Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Perustuloa ja heti!

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Perustuloa ja heti!

Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Sari 6 vuotta, 8 kuukautta sitten.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija

Sari

said

Tähän maahan on pakko saada jonkinlainen perustulo. Nykyinen sosiaalipolitiikka tekee työttömistä moniongelmaisia vaikka väkisin.

Itse olen ollut työttömänä noin vuoden ja saan toimeentulotukea. Vähän aikaa sitten tuli sossusta kirje, jossa minulle oli varattu aika sosiaalityöntekijälle tilanteeni kartoittamista varten. Itse ilahduin, koska minulla oli paljon kysymyksiä joihin kuvittelin saavani vastauksen. Toisin kuitenkin kävi.

Koko homma alkoi empaattisen tädin tekemillä kysymyksillä. Ensi alkuun kysymykset olivatkin ihan asiallisia. Sitten alkoi emmityttää. Sossutäti alkoi kysellä päihteidenkäytöstäni. Ei kai täysi-ikäisen ihmisen kaljoittelut muille kuulu? Täti kyseli myös hyvin tarkkaan sosiaalista verkostoistani ja ystävistäni. Ei kyllä kuulu sossutädille nuokaan asiat. Mutta sit tuli se varsinainen pommi. Täti alkoi kysellä minun nukkumaanmenoaikojani!

Taustatiedoksi kerron, että olen elänyt ja asunut omillani jo 26 vuotta, nukkumaanmenoajoistani olen huolehtinut vielä pidempään. Työvuosia on blakkarissa kiitettävä määrä, edellisessä työpaikassani olin 7 vuotta, ennenkuin tämän laman takia jouduin työttömäksi.

Myöhemmin kuulin, että kotikaupunkini (Tampere), oli ohjeistanut sosiaalityöntekijöitään selvittämään asiakkaidensa mahdolliset ongelmat muutakin kuin toimeentulon kannalta. Lopputulos oli siis tämä. Onko suurtyöttömyyden aikana työttömyys ylipäätään ongelma, mihin tarvitaan sosiaalityöntekijää?

Ihan aikuisen oikeesti hei! Minä täytin tässä kuussa 43 vuotta ja osaan varmasti itse huolehtia nukkumaanmenoajoistani. Ja ellen osaisikaan, entäs sitten?

Profiilikuva käyttäjästä Sari

Sari

said

Kiitos Jarkko linkistäsi. Tuo teksti valaisi paljon. Kerron tässä oman kokemukseni eräästä työvoimakoulutuksesta.

Ollessani vielä töissä, opiskelin harrastuksena datanomiksi. Valmistuin samoihin aikoihin kun jäin työttömäksi. Huomasin, että työvoimatoimisto järjesti koulutuksen, jossa oli tarkoituksena kouluttaa service desk-väkeä erään suuren yrityksen palvelukseen. Laitoin paperit vetämään, ja sain kutsun ryhmähaastatteluun.

Homma alkoi haista alusta alkaen. Koulutuksen järjesti eräs konsulttifirma. Paikan päällä selvisi, että vaikka koulutuksen kesto oli puoli vuotta, varsinaisia koulutuspäiviä oli vain yhdeksän! Koulutuksen tämä konsulttifirma osti toiselta yritykseltä. Loppuaika koulutuksesta oli ns. työssäoppimista.

Jos homma on niin helppoa, että koulutukseen riittää yhdeksän opintopäivää, ei noin pitkä työharjoittelu ole millään tavoin perusteltua. Yritys, jonka tarpeisiin väkeä koulutettiin sai vain kätevästi ilmaista työvoimaa.

Kun kyse on yhteiskunnan maksamasta koulutuksesta, luulisi että tarkoitus olisi tukea esim. juuri valmistuneita, eli niitä jotka eniten tarvitsevat tukea alalle päästäkseen. Ryhmähaastattelussa kuitenkin selvisi. että konsulttifirmaa kiinnosti pääasiassa hakijat, joilla oli aiempaa kokemusta esim. operaattoreiden help desk-työskentelystä. Missään vaiheessa ei siis ollut edes tarkoitus varsinaisesti kouluttaa ketään, vaan haalia jo valmiiksi pätevöitynyttä sakkia palkattomaan duuniin.

Mitäpä työtön sit saa tällaisesta koulutuksesta? Yhdeksän päivän koulutuksen, työttömyyspäivärahan päälle pari sataa kuussa jotakin kulukorvausta ja mahdollisesti työpaikan puolen vuoden palkattoman työskentelyn jälkeen.

Ja nyt selvisi, että koulutuksen järjestänyt konsulttifirma saa rahat puolen vuoden koulutuksesta, vaikka he itse joutuvat ostamaan vain yhdeksän päivän koulutuksen toiselta yritykseltä. Kätevää, eikö totta?

Sari

said

Tuo työvoimakoulutus on kasvanut sellaiseksi hirviöksi, ettei kukaan enää saa sen päätä poikki.

Koko järjestelmä pitäisi purkaa alkutekijöihinsä. Rahaa pitäisi maksaa vasta tuloksesta. Nythän ammattikorkeakoulujen rahoitus muuttuu riippuvaiseksi siitä, miten moni valmistunut työllistyy. Samanlainen käytäntö pitäisi laittaa myös työvoimakoulutukseen.

Rahaakaan ei uusimiseen välttämättä liikaa uppoaisi. Tälläkin hetkellä valtio maksaa koulutettavien elannon. Jos enin osa koulutuksista pantaisiin hetkeksi puihin, voisi rahoilla selvittää todellisen koulutuksen tarpeen, ja ohjata rahat sinne missä niistä olisi todellista hyötyä.

Työttömät itse eivät taatusti kaipaa noita riti rati ralla-koulutuksia.

Tässä maassa ei vain taida olla yhtään poliitikkoa, jolla olisi oikeasti munaa puhaltaa tuo peli poikki.

Sari

said

Minä sain kuningasidean!

Työvoimakoulutuksella ei ole mitään tulosvastuuta. Työttömien nukkumistottumukset ovat näemmä yhteiskunnallisesti tärkeä asia. Minä perustankin työttömille unikoulun, ja haen rahat työ ja elinkeinotoimistolta.

Unikouluun kuuluu esim. teoriaopinnot, joissa käsitellään unen merkitystä ihmisen terveydelle ja oppimiskyvylle. Koulussa käydään lävitse, miten järjestetään hyvä nukkumisympäristö, esim. fengshuin alkeet, sopiva makuupaikan väritys ja ehkä jonkin verran myös aromaterapiaa. Erilaiset rentoutumistekniikat myös kuuluisivat koulutukseen. Lisäksi neuvotaan miten valita sopivat petivaatteet ja huolehditaan pedin hygieniasta.

Ennen kaikkea pyritään kuitenkin saamaan työttömien unirytmi kohdalleen. Ei enää pitkiä illanviettoja ystävien kanssa, televisio suljetaan hyvissä ajoin, eikä netissä roikuta yömyöhään. Alkoholi ja muut päihteet ovat luonnollisesti kielletty, nehän saattavat sotkea unirytmiä.

Näin varmistetaan, että mahdollisen työpaikan löytyessä työttömät ovat virkeitä ja innokaita tarttumaan uusiin haasteisiin.

Jarkko, lähdetkös unikoulua perustamaan?

Profiilikuva käyttäjästä snowballschance

Kuinka toimia yrittäjämäisesti olematta yrittäjä: http://www.eezy.fi/fi/eezy/

Huom.! Jos on laskutettavaa enemmän niin tuo maksaa.

Vastikkeeton sosiaaliturva on kirosana joillekin, joten eiköhän kohta työttömyyskorvauksen saantiin vaadita pakollista Facebookin tilapäivitystä tai Twitterin käyttöä.

Profiilikuva käyttäjästä snowballschance

Sari kirjoitti:
    Quote:Onko suurtyöttömyyden aikana työttömyys ylipäätään ongelma, mihin tarvitaan sosiaalityöntekijää?

LOL. Ei, mutta ne yrittävät siirtää mahdollisimman monen pois kaupungin luukulta valtion luukulle.

Quote:Minä täytin tässä kuussa 43 vuotta

Ei sitten tullut mieleen, että 43-vuotiaan naisen kasvot kansanedustaehdokkaana voisi olla kova sana Piraattipuolueelle. Kunnallisvaalit on seuraavat vakavasti otettavat vaalit. Vuonna 2015 ehdokkaiksi pyrkivien jonosta aletaan kovistelemaan aiempia näyttöjä vaaleista.

Mitä unikouluun tulee niin työttömiksi jääneitä on kurssitettu työttömyyteen ja siellä on neuvottu nukkumaan aamulla pitkään.

Sari

said

Tiettyjä ongelmia aiheuttaa se, että jos perustaa toiminimen elinkeinon harjoittamista varten kaikki tuet menevät poikki, mutta voisikohan tähän saada starttirahaa? http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen/05_starttiraha/index.jsp

Ehkä toiminimi voisi olla paras. Piraatti @ Pahis vaikka nimenä :laugh:
    En tiedä lämpenisikö työ ja elinkeinotoimisto osuuskunnalle. Osuuskunnan perustamiseen vaaditaan kai vähintään kolme jäsentä.

Raha tuskin olisi ongelma. Tässä maassa on vielä paljon yrityksiä, jotka maksavat itse keikki henkilöstökulunsa ja mojovat verot päälle. Jos oikein taitavasti osaa sanansa laittaa, voi hyvinkin laittaa vaikkapa unikoulun pystyyn näiden yritysten rahoilla. Yrittelijäisyys kannattaa, siis toisten yrittelijäisyys ;)

Oli myös hyvä huomio, että myös muut kuin varsinaiset työttömät harjoittavat poliittisesti epäkorrekteja nukkumistapoja. Nämä ihmiset pitäisi myös tavoittaa. Sosiaalitoimisto olisikin tässä kohtaa hyvä yhteistyökumppani.

Sossun kohdalla ongelmaksi muodostuu nykyinen tietosuojalaki ja sosiaalityöntekijöiden tiukka vaitiolovelvollisuus. Mutta kuten viisaat päättäjämme ovat todistaneet, kansalaisten tietoturvaa voi aina höllentää, jos kyse on laajemmasta edusta. Hyvin nukkuvat kansalaiset ovat niin tärkeä asia, ettei tietoturvalaki saa piilotella mahdollisia vääriin nukkumistapapoihin tottuneita. Kuten jo todettiin, sossulla on aiempaa kokemusta kansalaisten nukkumistapojen selvittämisestä :angry:

Sari

said

snowballschance kirjoitti:
    Quote:Sari kirjoitti:
    [quote]Onko suurtyöttömyyden aikana työttömyys ylipäätään ongelma, mihin tarvitaan sosiaalityöntekijää?

LOL. Ei, mutta ne yrittävät siirtää mahdollisimman monen pois kaupungin luukulta valtion luukulle.

Quote:Minä täytin tässä kuussa 43 vuotta

Ei sitten tullut mieleen, että 43-vuotiaan naisen kasvot kansanedustaehdokkaana voisi olla kova sana Piraattipuolueelle. Kunnallisvaalit on seuraavat vakavasti otettavat vaalit. Vuonna 2015 ehdokkaiksi pyrkivien jonosta aletaan kovistelemaan aiempia näyttöjä vaaleista.

Mitä unikouluun tulee niin työttömiksi jääneitä on kurssitettu työttömyyteen ja siellä on neuvottu nukkumaan aamulla pitkään.[/quote]

Kelan maksamat etuudet, esim. asumistuki ja työttömyyskoravaus tulevat käsitteekseni valtiolta, toimeentulotuki taas kunnilta.

Olen vasta haistellut piratteja talven ja kevään. Vasta viime aikoina päätin lopullisesti äänestää piraattia, enkä ole varsinainen jäsen.

En oikein osaa mieltää itseäni poliitikoksi, vaikka Pipu kyllä tarvitsisi lisää naisia. Pitää harkita kun seuravat vaalit lähenevät. Taidan kuitenkin olla enempi tämmöinen persustelija. Keksin helposti epäkohtia mutta ratkaisuja en ehkä niinkään :huh:

Sari

said

Eihän se mikään sattuma ole, että työttömät työnnetään sossuun, vaikka toimeentulotuen syrjäyttävä vaikutus tunnetaan. Se nyt vaan on niin kätevää tuupata yhteiskunnalliset ongelmat yksilöiden niskoille.

Itseäni on alkanut huolestuttaa nämä ”työnteon pitää olla kannattavaa”-puheet. No totta munassa pitääkin olla. Mutta näitä puhutaan yleensä vain silloin, kun työttömiltä pyritään ottamaan jotakin pois.

Kun 90-luvulla työttömyys oli pahimmillaan, tuli uudistus, jossa työttömien asemaa heikennettiin. Jollakin helkkarin logiikalla Liisa Jaakonsaari sai päähänsä, että se olisi työttömien etu. Jaakonsaari hehkutti suureen ääneen, miten tämä on suuri päivä työttömille, koska enää ei kenenkään tarvitse olla työtön.

Työtä ei todellakaan ollut. Tuon ajatuksen takana oli, että kun etuuksia leikataan, ihmisten on pakko ottaa vastaan mitä tahan paskaduunia leipänsä pitimeksi. Törmäsin tuohon samaan väitteeseen myös tämän laman aikana. Se taisi tällä kertaa tulla kokoomuksen leiristä.

Minä en vielä tänä päivänäkään pysty katsomaan Jaakonsaarta saamatta kylmiä väreitä.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin