Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

• Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 4 päivää, 9 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 1 viikko, 2 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 1 viikko, 4 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 viikkoa, 6 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 1 kuukausi, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 1 kuukausi, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Max
    aktiivinen 6 kuukautta, 3 viikkoa sitten

Piraattipuolueen nimi

Etusivu Foorumit Piraattipuolueen toiminta Piraattipuolueen nimi

Tämä aihe sisältää 44 vastaukset, 36 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Scoffa Scoffa 9 vuotta, 7 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)
  • Julkaisija

Elventhor

said

Ihmettelen hieman sitä ettei puolueen nimestä jaksettu käydä minkäänlaista keskustelua. Se ei mielestäni sovi kovinkaan hyvin open source projektina esitellyn liikkeen teemaan. Haluankin esittää oman kritiikkini nimeä vastaan ja toivoa siitäkin avointa keskustelua.

Mielestäni piraattipuolue on huono nimi. Piratismi on – ainakin toistaiseksi – laitonta ja vaikka piraattivitsit ja talk like a pirate day ovatkin erinomaista huumoria, se ei mielestäni sovi vakavastiotettavan puolueen nimeksi enkä näe mitään ideaa vitsi- tai protestipuolueen perustamisessa. En ainakaan itse olisi mukana sellaisessa. Uskon että puolueen ajamina asioina esitellyt kohdat ovat tärkeitä ja niitä pitäisi ajaa ihan oikeasti ja vakavasti. Uskon myös että Suomessa on tarpeeksi ihmisiä ylittämään kriittinen massa edustajapaikkaan ja enempäänkin.

Uskon kuitenkin myös, että mikäli puolueen nimeksi lopulta jää piraattipuolue, jää kannattajakortti ja jäsenkirjakin allekirjoittamatta liian monelta muultakin kuin minulta.

Niko Tuomi-Nikula

Profiilikuva käyttäjästä ohplzstfu

ohplzstfu

said

Tästä on ollut aika paljon keskustelua ja itse olen sitä mieltä että Piraattipuolue on nimenomaan oikea nimi. TYP:t ja muut ympäripyöreät yritykset on nähty. Purjeen alla muualla maailmassa kaikki käyttävät piraatti nimeä.

Profiilikuva käyttäjästä HarriKivisto

Minusta tämänhetkinen nimi on paras mahdollinen, mutta miksei muita vaihtoehtoja voisi harkita, jos vain varteenotettavia ehdotuksia tulee.
    Itse en ole jäämässä toiminnan ulkopuolelle nimen vuoksi; tuskin niin hulluja ehdotuksia tulee. Loppujen lopuksi sama vaikka nimi olisi
    Kaikki heti ilmaiseksi -puolue, kunhan vaikutetaan asioihin.

Toki optimaalinen vaihtoehto kannattaa löytää. Piratismi provosoi sopivasti ja raflaa ja innostaa suuria joukkoja, mutta toki hyviä puolia olisi jossain muussa poliittisesti korrektimmassa vaihtoehdossakin.

Profiilikuva käyttäjästä irreversibly

Piraattipuolue lienee tunnistettavampi kuin mikään muu mahdollinen ehdotus puolueen nimeksi. En henkilökohtaisesti uskoisi sillä olevan kovinkaan suurta negatiivista vaikutusta, aika paljon kylläkin toiseen suuntaan.

Profiilikuva käyttäjästä eran

eran

said

Nimen negatiivisuushan perustuu siihen, millaisen kuvan siitä luomme. Olemalla rauhallinen, aktiivinen ja asiallinen puolue (mm. aikaisemmin käyty keskustelu Ruotsin televisiossa) saamme varmasti positiivisempaa huomiota, kuin ryhtymällä ääriliikkeenkaltaiseksi puolueeksi radikaalein toimin.

Lyhyesti siis: pyrkiessämme viralliseksi puolueeksi ja puoluetoimintaa jatkettaessa tulisi sittemmin miettiä tarkasti, millaisia lausuntoja annamme julkisuuteen.

Profiilikuva käyttäjästä pedro

pedro

said

Piraattipuolue on ainut oikea nimi.

1. Samaa nimeä käyttävät muidenkin maiden vastaavat puolueet. Piraattipuolue yhdistetään mediassa heti kansainväliseen liikkeeseen ja ajamamme asia saa tätä kautta lisää julkisuutta ja etenkin uskottavuutta.

2. Nimi on tarpeeksi provosoiva. Se aiheuttaa huomiota mediassa ja kansalaisissa.

Tietoyhteiskuntapuolue epäonnistui osittain nimen valinnan takia. Se ei herätä nuorissa samanlaista kiinnostusta kuin Piraattipuolue. Mielestäni puolueen nimi osoittaa juurikin sen että Piraattipuolue on jotain aivan muuta kuin perinteiset suomalaiset poliittiset puolueet. Itse allekirjoitan kannattajakortin välittömästi kun sellainen ilmaantuu.

Profiilikuva käyttäjästä JuhaK

JuhaK

said

Piraattipuolue on ainoa nimi. Sillä on jo tunnistettavuutta, mikä on plussaa. TYP oli viestinnällinen fiasko, Piraattiliitto on taas todistanut jo nimensä toimivuuden. Joitakin arastuttaa sen aggressiivinen sointi, mutta ei me seinäruusuiksi halutakaan jäädä.

Profiilikuva käyttäjästä tombooo

tombooo

said

Onhan se jo nähty, että tuo nimi luo keskustelua maailmalla ja mediassa. Tämän takia se on mielestäni hyvä. Se on kylläkin totta, että nimi särähtää ensimmäisellä kerralla korvaan ja tämän takia negatiivistakin palautetta on odotettavissa. Piraattiliittokin kuulosti alkuun hieman naurettavalta mutta kova työ ja profiloituminen yksilönvapauden puolustajana muutti tuonkin mielipiteen. Nykyään sana piraatti ei aiheuta minulle negatiivisia mielikuvia.

Profiilikuva käyttäjästä Elventhor

Elventhor

said

Quote:
    1. Samaa nimeä käyttävät muidenkin maiden vastaavat puolueet. Piraattipuolue yhdistetään mediassa heti kansainväliseen liikkeeseen ja ajamamme asia saa tätä kautta lisää julkisuutta ja etenkin uskottavuutta.

Olen tavannut pitää argumenttia Koska muutkin syövät paskaa riittämättömänä syynä tehdä sitä itse. Kansainvälisen liikkeen nimen kopiointi on toki tavallaan ymmärrettävää, mutta se samalla sitoo siihen. Eriyttämällä nimen voisi tehdä asiat tarvittaessa myös ihan omalla tavalla.
    Quote:
    2. Nimi on tarpeeksi provosoiva. Se aiheuttaa huomiota mediassa ja kansalaisissa.

Tässä olen samaa mieltä, se on kuitenkin mielestäni jopa liian provosoiva. Varmasti mukavaa alkuaikoina, mutta uskon että mikäli piraattinimi pidetään siitä tulee jatkossa ensisijaisesti taakka, ei etu.

Elventhor

said

[quote=tombooo]Nykyään sana piraatti ei aiheuta minulle negatiivisia mielikuvia.[/quote]

Ei varmasti, eikä suoranaisesti minullekaan, mutta tiedän että se aiheuttaa niitä valtaväestölle. Se yrittää olla argumenttini pointti.

Negatiivisimmat mielikuvat ovat varmastikin henkilöillä, joita ei saisi millään ilveellä tutustumaan puolueen ohjelmaan ja periaatteisiin. Ei olla mitään maailmansyleilijöitä vaan tunnustetaan ihan rehellisesti itsellemme, että suuri osa valtaväestöstä ei suhtaudu puolueeseen mitenkään positiivisesti, ainakaan aluksi. Ihan sama mikä se nimi on, eivät nämä tavoitteet kaikkia miellytä vaikka kuinka selittäisi. Toki on hyvä jos saamme ihmisten mielikuvia sekä mielipiteitä muutettua, mutta ei lähdetä sille tielle, että jokaista pitäisi miellyttää kiertelemällä, kaartelemalla ja retorisin sumuverhoin sekä mukavasti makeuttavin eufemismein. Tehtävämme ei ole saada jokaisen kansalaisen hyväksyntää vaan vaikuttaa asioihin. Sanotaan suoraan ja rehellisesti mistä on kyse. Tällä valtaväestöllä, josta Elventhor kirjoittaa (onkohan muuta kuin mutua?) on negatiivisia mielikuvia kulttuurin vapaasta ei-kaupallisesta jakamisesta ja useimmista muista puolueen ydinasioista, ei pelkästään piraattitermistä. Ei nimenmuutoksella tällaisia mielikuvia poisteta.

Olen toki ainakin itse avoin muille ehdotuksille, mutta tämä keskustelu on ollut esillä aiemmin muilla foorumeilla enkä ole vielä törmännyt varteenotettaviin kilpailijoihin.

Elventhor

said

[quote=HarriKivistö]Negatiivisimmat mielikuvat ovat varmastikin henkilöillä, joita ei saisi millään ilveellä tutustumaan puolueen ohjelmaan ja periaatteisiin. Ei olla mitään maailmansyleilijöitä vaan tunnustetaan ihan rehellisesti itsellemme, että suuri osa valtaväestöstä ei suhtaudu puolueeseen mitenkään positiivisesti, ainakaan aluksi.
    [/quote]
    Tässä olen radikaalisti eri mieltä. Itse tahdon uskoa että tämän puolueen tavoitteet olisi sellaiset että jopa valtaväestökin suhtautuisi niihin positiivisesti ymmärrettyään ne.

[quote=HarriKivistö]
    Ihan sama mikä se nimi on, eivät nämä tavoitteet kaikkia miellytä vaikka kuinka selittäisi. Toki on hyvä jos saamme ihmisten mielikuvia sekä mielipiteitä muutettua, mutta ei lähdetä sille tielle, että jokaista pitäisi miellyttää kiertelemällä, kaartelemalla ja retorisin sumuverhoin sekä mukavasti makeuttavin eufemismein.
    [/quote]
    Minusta tässä tapauksessa ei ole ihan sama mikä se nimi on, mutta se ei liene kauhea uutinen. Uskon että nämä tavoitteet voisivat älykkäämmin esitettynä saavuttaa huomattavasti laajemman hyväksynnän – tai edes ymmärryksen – jos niitä ei provosoiden myytäisi piraattilipun alla.
    [quote=HarriKivistö]
    Tehtävämme ei ole saada jokaisen kansalaisen hyväksyntää vaan vaikuttaa asioihin. Sanotaan suoraan ja rehellisesti mistä on kyse. Tällä valtaväestöllä, josta Elventhor kirjoittaa (onkohan muuta kuin mutua?) on negatiivisia mielikuvia kulttuurin vapaasta ei-kaupallisesta jakamisesta ja useimmista muista puolueen ydinasioista, ei pelkästään piraattitermistä. Ei nimenmuutoksella tällaisia mielikuvia poisteta.
    [/quote]
    Et kai vastannut mutuuni mutulla?

eran

said

[quote=Elventhor]Quote:

Olen tavannut pitää argumenttia Koska muutkin syövät paskaa riittämättömänä syynä tehdä sitä itse. Kansainvälisen liikkeen nimen kopiointi on toki tavallaan ymmärrettävää, mutta se samalla sitoo siihen. Eriyttämällä nimen voisi tehdä asiat tarvittaessa myös ihan omalla tavalla.
    [/quote]

…mutta edelleenkin, minusta olisi järkevää tehdä yhteistyötä muiden maiden puolueiden kanssa sekä kansallisella että oman maamme tasolla saman nimikkeen alla, vaikka se sitoisi siihen. Käytännössä nekin olisivat myös silloin sidonnaisia meihin, ja päätöstenteko ulottuisi suuremmillekin vyöhykkeille. Näkyvyyden, yhtenäisyyden ja uskottavuudenkin kannalta tämä olisi myös viisaampaa.

Quote:[quote]2. Nimi on tarpeeksi provosoiva. Se aiheuttaa huomiota mediassa ja kansalaisissa.

Tässä olen samaa mieltä, se on kuitenkin mielestäni jopa liian provosoiva. Varmasti mukavaa alkuaikoina, mutta uskon että mikäli piraattinimi pidetään siitä tulee jatkossa ensisijaisesti taakka, ei etu.[/quote]

Tähän voisimme itse vaikuttaa poliittisella ja asiallisella toiminnalla…?

Quote:
    Et kai vastannut mutuuni mutulla?

Joo kyllä vastasin.

Myös sellainen näkökulma, että vaikka nimi olisi jokin toinen, todennäköisesti puolue silti tunnettaisiin piraattipuolueena.

eran

said

Ja heittona… eikö puoluejärjestelmä perustettu alun alkujaan nimenomaan ihmisten ja ihmisryhmien vaikutuskeinoksi päätöstenteossa? Eihän tarkoitus olekaan luoda puoluetta, josta kaikki demarit, kokoomuslaiset, kristillisdemokraatit, ateistit, vanhukset, opettajat, poliitikot, dataniskat, maitoautonkuljettajat jnejnejne pitäisivät.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 45)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin