Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

• Profiilikuva käyttäjälle proffa
    aktiivinen 1 päivä, 14 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 1 viikko, 1 päivä sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 2 kuukautta sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 2 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 3 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 3 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten

oikeus toteutui jälleen – maksajina tällä kertaa a

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka oikeus toteutui jälleen – maksajina tällä kertaa a

Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Kukkakameli Kukkakameli 5 vuotta, 9 kuukautta sitten.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija

Letesgubbe

said

Mikäli oikein muistan, kaveri myi Sonyn mielestä brändin, tuotteet ja hahmot, koko paketin. Omasta mielestään ei. Ja sitä sopimuksen sisältöä sitten selviteltiin oikeudessa. Itse en ole sopimusta nähnyt, joten en ota kantaa tuomion oikeellisuuteen. Tässä on siis huomattava se, että kaveri sai sopimuksen tehdessään rahaa, hän myi jotain, eli kinastelu käydään ikäänkuin ”mafian sisällä”.

Profiilikuva käyttäjästä Kukkakameli

Valitettavasti Suomessa on sopimisen vapaus. Eli jos joku haluaa myydä yhtyeensä imagon ja Sony haluaa osataa sen, niin se on aivan laillista. Minä en tiedä mikä on kyseisen sopimuksen sisältö. Jos hahmot on myyty halvalla, niin sehän ei ole Sonyn vika. Bändien pitäisi vain olla tarkempia sopimuksia tehdessään ja lukea myös se pieni printti.

Profiilikuva käyttäjästä Pirate0

Pirate0

said

Kun myyt oikeudet yhteen bändiin ja niihin liittyviin TO:siin niin myyt samalla sielusi? Mielenkiintoista.

Ymmärrän kyllä sopimuksien sitovuuden mutta onko näissä sopimuskumppaneina tasavertaisia kumppaneita? Mielestäni ei. Vaikka sopimuksia tehdään täytyy kuitenkin osapuolien olla tasavertaisia että kohtuus lain edessä toteutuu. Artistit jotka ovat tehneet teosto sopimukset taikka sopimuksen Sony kanssa niin nämä ovat käytännössä tuomittu käytännössä orjuuteen.

:cheer:

Profiilikuva käyttäjästä Letesgubbe

Letesgubbe

said

”ovat käytännössä tuomittu käytännössä orjuuteen.”
    Ei se joudu bändissä esiintymään, se ei vaan saa itse laittaa pystyyn samanlaista kilpailevaa bändiä. Sonyllä on omat miehet kitaran varressa.

Profiilikuva käyttäjästä Alejandro

Alejandro

said

”Artistit jotka ovat tehneet teosto sopimukset taikka sopimuksen Sony kanssa niin nämä ovat käytännössä tuomittu käytännössä orjuuteen.”

Mitähän tekemistä Teostolla on tämän kanssa? Eipä sitten yhtään mitään.

Teosto on järjestö, jonka asiakkuus on täysin vapaaehtoista, ja sen asiakkaaksi ryhdytään, koska säveltäjä/sanoittaja/sovittaja kokee asiakkuuden hyödylliseksi itselleen. KUKAAN ei pakota Teoston asiakkaaksi.

Ja jos asiakkaat ovat itse tyytyväisiä Teostoon (=eivät pidä sitä itsensä riistäjänä), niin esim. sen hallintokulujen suuruuden ja artistin oikeuden olla Teoston asiakas ei pitäisi kuulua yhdellekään ulkopuoliselle.

Profiilikuva käyttäjästä Pirate0

Pirate0

said

Voiko Teoston ’asiakkuudesta’ erota?

Käytännössä musiikkialalle ei pääse jos ei ole Teoston asiakas.

Profiilikuva käyttäjästä Alejandro

Alejandro

said

En usko, että Teostoon kuulumattomuus olisi varsinainen este musiikkialalla. Käyttökorvausten ja oikeuksien valvominen ja tilitysten haaliminen ympäri maailmaa voi vaan olla aika työlästä…

Ja kyllä vaan, asiakkuudesta voi myös erota.

Eikös piraattiaatteeseen kuulu, että musiikkialalle voi nykyään päästä kuka vain, kunhan valmistaa itse ja omalla kustannuksellaan masterin ja levittää sen myös itse esim. netin kautta? Ja pyytää faneja esimerkiksi maksamaan omantuntonsa mukaan. Ei siihen teostoja tarvita, eikä sen asiakkuutta varsinkaan ole kukaan vaatimassa.

Maailma on vapaa jo nyt, tehkää ihmeessä vapaata musiikkia itse ja levittäkää sitä, ja menestykää! Jos joku haluaa kahlita itsensä levy-yhtiöön, annettakoon hänelle tämä oikeus, itsehän tiensä valitsee.

Profiilikuva käyttäjästä Kukkakameli

Tietenkään Sony Music Finland ja Hevisaurus eivät ole tasavertaisia kumppaneita. Tässä tapauksessa Mirka Rantanen joutui kärsimään, mutta usein asiat menevät toisinkin päin. Eli väittäisin että suuriin osa bändeistä hyötyy itse paljonkin sopimuksestaan Sonyn kanssa, varsinkin jos yhtye suuntautuu ulkomaille. Sonylla on paljon kontakteja ja resursseja.

On kuitenkin jokaisen yhtyeen omalla vastuulla millaiseen soppariin nimensä laittaa. Mirka Rantasen virhe oli ei ainoastaan epäselvä sopimus ( hänelle epäselvä ) ja se että hän perusti oman kilpailevan yhtyeen, joka kopioi Hevisauruksen hahmoja.

100 000 euroa kuulostaa kohtuuttomalta, mutta asiaa on vaikea arvioida kun sopimuksen sisältöä ei ole edelleenkään tiedossa. Periaate jonka mukaan levy-yhtiöt ovat automaattisesti aina väärässä on mielestäni kohtuuton.

Teosto ei ole tässä asiassa mitenkään osallisena, joten heitä ei ole tässä asiassa syyttäminen. Itse asiassa Mirka Rantanen saa vieläkin Teostoja Hevisauruksesta, kun on ollut mukana tekemässä piisejä, jos ei ole ollut niin tyhmä, että on antanut kaikki Teostonsa Sonylle, mitä en usko.

Musiikkialalle pääsee varsin hyvin ilman Teostoakin. Teostoon liittyminen ei ole pakollista. Jos suhtautuu Teostoon kriittisesti, kehoitan olemaan liittymättä Teostoon ja käyttämään jotain Piraattipuolueen kannattamaa common lisence juttua tms. Mikään ei estä ketään laittamasta omaa musiikkiaan ilmaiseksi nettiin vaikka heti. Ilmainen tarkoittaa tosin sitä, että rahaa ei ehkä tule, ja että joku saattaa kopsata piisit. Tämäkään ei tavallisesti ole ongelma, mutta jos piisistä tulee hitti niin siitä sitten vaan oikeutta käymään ja lakimiehiä palkkaamaan.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin