyttää ajan esim. eu-vaalien suunnitteluun. Se että aktiivit keräävät kannattajakortteja kadulla on poissa myös medianäkyvyydestä, paikallistoiminnan järjestämisestä (no, jäseniä voi kannattajia kerätessä myös koettaa hankkia) ja monesta muusta asiasta.

Miten sitten tämä ongelma voitetaan? Yksi keskeinen asia olisi saada vielä passiivisille jäsenille selväksi että heidän vähäiselläkin toiminnalla on merkitystä ja tietoiseksi tästä huutavasta avun tarpeesta jota tarvitaan puoluerekisteriin pääsyyn. Pientä tunteen paloakin voisi valaa sydämiin jos jostain joku propagandisti löytyy: tässä vaiheessa tarvitaan palavaa sydäntä kylmää päätä enemmän.

Entä mitä jos tilanne ei tästä muutu? Pahimmassa tapauksessa puolue jää rekisteröimättä puoluerekisteriin ennen eu-vaalien ehdokasasettelua. Jos kaikki loput kortit (3600 kpl) joudutaan keräämään kaduilta kahden hengen ryhmissä olisi puolueaktiivien uhrattava 720 tuntia eli 12 täyttä vuorokautta korttien katukeräämiseen. Tämä onnistuu mielestäni vain jos saadaan uusia innokkaita jäseniä, nykyaktiivit polttavat itsensä loppuun muuten. (Mutta joo, tämä on se pahin mahdollinen skenaario)

Tosta toisesta ongelmasta jatkan seuraavassa viestissäni.

Profiilikuva käyttäjästä sarjuva

sarjuva

said

Varoituksen sana: ketä tämä kirjoitus erityisesti koskee saattaa kokea arvostelun epäreiluna. Kyseessä on henkilökohtainen mielipide ja arvostan kyseisten henkilöiden työtä puolueen asioissa suuresti.

IRC:ssä on ihan puoluehallituksen jäsentenkin (en erittele ketä, kyse on vain parista henkilöstä eikä hallituksesta yleensä) taholta harrastettu jotain ihme huutelua tyylin Kerääkö kukaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella, Miksei muualla Suomessa kerätä? , eiks kukaan kerää jne. Keräysykkösellä (mjr tälläkin hetkellä) on mun puolesta oikeus käyttää paljon pahempaakin utelua ja muuta kieltä, mutta varsinkin kun kyseessä puoluehallituksen jäsen, pitäisi miettiä vähän miten ja mitä viestii.

Mikäs tässä on ongelma? Jos kysymysten kirjoittajat lukevat nuo kysymykset, mitään ongelmaa ei luultavasti näy. On selvästi kommunikoitu että kannattajakortteja täytyy kerätä enemmän. Tai no, MUITTEN PITÄISI kerätä enemmän. Kuitenkin, kommunikaatiossa on aina vähintään kaksi osapuolta ja toisaalta tulee joskus kommunikoitua semmoistakin jota ei pitäisi/tarkoittanut.

Heitetään nyt villi arvaus ja oletetaan että nuo henkilöt jotka ovat kyseiseen huuteluun lähteneet, ovat väsyneitä keräämiseen ja pettyneitä siihen että kortteja ei saatu kerättyä kuukaudessa eikä myöskään kerätä nykyvauhdilla vielä kuukaudenkaan päästä. He näkevät tarpeen valtakunnalliseen keräämiseen ja tietävät että homma toimii kohtuudella pääkaupunkiseudulla. Kuitenkin, he eivät tajua ainakaan täysin paikallistoimintakykyä oman vaikutusalueensa ulkopuolella. Jos tajuavatkin, sitä käsitystä ei tuollainen muun Suomen yhteen niputtaminen anna. Johtajuusongelmat yms. ovat aika erilaisia Turussa kuin mitä ne ovat Jyväskylässä tällä hetkellä.

Kuitenkin vastaanottajapäässä saattaa syntyä itse ongelma. Kyseisen yleisessä muodossa oleva huutelu voidaan tulkita tosi monella tavalla, varsinkin tunnepuolella. Halutaanko syyllistää/siirtää vastuu/potea muusta Suomesta paremmuutta (kärjistetty mutta joo, ajan kanssa voi syntyä tällainenkin kuva) ? Toisin sanoen, tällainen huutelu ei välttämättä kannusta vaan ennemmin lannistaa.

Kyseiset henkilöt ehkä tämän luettuaan tajuavat pointin (riittävät fiksuja he ovat, täytyy vaan ottaa asiaan etäisyyttä riittävästi). Osaltaan kysyvät noin yleisesti kun alitajuisesti pelkäävät niitä johtopäätöksiä mitä tulee tehtyä jos kysyy toisin, yksityiskohtaisemmin. Onko sitä toimintakykyä sittenkään niin paljon pääkaupunkiseudun ulkopuolella? Kuka kerää ja kuinka paljon? Miten on järjestäydytty paikkakunnalla x? Jos tekee vielä jotain laskemia, mitä ovat lopputulokset? Kuinka kauan vielä kerätään?

Yleisesti:
    Näinä ratkaisevina toiminnan aikoina on kommunikaatiokulttuurin oltava erittäin kannustava ja toiveiden sijaan tavoitteet ainakin kannattajakorttien keräämiseksi pitäisi suunnitella (mutu-) laskelmien mukaan. Toimintaan liittyvät tiedustelut tulisi tehdä jossain asiayhteydessä, ei liian yleisesti.

Liian moni järjestö Suomessa toimii joko pelkästään tai pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla. Toivon todella ettei kenellekään synny missän vaiheessa käsitystä siitä että PP:n paikallistoiminnalla, oli se missä päin tahansa Suomea, ole pelkkä välinearvo.

Profiilikuva käyttäjästä Gagis

Gagis

said

Melko asiallinen vuodatus sanoisin.

Pitääpi näin yksittäisen kerääjän mahdollisuuksista esimerkkinä esittää eilinen vallan mainio päivä. Olin kaveriporukalla saunaillassa ja kun on tapana pitää aina varmuuden vuoksi korttipinoa ja kynää povitaskussa sain illasta viiden minuutin aikana kuusi nimeä kortteihin, mukaanlukien muutaman jätkän paikalle sattuneelta vanhemmalta. Pino kortteja jäi jätkille vielä eteenpäin tyrkytettäväksikin.

Tuollaiset tapaukset piristävät kummasti, ja kortit kannattaa aina pitää mukana.

Profiilikuva käyttäjästä Henu

Henu

said

Quote:Tuollaiset tapaukset piristävät kummasti, ja kortit kannattaa aina pitää mukana.

Joo olen samaa mieltä. Eilen olin yksissä synttäribileissä ja sieltä sain neljä allekirjoitusta. Vaikka tietotekniikka oli suurelle osalle ko. hippojen jäsenistä osa jokapäiväistä hommaa, huomasin että todella harva oli edes kuullut Piraattipuolueesta. Lisäksi olen huomannut, että moisia allekirjoitussuonia löytyy yllättävän usein.

Ehkä juuri sinulla, joka tätä luet, on paljon kaveriporukoita jotka eivät ole kuulleetkaan Piraattipuoleesta, puhumattakaan siitä, että olisivat allekirjoittaneet kannattajakortin. Heiltä kun kävisi kysymässä, voisi kymmenen nimeä irrota ihan pienessä ajassa. :)

Profiilikuva käyttäjästä Iiro

Iiro

said

Mulla on jotakin sanottavaa kannattajakorttien keräämisestä. Eli pahin ongelma korttien keräämisessä mun mielestä on varmaan siinä että kukaan ei oikein tiedä että niitä tällä hetkellä kerätään, vaitsi tietenkin jengi joka aktiivisesti käy Piraattipuolue.fi:ssä. Itse en asiasta tiennyt ennen kun huomasin jutun Piraattiliiton sivuilla, joilla en käy enää kovin usein, koska sivusto vaikuttaa ajoittain aika kuolleelta. Ihmisten tietoisuutta asiasta voitaisiin helposti lisätä, mainostamalla asiaa monessa paikassa, sekä virtuaali- että oikeassa maailmassa. Eli mainosta vaan kaikille suosituille sivuille IRC-Galleriasta MuroBBS:ään ja blogeihin jne., mitä paikkoja tuleekaan mieleen. Ja kaduille voi tosiaan myös lähteä jakamaan flaboja tai vaikka liisteröimään, jälkimmäisestä voi tosin saada ihan snadit sakot, mutta ne ei merkkaa mitään. Oon varma että löytyy vaikka kuinka paljon porukkaa jotka olis valmiita allekirjoittamaan kannattajakortin, vaikkei Piraattipuolueen takana 100 prosenttisesti seisoisikaan, ihan vaan tuodakseen jonkinlaista virkistystä suomalaiseen politiikkaan, mutta joita tieto koko asiasta ei ole vaan tavoittanut. Onko muuten edes kaikille Piraattipuolueen jäseniksi liittyneille ilmoitettu asiasta? Tuli myös mieleen, että jos jäseniä tällä hetkellä on ?900, ei jokaiselle jäsenelle soittaminen vaatisi kovinkaan paljon resursseja. Pelkästään kymmenelle ihmiselle tän duunin jakaminen tekisi noin 90 puhelua per naama, eli noin 10 puhelua per päivä viikon ajan. Halusin vaan nyt tuoda esiin sen faktan että keinoja korttien keräämiseen kyllä löytyy loputtomasti, ne vaan vaati aktiivista jengiä toteutuakseen. Ja tässä en kyllä itse tule olemaan mukana, kunhan vaan sanon sanottavani.

Profiilikuva käyttäjästä Juhis90

Juhis90

said

Ehdottasin, että lähettäisitte kaikkille puoluerekisterissä oleville sähköpostiviestin, jossa pyydettäisiin auttamaan puoluetta keräämällä kannattajakortteja. Samassa viestissä kerrotaisiin, miten kannattajakortteja saisi.
    Eli sanottaisiin suoraan sähköpostiviestissä, että lähettäkää paluu viestissä yhteistietosi, mihin voimme lähettää 10-20 kannattajakorttia, koska kyllä kaikki tuntevat ainakin 5 ihmistä, jotka ovat soveltuvia allekirjoittamaan kortin.(Ja nämä 5 henkilöä toiset 5 jne.) Paluu viesti menisi, jollekin jolla on kortteja. Hän keräisisi osoitteet ylös ja lähettäisi kortit matkaan. Tästä tulee muutama euro kuluja, mutta pistäkää menot ylös ja laskuttakaa puoluetta sitten, kun se saa rahavirtansa toimimaan.

Tarkoitan että korttien käsiin saaminen on ollut (itselläni) suurin este. Tämän esteen madaltaminen autaisi paljon.
    Kyllä ihmiset kuulevat/lukevat Piraattipuoleueesta, kuhan saamme aikaseksi jotakin.

Profiilikuva käyttäjästä Ahto Apajalahti

Ehdottasin, että lähettäisitte kaikkille puoluerekisterissä oleville sähköpostiviestin, jossa pyydettäisiin auttamaan puoluetta keräämällä kannattajakortteja. Samassa viestissä kerrotaisiin, miten kannattajakortteja saisi.

Mikäli nyt oikein muistan niin ainakin kaikille tälle foorumille rekisteröityneille on lähtenyt asiasta viesti, ja lisäksi kaikille puolueen jäsenille lähteneessä kokouskutsussa kannustettiin keräämään. Näyttää siltä että on tarvetta pistää vielä uudestaan sähköpostia kaikille jäsenille.

Jäsenille soittaminen/tekstaaminen on sinänsä mielenkiintoinen idea, joskin maksaa jonkunverran. En kuitenkaan haluaisi luoda spämmäys-ilmapiiriä. Varsinkin soittamisen moni voi kokea häiritsevänä. Meillä ei myöskään ole läheskään kaikkien jäsenten puhelinnumeroja, kun sitä ei ole mikään pakko antaa.

Pannaanpa pari sanaa katukeräämisestä. Kuten Sarjuva totesikin, muutamalla ihmisellä 10 allekirjoitusta per tunti on tahti kadulla kerätessä. Hidasta ja raskasta puuhaa siis, ja vaatii toki hieman pokkaa. Ei kuitenkaan niin paljon, etteikö se melkein kaikilta luonnistuisi. Ei kannata jokaista vastaantulijaa pysäyttää vaan lähestyä niitä ihmisiä, jotka näyttävät vastaanottavaisilta (nuoria, fiksun oloisia). Helpoin lienee juuri lähestyä omaa ikäryhmää edustavia, mikä riittääkin jo pitkälle.

Toinen asia on sitten se, että koko kadulla keräämistä ei edes tarvittaisi, jos tosiaan jokainen reilusta 800 jäsenestämme vaivautuisi keräämään sen muutaman kortin. Tätä ei voi liikaa korostaa. Kertokaa kaikille tutuille pp:n jäsenille että jos yleensä mitään aikoo lähitulevaisuudessa pp:n hyväksi tehdä niin tämä olisi nyt se juttu. Keräysvauhtihan on ollut itse asiassa varsin hyvä. Noin 1500 korttia reilussa 1½ kuukaudessa on hyvä saavutus. Tai olisi, jos meillä olisi aikaa kerätä kortteja vaikkapa vuosi. Nyt on kuitenkin niin, että oikeusministeriön byrokratiassa voi taas kestää ties kuinka kauan ja eurovaalien ehdokasasettelu pitää ehtiä tehdä ajoissa. Emme pysty tekemään vaalityötä jos joudumme viime tinkaan odottelemaan, pääsemmekö ajoissa puoluerekisteriin. Tästä syystä tilanne alkaa paheta eksponentiaalisesti, jos korttien keräys venyy yli vuodenvaihteen. Kortteja puuttuu vielä se 3500, mikä tarkoittaa, että nyt pitää oikeasti tehdä töitä, jotta tavoitte saavutetaan. Eurovaalien missaaminen olisi katastrofi.

Tarkoitus ei ole luoda paniikkimielialaa. Meidän on täysin mahdollista kerätä kortit ajoissa. Se ei kuitenkaan onnistu ilman jäsenistön aktivoitumista. Korttienkeräysvauhdin täytyy nyt kiihtyä.

Profiilikuva käyttäjästä Ahto Apajalahti

Pannaanpa vielä toinen viesti Sarjuvan esille nostamasta kysymyksestä, kun luullakseni olen yksi hänen tarkoittamistaan henkilöistä.

Muistelen siis itse näitä huuteluja harrastaneeni, mutta en suinkaan siksi että olisin pettynyt keräystahtiin sinänsä (kuten aiemmassa viestissä sanoin, 1500 puolessatoista kuukaudessa on hyvin). Meillä vain nyt alkaa olla ihan oikeasti kova kiire että varmasti ehditään riittävän ajoissa eurovaaleihin puolueena. Keräämiseen en ole muuten väsynyt, mutta on turhauttavaa aina odotella jotakin rekisteröimistä, varsinkin kun ei yhtään pysty ennustamaan kauanko viranomaiset tätäkin rekisteröintiä pyörittelevät.

Sarjuvalla ei varmasti ole kerättyjen korttien määrässä mitään hävettävää. Varmasti kaikki mielellään pitävät sinut Varsinais-Suomen vastaavana. Kadulla keräämiseen ynnä muuhun sellaiseen ei loppujen lopuksi montaa ihmistä tarvitse. Yhden käden sormilla laskettavissa oleva määrä aktiiveja riittää. Jyväskylässäkin on peräti neljä tyyppiä, mikä on minusta varisn hyvä tilanne, mutta tietysti luo myös tiettyjä odotuksia siihen suuntaan.

Halutaanko syyllistää? Ei. Asiat riitelee, ei ihmiset. Halutaanko siirtää vastuuta? Kyllä. Tämä homma ei toimi keskusjohtoisesti, eikä korttikeräys pyöri pelkän pääkaupunkiseudun aktiivisuudella, vaan eri paikkakunnilla pitää kaivaa jostain kiven alta kaikki mahdolliset korit täytetyiksi. Se vaatii sitä, että tämänhetkistä suurempi porukka käyttää siihen vapaa-aikaansa. Keräystahdin on kuitenkin jollain keinolla pakko nopeutua. En halua ajatella miten käy, jos ei nopeudu.

Varmasti ihmiset yleensä tulevat arvostelleeksi toisiaan liikaa ja kehuneeksi liian vähän. Pahoittelut, jos tällainen fiilis on tullut. Tarkoitus ei ole ollut arvostella ketään henkilöitä. Tosiasia on, että KAIKKIEN pitää kerätä enemmän, myös pääkaupunkiseudulla. Pointti siitä, että tiedustelut pitäisi tehdä tietyssä asiayhteydessä, oli hyvä. Täytyy ruveta suunnittelemaan aktiivista keräystä eri paikallisporukoiden yhteistyönä, siten että henkinen tuki eri puolille olisi parempi.

Jos sinne päin kirpaisi mainitsemasi huutelu, niin tänne päin kirpaisee vihjaukset, että täällä olisi jokin suhtautumisongelma muuhun Suomeen. Ei tähän nyt voi muuta sanoa kuin että ei ole.

Lopuksi vielä pieni juttu. En ole nyt varma tulkitsinko oikein, mutta ilmeisesti keräysykkösen saavutusten esiin nostamisella tarkoitit sitä, että esim. eräiden hallituslaisten keräyssaavutukset eivät olisi kovin vakuuttavia. Tässä täytyy kuitenkin huomata se, että korttitilanne-sivulle ei ole ainakaan täällä päässä ollut vähään aikaan tapana merkata yhdessä kerättyjä kortteja kenellekään yksittäiselle ihmiselle. Eli kun nyt Alternative Partyiltä tuli 131 korttia, siitä määrästä ei henkilökohtaisesti kukaan kostunut siihen wikissä olevaan taulukkoon.

Jossakin viestissä puhuttiin foorumin aktivoimisesta. Yritetään. On mietitty myös mikroblogausta ja vaikka sun mitä. Tämä ketju olkoon hyvä aloitus lisääntyvälle foorumiaktiivisuudelle. :)

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin