Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

• Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 22 tuntia, 35 minuuttia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 5 päivää, 16 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 viikkoa, 2 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 1 kuukausi, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 1 kuukausi, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 4 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Max
    aktiivinen 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten

Mites Piraattipuolueella menee?

Etusivu Foorumit Piraattipuolueen toiminta Mites Piraattipuolueella menee?

Tämä aihe sisältää 20 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Mikko Kunnari Mikko Kunnari 8 vuotta, 6 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija

AnttiN

said

Miltäs näyttää? Pääseekö puolue rekisteriin vai feidaako porukka? Ainakin keskustelualueella mun nickki on vielä sijalla 11. aktiivisuudessa, vaikka en ole mitään kirjoittanutkaan moneen kuukauteen.

Mutta tässä ehdotus näkyvyyden lisäämiseksi. Piraatti-isku metroon -> Piraatti puolueen porukka menee jakelee puolueen propaganda flaijereita metroon viikonloppuisin. Asusteina vois käyttää vaikka silmälappuja ja koukkukäsiä.. Itse en ole nähnyt koko puolueesta kuin kaksi uutista koko kesän aikana (siis normaaleilla uutissivustoilla).

Anyway, hyvää jatkoa.

Profiilikuva käyttäjästä Scoffa

Scoffa

said

Quote:Miltäs näyttää? Pääseekö puolue rekisteriin vai feidaako porukka? Ainakin keskustelualueella mun nickki on vielä sijalla 11. aktiivisuudessa, vaikka en ole mitään kirjoittanutkaan moneen kuukauteen.

En vielä ota kantaa jälkimmäiseen osuuteen koska olen itse reissussa, mutta puoluerekisteriin PP on ehdottomasti matkalla, sitä ei voi estää mikään. Tarkoitus vieläpä olisi saada kortit kerättyä kuukaudessa, se onnistuuko se, jää nähtäväksi. Tavoite ei kuitenkaan ole mahdoton.

Mitä taas hiljaisuuteen tulee, koskee se lähinnä foorumia. mm. IRC on erittäen aktiivinen sekä wiki ja blogi ovat jatkuvassa käytössä. Foorumi vain toisinaan on hieman liian kankea jatkuvaan keskusteluun, mutta keskusteluiden säilymisen vuoksi olisi hyvä foorumiakin käyttää. Enemmän kyllä on nykyään aktiivista väkeä kuin aiemmin.

Profiilikuva käyttäjästä Matti Hiltunen

[quote=AnttiN]en ole mitään kirjoittanutkaan moneen kuukauteen.[/quote]
    Miksi et? Miksi minä olen viestimäärällä mitattuna vasta kolmantena, vaikka olen ollut foorumin jäsenenä pisimpään? Olen kirjoittanut foorumille surkeat 0,82 viestiä päivässä, mutta tarkoittaako tämä, etten ole aktiivinen PP:ssä? Ei tietenkään.

Tämä keskustelualue perustettiin alustaksi Piraattipuolueen perustamiselle. Nyt Piraattipuolue on perustettu ja omasta puolestani PiraattiBBS on täyttänyt tehtävänsä. Kuiva, raskas keskustelualue ei käytännössä oikein sovellu reaaliaikaista toimintaa edellyttävän, maantieteellisesti hajanaisen organisaation tarpeisiin mikä käytännössä näkyy PiraattiBBS:n hiljaisena aktiivisuustasona. IRC on monella tapaa huonompi ratkaisu, mutta reaaliaikaisuutensa ansiosta toimii käytännössä paremmin. Optimaalista ratkaisua etsitään ja ennen pitkää sellainen tulee kyllä löytymään.

[quote=AnttiN]
    Mutta tässä ehdotus näkyvyyden lisäämiseksi. Piraatti-isku metroon -> Piraatti puolueen porukka menee jakelee puolueen propaganda flaijereita metroon viikonloppuisin. Asusteina vois käyttää vaikka silmälappuja ja koukkukäsiä..[/quote]
    Silmälappuja ja koukkukäsiä lukuunottamatta erinomainen ajatus. Sanokaa pelkuriksi mutta merirosvomotiffi toimii vain tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen astutaan hyvästä huumorintajusta naurettavuuden puolelle.

Kerro sitten miten meni.

[quote=AnttiN]
    Itse en ole nähnyt koko puolueesta kuin kaksi uutista koko kesän aikana (siis normaaleilla uutissivustoilla).
    [/quote]
    Mediafoorumia katsellen näyttäisi että aina välillä tulee viikko tai pari ilman että meistä puhutaan jossakin. Näkyvyys vanhassa mediassa on ihan kiva, egoa boostaava sivuvaikutus PP:n suosiosta mutta vain ja ainoastaan yksittäisten ihmisten tekemät pienet asiat, kuten asioiden puheeksi ottaminen kaveriporukassa (vaikkapa kannattajakorttien täyttämisen varjolla) on sitä, mikä meitä vie eteenpäin.

Profiilikuva käyttäjästä Mikko Kunnari

Uutisia varmaan vanhaan mediaan ei tule, koska mitään niin tähdellistä uutisoitavaa ei tällä hetkellä ole. Koko panostus on korttikampanjassa. Monien puolueeseen liittyvien asioiden nettiuutisten kommenteissa PP on kyllä ollut esillä useinkin.

Profiilikuva käyttäjästä AnttiN

AnttiN

said

Quote:Tämä keskustelualue perustettiin alustaksi Piraattipuolueen perustamiselle. Nyt Piraattipuolue on perustettu ja omasta puolestani PiraattiBBS on täyttänyt tehtävänsä. Kuiva, raskas keskustelualue ei käytännössä oikein sovellu reaaliaikaista toimintaa edellyttävän, maantieteellisesti hajanaisen organisaation tarpeisiin mikä käytännössä näkyy PiraattiBBS:n hiljaisena aktiivisuustasona. IRC on monella tapaa huonompi ratkaisu, mutta reaaliaikaisuutensa ansiosta toimii käytännössä paremmin. Optimaalista ratkaisua etsitään ja ennen pitkää sellainen tulee kyllä löytymään.

Itse tykkään kyllä keskustelufoorumista eniten. Blogit tuntuu jonkinlaiselta monologilta (ei siis pelkästään PP:n, vain yleisesti) jossa muiden kommentit ja mielipiteen jäävät pienemmälle huomiolle. Keskustelupalstalla on helpompi keskustella asioista ja koko homman kehitys jää hyvin selkeästi näkyviin kaikille. Wiki taas on erinomainen työkalu päätettyjen asioiden esiin tuomiselle, ja muulle jo valmiille viestinnälle. IRC taas tuntuu minusta liian erilliseltä ja data on jotenkin kaukana tai vaikeasti kaivettavissa. Mutta jokainen tyylillään..

Quote:Mediafoorumia katsellen näyttäisi että aina välillä tulee viikko tai pari ilman että meistä puhutaan jossakin. Näkyvyys vanhassa mediassa on ihan kiva, egoa boostaava sivuvaikutus PP:n suosiosta mutta vain ja ainoastaan yksittäisten ihmisten tekemät pienet asiat, kuten asioiden puheeksi ottaminen kaveriporukassa (vaikkapa kannattajakorttien täyttämisen varjolla) on sitä, mikä meitä vie eteenpäin.

Toki massamedia on sellainen kanava, missä ei piraattipuolueelle ole näkyvyyttä luvassa. Jotenkin kaipaisin nuorten ja radikaalien kapinaa kaameaa koneistoa vastaan.. Ehkä hieman naivia, mutta minun on vaikea samaistua nörtteihin (sori taas kaikille jotka pahastui).

Itseasiassa en ole kirjoittanut tälle foorumille siksi, että en oikein tiedä mikä on PP:n agenda ja metodit. Puolueen perustamisen aikana päätetty suunta ei ollut juuri se mitä halusin. Nyt taas kiinnostaisi tietää miten asiassa edetään. Periaatteessa kannatan liikettä, mutta vielä ei ole selvää on PP susi lampaiden vaatteissa, eli nörtiksi pukeutunut a) kokoomusnuori tai, b) väsynyt SDP-tyyppi.

Itse olen valmis metro-iskuun, mutta ainakaan viimeksi saamani palautteen mukaan PP ei ole valmis, tai halukas mun metroiskuun.

BTW, miten pystyy quotaa niin, että saa kirjoittajan nimen mukaan?

Voit kirjoittaa käsin quotan alkuun Nimimerkki kirjoitti: . Jos puolueen linja ei ollut ihan juuri mitä halusit niin olisi kyllä kiva tietää mitä olisit halunnut ja keskustella niistä asioista täällä foorumeilla. Omaa foorumeiden käyttöä ainakin selkeästi lisäsi nettisivu-uudistus, missä viimeisimmät kirjoitukset näkyvät etusivulla. Uskon siis vielä foorumin tulevaisuuteen.

AnttiN

said

Terve, pahoittelen vastauksen viipymistä, näyttää siltä että internetaika ei ole ainakaan minun tapauksessani nopeuttanut tiedon analyyttista jäsentelyä. Mutta mennään sitten pitemmän kaavan kautta.

Ihmiskunnan historiaa voidaan melko yksinkertaistettuna kuvailla erinäisten teknisten murrosten kautta. Maanviljelyn keksiminen mahdollisti pysyvien asumusten perustamisen, ruuantuotannon tehostamisen ja työnjaon ihmisten välillä. Tämä kehityskulku mahdollisti tekniikan ja kulttuurien kehittymisen pitkällä aikavälillä. Seuraava mullistus tapahtui Euroopassa joskus vuosien 1700-1800 tienoilla. Teollistuminen muutti ihmisen käsitystä itsestään ja ympäristöstään pysyvästi. Välimatkat lyhenivät, tuotanto tehostui ja ihmisten materiaalinen hyvinvointi kasvoi nopeassa tahdissa. Seuraava selkeä murrosvaihe ihmiskunnan historiassa tapautui tuossa 1980-1990 lukujen vaiheilla. Tietokoneet aloittivat internetajan vallankumouksen mikä on vieläkin meneillään. WWW toi reaaliaikaisen valtavan informaatiomäärän jokaiseen kotiin.

Tällä hetkellä meneillään oleva langattoman viestinnän murros tuo netin, ja sitä kautta reaaliaikaisen yhteyden, ympäri maapallon jokaisen ihmisen käsiin. Valtama määrä tietoa ja taitoa mikä meillä jokaisella on käytössämänne, on kuitenkin tällä hetkellä vähemmän käytettävää kuin koskaan ennen ihmisen historiassa. Edellisen suuren vallankumouksen luomat instituutiot hallitsevat maailmaa. Kapitalistinen talousjärjestelmä toimii vain ja ainoastaan globaalin pääoman mukaan. Suuryrityksen tuottavat joka sekunti järjettömän määrän tavaraa ruokkiakseen talouden loppumattomia rattaita. Super- ja suurvallat kamppailevat keskenään maailmanvallasta, missä yksilö on ainoastaan pelinappula suuressa pelissä, jota kukaan ei tunnu hallitsevan. Nykyinen maailmanjärjestys on kovaa vauhtia ajautumassa tai ajamassa itseään äärimmäisen tukalaan tilanteeseen. Globaalin ympäristökatastrofin lisäksi meitä uhkaavat talouden uusjako ja uusi kylmäsota. Samaan aikaa yksilön vaikutusmahdollisuus ympäröivään maailmaan lähestyvät minimiä. Valta jaetaan aina vaan monimutkaisemman lonkerojärjestelmän taakse. kukaan ei pysty tekemään mitään, ei presidentti tai pääministeri. Puolueet eivät edes yritä tarjota vaihtoehtoa.

Tämän hetkisessä maailmassa, missä uusi ja vanha kohtaavat, ovat vallassa kuitenkin vielä vanha aika. Suurin osa nykyisistä päättäjistä, intellektuelleista ja poliitikoista ovat jotain 50-60 vuotiaita. He ovat syntyneet maailman joka oli oleellisesti erilainen kuin nykyinen. En odota heidän ymmärtävän meitä, tai meidän aikaamme, koska me emme itsekään sitä ymmärrä, mutta oletan heidän olevat erittäin haluttomia sitä myöntämään, ja siirtymään vallasta sivuun. Tähän tarkoitukseen voisin löytää vastauksen Piraattipuolueesta. En halua uudistunutta kokoomusta tai 2000-luvun SDP:tä, haluan jotain aivan muuta!

Uskon että PP:n ihmiset ovat juuri niitä, jotka tällä hetkellä ymmärtävät eniten siitä, miten internetaika tulee muuttamaan ihmisiä ja yhteiskuntaa. Uskon siihen, että teidän joukossa on pirun fiksuja tyyppejä, ja siihen, että teidän malli sähköiseen viestintään, netin käyttöön ja tekijänoikeuksiin, on parempi kuin nykyinen tai se, mitä nykyiset puolueet tarjoavat. Ongelmana on se, että en pysty samaistumaan teihin! Itse olen käyttänyt tietokonetta joskus 1990-luvulta lähtien. Nettiä käytän paremmin kuin 90% suomalaisista. Mutta silti en ymmärrä PP:n ajamista asioista mitään, en osaa/pysty samaistumaan teihin. Teissä ei ole sellaista tarttumapintaa, johon minä, ja ehkä myös muut minunlaiset (nuori, urbaani, fiksuhko[Yeah right]), voisivat tarttua ja omaksua asian itselleen. Piraattipuolueen ajama idea on liian abstraksi minulle. En vaan ymmärrä! Te (me) tarvitsemme oikeasti jotain hieman selkeämpää, helpompaa, jos haluamme oikeasti tavoittaa kaikki potentiaaliset tyypit, joita nykyinen meno ja puolueet ei kiinnosta pätkääkään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö voisi olla samaa mieltä esim. kulttuurin jakamisesta (lue vertaisverkot lailliseksi), sähköisistä oikeuksista ja monesta muusta asiasta. Te tarvitsette minua, ja minä teitä. Haluan mahdollisuuden ilmaista omia mielipiteitäni vapaasti, tarvitsen siihen kuitenkin kanavan. Samoin on monet muut ihmiset. Te voitte antaa kanavan ja yhteisön, missä sananvapaus ja demokratia toimii ilman ajojahdin pelkoa.

Kuuntelin puheenjohtavan haastattelua jossain random tilaisuudessa. Häneltä kysyttiin Mitäs mieltä olet Natosta/ydinvoimasta (siis jompikumpi), tähän puheenjohtava vastasi Minulla ei ole oikeastaan mitään mielipidettä tähän. Ikävä kyllä tuosta haastattelusta jäi ikävä maku. Tilanne saatiin kuulostamaan, tai se kuulosti, hyvin amatöörimaiselta eikä kovin vakuuttavalta. Miten olisi jos tämän sijasta puolue keräisi siipiensä alle asiantuntijoita jokaiselta alalta. Minä itse pystyisin esim. melko vakuuttavasti kommentoimaan enregiakysymyksiä (valmistun kohta TKK:lta energiatekniikasta). Lisäksi olen valmis ajamaan myös muita sydäntäni lähellä olevia asioita, ja uskon kyllä että näillä aloilla minulla on selkeää erikoisosaamista. Jokaisella meistä on oma näkemys ja tieto joistain asioista. Minusta tätä pitäisi ehdottomastai käyttää hyväksi, ja antaa ihmisille mahdollisuus vaikuttaa. Eikä olisi hienoa jos puheenjohtava voisi vastata: minulla ei henkilökohtaisesti ole mielipidettä ydinvoimaan, mutta puolueessa on useita ehdokkaita jotka ovat perehtyneet tähän asiaan, kysykää heiltä tai puolueella ei ole virallista kantaa muuhun kuin *piip*, mutta jokaisella jäsenellä on oikeus ottaa kantaa asioihin oman mielipiteensä mukaan, voitte kysyä ehdokas X:ltä enemmän tästä asiasta.

Tämän kun lisäisi mahdollisimman läpinäkyvään puoluetoimintaan. Kaikki päätökset julkisesti luettavaksi ja kaikki valinnat tehdään äänestyksellä/nettiäänestyksellä. Mulla olisi myös pari muuta enemmän ja vähemmän hyvää ideaa, mutta en niitä uskalla kertoa, koska te kuitenkin keikkaisitte ne ;=)

Sellanen tarina siis. Mulle tuli tossa perustamisen aikana vähän sellanen kuva, että tietty ydinjoukko oli päättänyt vielä PP:n perustushommat läpi mahdollisimman nopeasti. Jotenkin tuntui siltä, että oli tärkeintä saada homma pyörimään. Mikä on siis ydinporukan tilanne tällä hetkellä, onko Ruotsin mallin mukainen yhden asian puolue vielä voimissaan? Itse veikkasin että yhden asian puolue ei toimi, sen takia tätä tilannekatsausta lähinnä mietin..

Scoffa

said

Hieno kirjoitus, valitettavasti oma aikani on tällä hetkellä hiukan kortilla, pyrin kirjoittamaan myöhemmin vielä lisää tähän takaisin, mutta oli pakko tulla heti tämä nähtyäni silti jotain sanomaan. Sen verran perusteellisesti oli asioita käyty tiivistettynä lävitse. Saatan jopa joskus lainata ensimmäistä virkettäsi jossakin tilanteessa.

Halusin kommentoida erityisesti tuota Nato kysymystä, koska puhuin PJ:n kanssa asiasta puhelimessa ennen haastattelua ja käsittääkseni PJ:n koko lause oli mennyt jotakuinkin tyyliin Puolueella ei ole kantaa natoon, sillä jokainen puolueen jäsen on oikeutettu itse muodostamaan oman mielipiteensä asioista. Joukostamme löytyy käytännössä nato myönteisiä ja vastaisia ihmisiä.
    Tarkoitus myös on aloittaa aktiivista keskustelua asioista kunhan PP saa virallista statusta puolueena. Itse olen mielessäni visioinut foorumin ja keskustelun jälkeen mielipideäänestysten (joilla ei ole suoranaista vaikutusta mihinkään, mutta voi saada ihmisten mielipidejakauman helposti selville) käyttöä. Tällöin esille pääsisi helposti juurikin nuo asiasta paremmin tietävät, jolloin he voisivat selostaa mahdollisimman tarkkaan omaa näkökulmaansa ja näin ehkä jopa saada ihmiset ymmärtämään asia paremmin.
    Eli voisi siis sanoa, että yksi ainakin minun keskeisiä tavoitteita on saada ihmiset keskustelemaan myös puolueen linjausten ulkopuolisista asioista. Se että puolue itsessään ei ota kantaa noihin asioihin, on mielestäni hyvä, koska tällöin se on todellakin puolueen jäsenet jotka voivat toisiaan valistaa aiheesta kuin aiheesta. Näin minä ainakin miellän oikeasti demokraattisen toiminnan, en siten että puolueen johto päättää että otetaanpa kantaa tuohon asiaan näin ja kaikki meitä tukekoon.

Niin ja mitä läpinäkyvään päätöksentekoon tulee, on hallituksen kokouksiin oikeus osallistua seuraamaan jokaisella jäsenellä, sekä kaikkien kokousten pöytäkirjat ovat luettavissa wikistä.
    Poikkeuksina sellaiset kokoukset, joiden tarkoitus on ensisijaisesti käsitellä luottamuksellisia henkilö- tai yhteystietoja, sekä samat tiedot luonnollisesti puuttuvat myös julkisista kokouspöytäkirjoista.
    Äänestyksiä on tulossa ja itseasiassa asia on tälläkin hetkellä työn alla, mutta äänestykset eivät näillänäkymin ainakaan ole tarkoitus olla mihinkään velvoittavia, vaan suuntaa-antavia.
    Jäsenäänestykset joissa valitaan ehdokkaita ym. sitten tietysti asia erikseen.

AnttiN:

Kun luin tuota juttuasi, niin on itse asiassa vaikea keksiä miten Piraattipuolue ei täyttäisi omaa toivettasi unelmapuolueesta. Varmasti kaikkea ei voi koskaan tietenkään saada, niin niitäkin on, jotka jättävät puolueen äänestämisen sikseen ihan vaan sen takia, että joka asiassa ei olla 100% samaa mieltä. Onnea vaan sellaisen puolueen odotteluun. Piraattipuolue käytännön toteutukseltaankin hieman erilainen puolue. Piraattipuolueen sisällä esimerkiksi sinun on täysin mahdollista harrastaa haluamaasi energipolitiikkaa, ihan miten tykkäät. Ainoa ehto on se, ettei se ole ristiriidassa puolueen pääkohtien kanssa. Tässä systeemissä on oikeastaan yksi heikkous, joka on toisaalta taas vahvuus: Jos puolueesta tulee suosittu, tulee ehdokkaita todella paljon, koska puolueen sisällä voi olla eri mielipiteen omaavia ehdokkaita. Toisaalta taas tällöin äänestäjä äänestää mahdollisesti hyvinkin tarkkaan mieleistään ehdokasta, ei suunnilleen kivaa puoluetta. Huono puoli tässä on se, että äänet jakautuvat puolueen sisällä.

Scoffa

said

Kuvailemasi heikkous/vahvuus taas on sinällään erittäen yleinen, ettei nykyisillä muillakaan puolueilla ole joka ainoaan asiaan mielipidettä. Eli jokaisella on loppupelissä ne omat agendansa joita ajavat ja muut jätetään ulkopuolelle. Yhtä hyvin voisi äänestää johtavan puolueen ehdokasta ja valituksi voisi tulla täysin erilainen ehdokas samasta puolueesta. Tämä ei ole epäkohta puolueen toiminnassa vaan itse vaalijärjestelmässä.

AnttiN

said

Energiapolitiikka, ydinvoima, Nato yms. ovat vielä helppoja kysymyksiä. Mitäs sitten tehdään kun kannatan mietojen huumeiden laillistamista (kannabis) ja koko Suomen kivikautisen päihdepolitiikan päivittämistä vastaamaa 2000-luvun haasteita. Joko nyt puolueen etu ajaa sananvapauden ja mielipiteiden vapaan ilmaisun ohitse? Itse tiedän ainakin vihreistä ja vasemmistoliitosta muutaman esimerkin, jossa jäsen/ehdokas on melko nopeasti savustettu järjestelmästä ulos, koska hänen mielipiteensä olivat puolueelle liian vaikeita. Onko Piraattipuolueella pokkaa tarjota jäsenilleen oikeaa sananvapautta, missä järkevästi perustellut mielipiteet saa tuoda julki puolueen tarjoamia kanavia pitkin, vaikka ne eivät välttämättä edusta puolueen virallista mielipidettä? Kyseinen mielipide on siis puolueen jäsenen/ehdokkaan oma henkilökohtainen mielipide, ei puolueen virallinen kanta.

Tässä artikkeli Pohjolan sanomista la 27.9.2008 by filosofian tohtorin Aki-Mauri Huhtinen
    Kannattaa lukea. En kyllä tiedä, saanko tätä tähän lainata, mutta mode voi sitten poistaa tekstin jos ei tykkää. Miun mielestä kuvaa hyvin tätä hetkeä ja sitä, minkä takia esim. PP:tä tarvitaan. Näihin asioihin puuttuminen vaatii aika perustavanlaatuista muutosta!

Väkivalta kotikutoista – motiivit yhteiskunnallisia

STT Aki-Mauri Huhtinen

Kirjoittaja toimii professorina Maanpuolustuskorkeakoulussa

Koulut heijastavat yhteiskunnan ongelmia, jos vain haluamme kurkistaa niihin. Kouluissa rakennetaan identiteettiä suhteessa yhteiskunnan vallitseviin arvoihin.

Kauhajoen kotikutoinen väkivalta oli jatkoa 2007 syksyn Jokelan kouluampumistapaukselle. Viranomaiset olivat Kauhajoella oppineet sen, että tekniset toimenpiteet ja tiedottaminen käynnistyivät nopeasti. Näin tragediaan saatiin yksi ja ainoa virallinen näkökulma. Yhteiskunnallisen pohdiskelun sijaan suomalaiset saatiin kiinnostumaan tragediassa vain käsiaseiden ja internetin rajoitusmahdollisuuksista. Sen sijaan nuorten miesten kasvaminen nyky-yhteiskunnassa naisvaltaisten kasvatusorganisaatioiden käsissä ei missään päässyt esille.

On selvää, että heti tapahtuman jälkeen valtiovallan ja viranomaisten tehtävänä on estää kansallisen paniikin leviämistä sekä Suomi-kuvan tahraantumista. Mutta kysymys yhteiskuntamme tilasta ja nuorten tulevaisuudesta odottaa vastauksia.

Ei ole enää vain sutkautus, että Suomi on Euroopan amerikkalaisin maa. Olemme astuneet tekstiviestin nopeudella maaseutumaasta informaatioverkostoihin, joissa sosiaalinen eläminen, yhteisten arvojen ja pelisääntöjen löytäminen, on vaikeaa.

Kouluampumiseen ilmiönä ei ole yhtä syytä tai vastausta. Kyse on kompleksisesta ilmiöstä, jossa yhdistyvät informaatioajan sosiaalisuuden ongelmat, nuorten ihanne julkisuudesta, liberalismi, hedonismi ja kulutusyhteiskunta. Lisäksi maailmassa on enemmän ja enemmän aseita.

Aikamme nuoret ovat syntyneet ja elävät keskellä postmodernia maailmaa: tietokoneita, internetiä ja geeniteknologiaa. 1990-luvulta alkaen postmoderni kulttuuri tuli osaksi nuorisokulttuuria. Heidän todellisuutensa on fragmentaarinen, epävarman talouden ja sekä ulkomaisen että kotimaisen terrorismin varjostama. Yleinen epätasapaino, väkivalta ja vaara ympäröivät heidät tavalla, joita mm. suurten ikäluokkien ihmisten on vaikeaa käsittää.

Vakaasti harkittu viesti

Nuori, valkoinen ja naimaton mies on yleensä kotikutoisen väkivallan taustalla. Miten tällaiset nuorukaiset on kasvatettu? Kyse on maskuliinisuuden sosiaalisesta konstruktiosta. Mediatutkija Douglas Kellner puhuu käsitteestä Amok, joka merkitsee rakkauden, rahan ja kunnian ulkopuolelle ajautunutta nuorta miestä. Hänellä ei ole muuta menetettävää kuin oma elämänsä eikä sekään ole mitään.

Leikki ja väkivalta sekoittuivat natsismissa ja fasismissa siten sekaisin, että aluksi maailma ei ottanut kyseisiä ideologisia liikkeitä tosissaan. Mutta lapsista kasvoi tappajia. Jokaisessa lapsessa on mahdollisuus väkivaltaan, mutta jokainen lapsi ei turvaudu väkivaltaan. Siksi kasvatuksella ja yhteiskunnan kyvyllä käsitellä väkivaltaa on ratkaiseva merkitys. Länsimaissa hoiva, hoitaminen ja kasvatus ovat naisten käsissä. Naiset hallitsevat nämä alueet, mutta kuinka he suhtautuvat nuoren pojan tai miehen väkivaltaan liittyviin kysymyksiin. Julkinen keskustelu sukupuolten välisistä eroista niin hoivan, hoitamisen kuin kasvattamisenkin alueella on mm. Suomessa melko lailla tabu.

On vaikeaa ymmärtää, että ase, auto tai alkoholi antaa huonolle itsetunnolle nuoressa miehessä mielikuvan ja tunteen hallita todellisuutta ja vaientaa turhat sanat, joihin hän ei kykene vastaamaan. Tämä malli saadaan kamppailulajeista, pallopeleistä, elokuvista, tv-rikossarjoista, tietokonepeleistä ja mainoksista. Väkivalta lopettaa vittuilun. Tosi mies, space cowboy, ei puhu, vaan ratkaisee omat ongelmansa. Ase korvaa terapeutin.

Ampuminen ei koskaan ole irrationaalinen ja sattumanvarainen tapahtuma, vaan sosiaalinen koodi sosiaalisista ongelmista. Luoti on viesti, joka jakaa ampujan yksinäistä kärsimystä ja sanatonta viestiä hänen sosiaaliseen ympäristöönsä. Luoti on kiusatun ja alistetun huuto, joka vaientaa abstraktit käsitteet ja sekavat sosiaaliset odotukset ja arvot. Suomalaiset nuoret ovat maailmanlaajuisesti matemaattisesti ja käsitteellisesti älykkäitä, mutta yhteiskunnallinen, poliittinen ja ideologinen tietoisuus on vähäistä. Markkinatalouden henki ei kannusta poliittiseen tietoisuuteen tai yhteiskuntahistorialliseen muistiin. On esimerkiksi akateemisesti koulutetullekin vaikeaa erottaa kunnallisvaaliehdokkaista eroja, koska kaikki tarjoavat vain samaa taloudellista unelmaa.

Vaatii katsojien huomiota

Yhdysvalloissa ampumisen TV- ja elokuvahistoria alkaa presidentti Kennedyn murhasta. Suomessa kaikki muistamme Mikko Niskasen ohjaaman Kahdeksan surmanluotia. Perinteisesti Suomessa väkivalta on ollut tuttujen kesken kotikutoista puukkojen, kirveiden ja muiden teräaseiden heiluttelua. Tapauksia ei ole haluttu kaikkein tietoon. Nyt tilanne on muuttunut. Kouluampujat haluavat juuri median kautta näkyvyyttä, ja sitä he myös saavat.

Vuosi 2008 on tarjonnut median välityksellä aikuisilta nuorille runsaasti epävarmuutta. Georgian sota, metsäteollisuuden rakennemuutos, asuntolainakriisit, työn epävarmuus, taistelu vapaa-ajasta, taloudellinen epävarmuus, suorituskeskeisyys ja riittämättömyyden tunne niin itselle kuin muille on tarjolla olevaa aikuisten maailmaa useissa suomalaisissa kodeissa.

Vanhempien taistelu sopeudu tai syrjäydy -maailmassa synnyttää kotiin ahdistuneen ja väkivaltaan alttiin ilmapiirin. Malli väkivaltaan saadaan niin vanhempien elämäntilanteen kovuudesta kuin muoti- ja viihdemaailman sisällöistä. Moni aikuinen elää myymällä viihde- ja mainosmaailman väkivaltaa nuorille.

Internet on nykyaikainen nuorisotalo. Haasteena on, että opettajat ja kasvattajat sekä viranomaiset eivät hallitse tätä maailmaa. Ihmisviha, aseet, seksi ja päihteet yhdistyvät kouluampujalla kokonaisuudeksi, joka on kaukana virkamiesten, opettajien ja kasvattajien maailmasta. Kouluissa ei myöskään opeteta suhtautumista tällaisiin asioihin.

Vastuuta ei pääse pakoon

Hoiva, hoito, kasvatus ja turvallisuusalat – niitä ei voida johtaa yritysmaailman malleilla. 1990-luvulla alkanut ajatus valtion talouden tuottavuusohjelmasta on kylläkin taloudellisesti tehokasta, mutta yhteiskunnallisen tietoisuuden näkökulmasta vähintään kyseenalaista. Ilman ihmisiä ja auttavia käsiä ei sosiaalista turvallisuutta voida valtiossa ylläpitää.

Julkishallinto ei ole yhteismitallinen yritystalouden arvoille. Yhden koulupsykologin viran leikkaaminen, isän tai äidin vapaa-ajan kaventuminen, opettajan virkojen supistaminen tai paperitehtaan lakkauttaminen voivat käydä kalliiksi, kuten Jokelan tai Kauhajoen tapahtumat osoittavat.

Postmodernissa yhteiskunnassa niin hyvä kuin pahakin ovat verkottuneet monimutkaisesti keskenään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikki ovat syyllisiä.

AnttiN:

Meillä ei puolueessa ole toistaiseksi kovinkaan paljon erilaisia ihmisiä. Tarkoitan erilaisella sitä, että me kaikki olemme puolueessa mukana lähinnä puolueen viiden pääkohdan takia. Miksi et itse yrittäisi tuoda puolueen sisällä omia ajatuksiasi esiin ja yrittää ajaa niitä jopa eteenpäin? Ainakin minun unelmassani puolueesta puolue toimii juuri niin, että jokaisella ehdokkaalla on mahdollisuus puolueen kanavia pitkin ajaa omaa agendaansa. Ja kyllä puolueesta varmasti kavereitakin löytyy, joilla on samankaltaisia ajatuksia. Itse olen esimerkiksi jonkun verran vihreä ja se näkyy siten, että kieltäisin tavalliset hehkulamput kokonaan, jotta ihmiset olisivat pakotettuja ostamaan energiansäästö/ledilamppuja, jotka eivät oikeasti edes tule tälläkään hetkellä paljoa kalliimmaksi ja joiden hinta tulisi ryminällä alas käytön merkittävästi lisääntyessä. Vain tavalliset lamput, koska kosmeettisissa tapauksissa (kynttelikkö, joulukuusi, jne) on vaikea korvata hehkulamppua. Tällöin myös niiden kehitys nopeutuisi (varsinkin ledilamppujen kohdalla). Noh, vihreille ideoille puolueessa ainakin tuntuu olevan tilaa. Ja eikös energiapolitiikkakin liity tähän hyvinkin läheisesti?

Profiilikuva käyttäjästä anttipng

anttipng

said

Quote:Mikko Kunnari kirjoitti:
    Vain tavalliset lamput, koska kosmeettisissa tapauksissa (kynttelikkö, joulukuusi, jne) on vaikea korvata hehkulamppua. Tällöin myös niiden kehitys nopeutuisi (varsinkin ledilamppujen kohdalla).

Eikös nuo tavalliset lamput ole juuri hehkulamppuja? Vähän hassusti muotoiltu lause.

Scoffa

said

[quote=anttipng]Quote:Mikko Kunnari kirjoitti:
    Vain tavalliset lamput, koska kosmeettisissa tapauksissa (kynttelikkö, joulukuusi, jne) on vaikea korvata hehkulamppua. Tällöin myös niiden kehitys nopeutuisi (varsinkin ledilamppujen kohdalla).

Eikös nuo tavalliset lamput ole juuri hehkulamppuja? Vähän hassusti muotoiltu lause.[/quote]

Lausemuotoilu hämäsi minuakin aluksi, mutta ihan oikein sisältö oli lauseessa. Eli siis Kunnari totesi että vain tavallisista hehkulampuista pitäisi luopua kertarytinällä, muut vaativat vielä hieman kehittämistä lisää.
    Olen muuten sinällään samoilla linjoilla, että täälläkin on talossa vain säästölamppuja. Huono puoli on etteivät lamput lämmitä talvella juurikaan ;)

AnttiN

said

Quote:Mikko Kunnari sanoi:
    Meillä ei puolueessa ole toistaiseksi kovinkaan paljon erilaisia ihmisiä. Tarkoitan erilaisella sitä, että me kaikki olemme puolueessa mukana lähinnä puolueen viiden pääkohdan takia.

Tuollaisen käsityksen poikasen sain tossa perustamishässäkän aikana. Vähän jäi myös sellainen käsitys, että kaikkien mielestä, ehkä jopa enemmistön mielestä, piraattipuolueen agendan ulkoisen asiat, varsinkin ne vaikeat, eivät kuuluisi puolueen piiriin. Tätä kai perusteltiin juuri sillä, että jos kaiken maailman hipit ja hörhöt pääsivät laukomaan mitä tahansa, niin puolue leimautuisi roskasakiksi ja kukaan ei enää äänestäisi PP:tä koska sitten ääni menisi kuitenkin jollekin pilviveikolle yms. Tietysti syyllisiä ovat myös asioita esittäneet ihmiset, koska tiedän hyvin että ainakin minä esitän asioita välillä enemmän ja vähemmän epäkorrektisti.. Mutta jos muiden mielipiteet ovat muuttuneet tai lientyneet, niin saattaisin jopa uskaltautua osallistumaan.

Quote:Miksi et itse yrittäisi tuoda puolueen sisällä omia ajatuksiasi esiin ja yrittää ajaa niitä jopa eteenpäin? Ainakin minun unelmassani puolueesta puolue toimii juuri niin, että jokaisella ehdokkaalla on mahdollisuus puolueen kanavia pitkin ajaa omaa agendaansa. Ja kyllä puolueesta varmasti kavereitakin löytyy, joilla on samankaltaisia ajatuksia.

Tämä ei aina ole niin helppoa. Suomessa leimautuu todella helposti (duunissa, koulussa, sukulaiset) jos puhuu vaikkapa päihdepolitiikasta. Teidän on helpompi puhua tekijänoikeuksista, koska ne eivät ole yhteiskunnallinen tabu. Päihdepolitiikka taas on sen verran vaikea asia Suomalaisessa yhteiskunnassa, että siitä puhuvat leimautuvat samantien, varsinkin jos ovat nuoria. Tämä on toisaalta kummallista kun ajattellaan Suomalaista päihdekulttuuria. Vaikka jätettäisiin huumausaineet kokonaan tarkastelun ulkopuolelle, löytyy yhteiskunnallisia epäkohtia ihan pirusti: Koti- ja katuväkivalta, vahingonteot, liikakäyttö, alkoholismi, psyykkiset sairaudet, nuorison dokaaminen…

Tälläiseen toimintaa tarvitaan kyllä tukea oman ryhmän sisältä. Vaikka PP:ssä olisi potentiaalisesti samaa mieltä olevia ihmisiä muutama, olisi hyvin vaikeaa toimia ryhmässä, jossa ihmistä yleisesti pidetään ulkopuolisena tai jopa suorastaan vihataan.

Mun mielestä politiikassa voidaan keskustella myös muustakin kuin taloudesta ja numeroista. Politiikka voi mennä lähelle ihmistä ja liittyä ihan jokapäiväisiin ihmisen elämää ja olemista koskeviin asioihin. Yhteiskunnan tehtävä on kuitenkin laeilla ja säännöksillä määrittellä yksilön vapautta tehdä päätöksiä koskien omaa elämää ja tapaa elää, ja mikä tärkeintä, yksilön suhdetta muuhun yhteisöön. Tietenkään vaikkapa mietojen huumeiden laillistaminen, tai keskustelu siitä, ei tälläsia ongelmia ratkaisisi, mutta sillä voitaisiin päästä lähemmäs avoimenpaa yhteiskuntaa, jossa nähtäisiin nykyisen järjestelmän luomat ongelmat. Itse näen pilvenpolttokeskustelun erinomaisena mahdollisuutena aktivoida niitä ihmisiä, jotka eivät käy äänestämässä koska politiikka ei kiinnosta v*ttuakaan. Suurissa puolueissa ihmisen mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä ja jokapäiväisiin perusasioihin on täysin kadonnut virkamiesmäisen talous-politiikka-laki liturgian alle. Eduskunnassa ei enään päätetä ihmisten ja yhteiskunnan elämästä, vaan Oy Suomi Ab:n taloudesta. Ei vaan kiinnosta. Paljon relevantimpi asia voi olla vaikka graffitit (niitähän näen, tai ehkä haluaisin nähdä matkalla kotiin/kouluun/jonnekin), vapaus päättää omasta viikonlopun vietosta (poltanpa tässä pilveä, tuleekohan kytät ja vie kasvit ja tulee sakkoa ja H-merkintä, vaikka samaan aikaan naapurin spurgut oksentaa ostarin kulmalla), skedepuistot (tai mitä ikinä harrastat), vertaisverkkojen laillinen käyttö, uuden bussilinjan avaus/vanhan lopetus.

Kaikkeen tälläiseen voisi panostaa. Ei kokoomusta ja keskustaa voi voittaa niiden omilla aseilla, pitää tarjota vaihtoehtoja ihmisille. Lähidemokratia ja nettidemokratiaa, mahdollisuus vaikuttaa äänestämällä muutenkin kuin neljän vuoden välein antamalla äänensä jollekin korruptoituneelle kehittyvien maakuntien suomi yhdistyksen rosvoille, jotka valehtelee minkä pystyy eivätkä pidä yhtään lupaustaan. Annetaan ihmisille mahdollisuus vaikuttaa vaikka oman kunnan ja valtion toimiin reaaliajassa, käytetään tekniikan tuomia mahdollisuuksia ja otetaan valta pois niiltä joille se ei kuulu, ja annetaan takaisin niille joille se kuuluu, eli kansalle. Miksi ihmiset saisivat päättää asioista vain kerran neljässä vuodessa? Miksei vuosittain, tai kuukausittain tai pävittäin. Miksi voin vaikuttaa vain koko Vantaan asioihin, miksei meidän kaupungin osalla ole omaa vaikutusvaltaa, tai meidän kadulla. Mihin tulee se dösäpysäkki? Kysytään niiltä ihmisiltä jotka sillä kadulla asuu, ei niiltä virkamiehiltä jotka ei varmaan ole koskaan edes alueella käyneet!

Quote:Itse olen esimerkiksi jonkun verran vihreä ja se näkyy siten, että kieltäisin tavalliset hehkulamput kokonaan, jotta ihmiset olisivat pakotettuja ostamaan energiansäästö/ledilamppuja, jotka eivät oikeasti edes tule tälläkään hetkellä paljoa kalliimmaksi ja joiden hinta tulisi ryminällä alas käytön merkittävästi lisääntyessä. Vain tavalliset lamput, koska kosmeettisissa tapauksissa (kynttelikkö, joulukuusi, jne) on vaikea korvata hehkulamppua. Tällöin myös niiden kehitys nopeutuisi (varsinkin ledilamppujen kohdalla). Noh, vihreille ideoille puolueessa ainakin tuntuu olevan tilaa. Ja eikös energiapolitiikkakin liity tähän hyvinkin läheisesti?

Toi lamppu juttu ei ole niin yksiselitteinen. Hehkulamppu tuottaa valoa ja lämpöä huonolla hyötysuhteella sähköstä. Jos lasketaan erikseen lampun tuottama valo ja sähkö, ja verrataan niitä vaikkapa kaukolämmöllä tuotettuun lämpöön (korkea hyötysuhde) ja tehokkaaseen valaisimeen, on hehkulamppu lämmitinvalaisimena selkeästi huonompi kuin tehokas valaisin+lämpö jostain muualta.

Lisää vihreitä ehdotuksia. Muovikassit pitäisi kieltää ehdottomasti, varsinkin ne pienet hedelmäpussit ja isot ostoskassit. Nykyään on jo olemassa selkeät ja toimivat vaihtoehdot molemmille. Pieni hinnan korotus siitä tietysti tulee, mutta mun mielestä täysin hyväksyttävä. Tälläisille toimille on PP:ssä kyllä varmaan tilaa. Just pistämällä pystyyn kunnon ruohonjuuripaketin vaikkapa ekologisuudesta ja energiansäästöstä, me voitaisiin profiloida itseämme ihan selkeästi erilaisista lähtökohdista toimivaksi puolueeksi. En mitä tiedä mitään EU:n ilmastopolitiikasta. Antaa isojen poikien hoitaa se, onhan olemassa tuhansia pikku asioita, joihin puuttumalla saadaa paljon aikaan minimienergialla.

Huhhuh, olipas taas pitkä läpystys, toivottavasti edes joku jaksaa kahlata tekstin läpi.. anyway, hyvää päivän jatkoa koko sakille ja voikaa hyvin :=)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin